2018-06-07, 20:19
Medlem
lillapaddingtons avatar
Hej,

Tänkte starta en förening där man betalar en medlemsavgift en gång per år. Det finns inget vinstintresse utan avgiften är endast för att få allt gå runt. Enda kostnaderna kommer att vara webhost samt smsutskick till medlemmarna.

Måste jag skatta pengarna och behöver jag ett organisationsnummer då?
Mvh
Citera
2018-06-07, 20:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillapaddington
Hej,

Tänkte starta en förening där man betalar en medlemsavgift en gång per år. Det finns inget vinstintresse utan avgiften är endast för att få allt gå runt. Enda kostnaderna kommer att vara webhost samt smsutskick till medlemmarna.

Mvh
http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/inkomster-medlemsavgifter.aspx
Citera
2018-06-07, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillapaddington
Hej,

Mvh
Du kan inte vara en förening utan det krävs flera engagerade personer. En förening behöver en styrelsen med minst 3 personer + en person som är revisor. Räcker alltså med 4 personer men det krävs ändå lite engagemang. Ordförande, kassör och revisor är enkla uppgifter om man vill göra det enkelt.

Om ni skapar en "allmännyttig ideell förening" så ska det inte bli någon skatt. Lycka till.
Citera
2018-06-07, 22:49
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/inkomster-medlemsavgifter.aspx

Man tackar!

Mvh
Citera
2018-06-07, 22:50
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Du kan inte vara en förening utan det krävs flera engagerade personer. En förening behöver en styrelsen med minst 3 personer + en person som är revisor. Räcker alltså med 4 personer men det krävs ändå lite engagemang. Ordförande, kassör och revisor är enkla uppgifter om man vill göra det enkelt.

Om ni skapar en "allmännyttig ideell förening" så ska det inte bli någon skatt. Lycka till.

Jo, det klart. Tack så mycket, det här ska nog bli bra!
Mvh
Citera
2018-06-08, 16:08
Medlem
TredjeSolens avatar
Det beror också på storleken på föreningen hur mycket pappersarbete du vill göra.
Om medlemsavgiften matchar kostnaderna och det bara är webbhotell, så är det någ inte lönt att göra officiellt då det är nån tusenlapp per år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in