Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Fem års fängelse är ett mycket hårt straff! Det är ett strängare straff än de som döms för grov misshandel och våldtäkt brukar dömas till. Antagligen har JL inte samarbetat under utredningen och därför har rätten velat smälla till honom lite extra hårt. Jag kan inte tänka mig att domen står sig i hovrätten.
Undrar också om JL hade några kumpaner? Hade han det är brottet av en annan kaliber (aha!) än om det är en ensam, psyksjuk tomte som planerat revolutionen.
I detta fall så handlar det ju inte om ett vanligt "grovt vapenbrott" utan vad som betecknas som "synnerligen grovt vapenbrott".
Straffet för "synnerligen grovt vapenbrott" ligger på 4-6 år, och med tanke på det så är det inget förvånande att han döms till 5 år.
Det finns ju även numera "synnerligen grov misshandel" där straffsatsen ligger på 4-10 år, så din jämförelse med att straffet för en "grov misshandel" är mindre än straffet som delats ut i detta fall haltar ju då lite grann kan jag tycka.
Det märkligaste i detta anser jag dock vara att man dömer honom för "synnerligen grovt vapenbrott" för 5 st
halvautomatiska vapen när man i andra fall där personer har ertappats med 5 st skarpladdade
helautomatiska "Kalashnikovs" inte har lyckats få åtalet att styrka just "synnerligen" grovt vapenbrott och istället endast har dömt dom för grovt vapenbrott.
Nu verkar ju åklagare mena att detta med att han tillhör en extrempolitisk organisation skall vara en del i bedömningen som gör att det bör räknas som "synnerligen grovt", men de personer som greps med de helautomatiska skarpladdade Kalashnikovsen tillhörde ju kriminella nätverk som bevisligen är benägna att använda och döda med dessa vapen, så jag förstår inte hur man kan tycka att medlemskap i en extremistorganisation är allvarligare i sammanhanget än medlemskap i ett kriminellt nätverk?
Å andra sidan så dömdes ju även "kalashnikovkillarna" i Tingsrätten för "synnerligen grovt vapenbrott" för att sedan i Hovrätten få domen ändrad till "grovt vapenbrott", och jag skulle nog tro att så kommer ske även i detta fall, och då sänks också förmodligen straffet då straffsatsen för "grovt vapenbrott" ligger på 2-5 år.
Min gissning blir att i hovrätten kommer straffet att sänkas till kanske 4 år.