2019-05-22, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falaxard
betvivlar det men om du har namn kan jag jämföra med umgängeskretsen. Tror mer på organiserad brottslighet i "pizzeria-mafian"

Japp det kan va så
Citera
2019-05-22, 18:24
Medlem
ieshos avatar
Bra med hårda straff för den här typen av vapenbrott. Hoppas att domen får genomslag, för det lär finnas stora vapengömmor med illegala vapen i Sverige.

Han är militär och påstår sig ha studerat extremvänstern inifrån för en avhandling.
Citera
2019-05-22, 19:24
Medlem
EnGodForlorares avatar
Fem års fängelse är ett mycket hårt straff! Det är ett strängare straff än de som döms för grov misshandel och våldtäkt brukar dömas till. Antagligen har JL inte samarbetat under utredningen och därför har rätten velat smälla till honom lite extra hårt. Jag kan inte tänka mig att domen står sig i hovrätten.

Undrar också om JL hade några kumpaner? Hade han det är brottet av en annan kaliber (aha!) än om det är en ensam, psyksjuk tomte som planerat revolutionen.
Citera
2019-05-23, 10:27
Medlem
negrofobens avatar
Fan vad dåligt! Slöddret borde fått minst 10 år!
Citera
2019-05-23, 11:58
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Fem års fängelse är ett mycket hårt straff! Det är ett strängare straff än de som döms för grov misshandel och våldtäkt brukar dömas till. Antagligen har JL inte samarbetat under utredningen och därför har rätten velat smälla till honom lite extra hårt. Jag kan inte tänka mig att domen står sig i hovrätten.

Undrar också om JL hade några kumpaner? Hade han det är brottet av en annan kaliber (aha!) än om det är en ensam, psyksjuk tomte som planerat revolutionen.
I detta fall så handlar det ju inte om ett vanligt "grovt vapenbrott" utan vad som betecknas som "synnerligen grovt vapenbrott".
Straffet för "synnerligen grovt vapenbrott" ligger på 4-6 år, och med tanke på det så är det inget förvånande att han döms till 5 år.
Det finns ju även numera "synnerligen grov misshandel" där straffsatsen ligger på 4-10 år, så din jämförelse med att straffet för en "grov misshandel" är mindre än straffet som delats ut i detta fall haltar ju då lite grann kan jag tycka.

Det märkligaste i detta anser jag dock vara att man dömer honom för "synnerligen grovt vapenbrott" för 5 st halvautomatiska vapen när man i andra fall där personer har ertappats med 5 st skarpladdade helautomatiska "Kalashnikovs" inte har lyckats få åtalet att styrka just "synnerligen" grovt vapenbrott och istället endast har dömt dom för grovt vapenbrott.

Nu verkar ju åklagare mena att detta med att han tillhör en extrempolitisk organisation skall vara en del i bedömningen som gör att det bör räknas som "synnerligen grovt", men de personer som greps med de helautomatiska skarpladdade Kalashnikovsen tillhörde ju kriminella nätverk som bevisligen är benägna att använda och döda med dessa vapen, så jag förstår inte hur man kan tycka att medlemskap i en extremistorganisation är allvarligare i sammanhanget än medlemskap i ett kriminellt nätverk?

Å andra sidan så dömdes ju även "kalashnikovkillarna" i Tingsrätten för "synnerligen grovt vapenbrott" för att sedan i Hovrätten få domen ändrad till "grovt vapenbrott", och jag skulle nog tro att så kommer ske även i detta fall, och då sänks också förmodligen straffet då straffsatsen för "grovt vapenbrott" ligger på 2-5 år.
Min gissning blir att i hovrätten kommer straffet att sänkas till kanske 4 år.
Senast redigerad av IbrahimZlatanovic 2019-05-23 kl. 12:22.
Citera
2019-05-23, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare

Det finns stor chans att hans vänner
från Bokkaffet David och Claes är mer än
välinformerade, de hade tur att inte polisen röjde djupare i skiten
Det värsta är att de går under radarn
nu med sina fina jobb
Citera
2019-05-23, 15:30
Avslutad
Det blev som väntat grovt vapenbrott och mer än fyra år. Får väl se om han överklagar men annars så får du ha så kul i sex veckor på riksmottagningen på Kumla då Jonas.

Följer med spänning hur riskbedömning kommer se ut och vart han kommer placeras. Det här är ju en kille som lekt krigsfånge i förhör och antingen kommer ut som helt radikaliserad terrorist eller som nyfrälst och rehabiliterad.
Citera
2019-05-23, 16:14
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Märkligt hur tyst det har varit kring denne vänsterextremas dom. När media fick nys om att en NMR-aktivist var anställd som någon lägre aretare inom FM så blev det löpsedel, uthängning med namn och sparken.

Då hade han alltså inte ens gjort något.
Citera
2019-05-24, 17:53
Medlem
Schournalistens avatar
Tingsrättens dom: https://minfil.com/h6M7G6s2n0/Dom_B2199-18_Jonas_Linde_Taberg_vapenm_l_PDF
Citat:
Minimistraffet för synnerligen grovt vapenbrott är fängelse i fyra år. Det aktuella
brottet är av mycket allvarligt slag. Straffvärdet anser tingsrätten uppgår till fem år.
Det finns inte förutsättningar att bestämma påföljden till annat än ett fängelsestraff.
Straffets längd ska bestämmas till fem år.
Citera
2019-05-24, 21:12
Medlem
Schournalistens avatar
Domstolen slår fast att Jonas Linde och hans kumpaner tillhör den vänsterextrema miljön och att den miljön inte är främmande för att använda skjutvapen och våld för att uppnå sina mål:
Citat:
De fynd som har gjorts och det sätt som Jonas Linde har agerat i olika sammanhang
i förening med hans deltagande i första maj-demonstrationen i Jönköping år 2014,
är väl förenligt med det sätt som Ahn-Za Hagström har beskrivit är utmärkande för
en individ som tillhör den autonoma miljön.
Sammanfattningsvis finner tingsrätten att åklagaren har bevisat att Jonas Linde
tillhör den autonoma miljön.
Nästa fråga som tingsrätten har att ta ställning till är om åklagaren har bevisat att
innehavet av vapnen har någon koppling till att Jonas Linde tillhör den autonoma
miljön. Av den bevisning, främst i form av anteckningar och bilder, är det tydligt att
våld och användning av vapen är accepterat för att uppnå de mål som man vill nå
inom den autonoma miljön. Tingsrätten anser därmed att det inte finns någon annan
rimlig förklaring än att Jonas Lindes innehav av aktuella vapen har koppling till den
autonoma miljön och därmed till en miljö där vapnen kan befaras komma till
brottslig användning.

I målet aktuella vapnen är av särskilt farlig beskaffenhet, särskilt som de främst är avsedda för dödande av människor och används i sådana sammanhang. Vapnen har inte förvarats på allmän
plats, men på en plats, en container med hänglås som varit enkla att bryta upp, och
därmed tillgängliga för den som ville bryta sig in utan större besvär. Till detta
kommer att de har innehafts i en miljö där de kan befaras komma till brottslig
användning med hänsyn till att rätten funnit att Jonas Linde tillhör den autonoma
miljön, som inte är främmande för våldsutövning för att uppnå sina mål.
Sammantaget finner tingsrätten att vapenbrottet ska bedömas som synnerligen grovt
brott.
Citera
2019-07-12, 12:11
Medlem
Vad tror ni händer i hovrätten? Tippar på höjt straff till 6 år då han även kommer dömas för grov smuggling. https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/hovratten-tar-upp-malet-med-vapengomman
Senast redigerad av prohibitionking 2019-07-12 kl. 12:30.
Citera
2019-07-29, 13:59
Medlem
Vet man hur han kommit över vapnen?

Köpt legalt i Usa och postade till Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in