Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-06-08, 00:46
  #85
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Har iaf några tips:
- Det som finns med i reklambladen är, vad gäller vissa varor, ofta halva priset jämfört med ordinarie pris. Om du t.ex. ska köpa ägg, vilket är extremt prisvärt jämfört med andra livsmedel med lika komplett näringsinehåll, så får du ett ofta ett 15-pack för 20 kr istället för 35-ish. Köper du ägg, billig pasta, havregryn, så får du extremt mycket bra mat för pengarna. Andra bra erbjudanden är t.ex. 3 bitar blodpudding för 15 kr eller diverse rotfrukter för nån enstaka krona kilot.
- Gå till butiker som bjuder på frukt vid fruktavdelningen, provsmakning av bröd i brödavdelningen, ny korv, ost m.m. i dessa avdelningar m.m. Då kan du käka en banan under din rundvandring i butiken, besöka brödavdelningen några gånger osv.
- Gå till butiker som bjuder på kaffe (kaffemaskin) och kakor vid kassorna. En del mindre butiker har det, så att pensionärerna ska komma dit och handla, och kunna sitta ner en stund och samtala efter att dom handlat klart.
- Kort datum/prissänkta varor. En stor limpa för 10 kronor, ett paket fil för 5-7 kronor...en del butiker är bra på att rea ut varor, andra tycker sig vara för fina för sånt. Man lär sig vilka man ska besöka. Ett tips är att handla tidigt på dagen, t.ex. en timme efter öppning. Då har dom hunnit plocka ut det som ska prissänkas, men det har inte hunnit säljas.
- Nationaldagsfirande...du borde vara ute och samla pant redan på kvällen...

Vilka bra tips!

Önskar att man tänkt på detta när man var en fattig student!

Här fick både TS och vi andra bra spartips!

I en del butiker säljer de konserver utan etikett, ibland fick man ananas och ibland krossad tomat :-)
Citera
2018-06-08, 01:19
  #86
Medlem
Tingtongmakmaks avatar
Grattis det är sommar. Gå ut och ta det som folk odlar ute så får du i dig något fint gratis.
Googla odlingslotter och ta med dig en bra väska eller några påsar.

Är man så fattig som TS är för tillfället så får man vara tjuv ett tag.
Citera
2018-06-08, 03:14
  #87
Medlem
Thoring89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extraordinar
Några exempel på saker ni sålde?

Det var någon gammal soffa, några bord, en grupp utemöbler, gräsklippare och massa skit som sambon haft i köket..
Citera
2018-06-10, 07:00
  #88
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrSC
Det går att ångra sms lån inom 14 dagar (tror jag det var) och således inte betala någon ränta alls. Många sms-lån har inte heller någon ränta första gången man tar dessa.

Jag förstår inte riktigt problemet, sms-låna 500 kr från något ställe utan ränta och köp billig mat så man klarar sig, varför göra det svårt för sig själv om man inte kan låna pengar av en kompis, familj eller släkting?

Det är nog inte ångra du menar. Om man betalar inom 14 dagar så slipper man räntan.

Jag tror att problemet är att betalar man inte så är räntan så hög att den där 500ing blir snabbt astronomiska summor att betala tillbaka.
__________________
Senast redigerad av RadikalFail 2018-06-10 kl. 07:04.
Citera
2018-06-11, 01:10
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Det är nog inte ångra du menar. Om man betalar inom 14 dagar så slipper man räntan.

Jag tror att problemet är att betalar man inte så är räntan så hög att den där 500ing blir snabbt astronomiska summor att betala tillbaka.

Nej du kan använda ångerrätten på smslån och således inte betala någonting extra.

https://www.svt.se/plus/kan-jag-angra-sms-lanet/

Citat:
Har du tagit ett sms-lån som du senare ångrar har du 14 dagars ångerrätt. Samma regel gäller alla så kallade konsumtionskrediter, alltså lån utan säkerhet. Du har rätt att ångra dig antingen muntligt eller skriftligt inom 14 dagar efter att du ingick avtalet.
Citera
2018-06-11, 07:04
  #90
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrSC
Nej du kan använda ångerrätten på smslån och således inte betala någonting extra.

https://www.svt.se/plus/kan-jag-angra-sms-lanet/

Jo men ångra låter lite konstigt, man ska ju ändå i båda fallen skicka åter pengar till dom man lånat av.
Citera
2018-06-11, 07:24
  #91
Medlem
haiguises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Jo men ångra låter lite konstigt, man ska ju ändå i båda fallen skicka åter pengar till dom man lånat av.
Såhär tror jag det är.

Lånar jag 10k så vill de ha tillbaks 10.5k inom 30 dagar (t.ex), efter det börjar räntan ticka.
(Så här långt har jag egen erfarenhet av detta)

Väljer jag däremot att ångra mitt lån inom 14 dagar behöver jag bara betala tillbaks exakt vad jag har lånat, dvs 10k.

Inte helt 100% på just ångerdelen men det måste ju vara så, om dom ska ha tillbaka lånebeloppet (10k) + avgiften (500:- ) är det ju absolut ingen mening med att åberopa ångerrätten, då det i praktiken bara skulle ge dig en kortare låneperiod.

Eller tänker jag fel?
Citera
2018-06-11, 07:27
  #92
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haiguise
Såhär tror jag det är.

Lånar jag 10k så vill de ha tillbaks 10.5k inom 30 dagar (t.ex), efter det börjar räntan ticka.
(Så här långt har jag egen erfarenhet av detta)

Väljer jag däremot att ångra mitt lån inom 14 dagar behöver jag bara betala tillbaks exakt vad jag har lånat, dvs 10k.

Inte helt 100% på just ångerdelen men det måste ju vara så, om dom ska ha tillbaka det lånet + avgiften (500:- i detta exempel) är det ju absolut ingen mening med att åberopa ångerrätten, då det i praktiken bara skulle ge dig en kortare låneperiod.

Eller tänker jag fel?

Jaha du tänker så. Ja jag har bara om jag tagit ett lån betalat tillbaka det jag ska inom dom dagar som är räntefritt (har varit ca 14 dagar) och därför trodde jag att det var det du syftade på.

Jag vet dock inte om lån har en ångerrätt. Men det kanske kan stämma.
Citera
2018-06-11, 07:37
  #93
Medlem
haiguises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Jaha du tänker så. Ja jag har bara om jag tagit ett lån betalat tillbaka det jag ska inom dom dagar som är räntefritt (har varit ca 14 dagar) och därför trodde jag att det var det du syftade på.

Jag vet dock inte om lån har en ångerrätt. Men det kanske kan stämma.
Förra användaren du citerade hade ju en rätt skaplig källa på att smslån har ångerrätt (svt.se) så vi är nog förbi kanske.

Ang. räntefria dagar osv är det säkert helt olika på olika företag.
Den enda erfarenheten av smslån jag har är vivus, då var det typ exakt som jag skrev i mitt exempel:
Lånade 10k, med villkoret att betala hela summan + det dom kallade låneavgift som var typ 500:- inom 30 dagar, efter det skulle det ticka på med någon helt bisarr räntesats.
Citera
2018-06-13, 02:47
  #94
Medlem
DaChiefs avatar
Du kommer att lösa det här på något sätt. Men ta lärdom av det och börja intressera dig för din privatekonomi och sparande. Det är väldigt kul och tillfredställande när du börjar ha grepp om pengarna samt kan börja bygga din ekonomiska buffert.
I dagsläget finns precis all information på nätet om hur. Det finns egentligen få ursäkter för att inte bygga upp sin egen ekonomi.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback