2018-06-06, 19:38
Medlem
Hej !

Det är så att min far är kraftigt bipolär och under hans maniska perioder så blir han alltid lurad av säljare som vill sälja på han både det ena och det andra.
Oftast är det mindre mobilabonemangsföretag som har någon liten disk inne på olika köpcentrer.

Han är över 65 år och har i dagsläget 7 mobilabonnemang och alla dessa är ”extra allt” och med bindningstider på 1-2 år.
Han blir som sagt lurad.

Så min fråga är: Hur skulle man kunna förhindra att dessa typer låter han teckna nya abonnemang ?
Går det på något sätt att få ett identitetsskydd eller liknande ?
Senast redigerad av Hektor66 2018-06-06 kl. 19:39. Anledning: Stavfel
Citera
2018-06-06, 19:40
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hektor66
Hej !

Det är så att min far är kraftigt bipolär och under hans maniska perioder så har blir han ofta lurad av säljare som vill sälja på han både det ena och det andra.
Oftast är det mindre mobilabonemangsföretag som ofta har någon liten disk inne på olika köpcentrer.

Han är över 65 år och har i dagsläget 7 mobilabonnemang och alla dessa är ”extra allt” och med bindningstider på 1-2 år.
Han blir som sagt lurad.

Så min fråga är: Hur skulle man kunna förhindra att dessa typer låter han teckna nya abonnemang ?

Nej. Det enda du kan göra, är att omyndighetsförklara honom. Men det är lite av en process de..
Men om han använder ångerrätten då?
Citera
2018-06-06, 19:46
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Hej !

Ja, du kan spärra ditt (osäker på hur du kan gå tillväga för din far, men han kan väl signera en fullmakt) personnummer hos kreditupplysningsföretagen. Försöker man göra en upplysning får man en felkod tillbaka varpå köp ej kommer gå igenom.

Kontakta UC, Bisnode, CreditSafe osv. Tror dessvärre inte att det finns någon allmän tjänst.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Nej. Det enda du kan göra, är att omyndighetsförklara honom. Men det är lite av en process de..
Men om han använder ångerrätten då?

Man kan inte omyndigförklara folk hur som helst. En god man syns inte heller i upplysningar. Om han är så illadäran att han kan få en förvaltare däremot är det en lösning. Klart enklare att få sitt personnumret spärrat för upplysningar än att gå via tingsrätt för att få till en förvaltare.
Citera
2018-06-06, 19:48
Avstängd
Du har ju själv svarat hur du gör i inlägg från 13 januari i år.
Citera
2018-06-06, 19:49
Medlem
constants avatar
Här har du svaret på en liknande fråga:
Citat:
Ett mer ingripande alternativ är att förordna en förvaltare, i detta fall förlorar personen sin rättskapacitet och får då inte ingå några avtal på egen hand.
https://lawline.se/answers/12626

Lagreglerna som rör god man och förvaltare finns i föräldrabalkens 11 kap, som ni hittar här: https://lagen.nu/1949:381#K11
Citera
2018-06-06, 20:11
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Ja, du kan spärra ditt (osäker på hur du kan gå tillväga för din far, men han kan väl signera en fullmakt) personnummer hos kreditupplysningsföretagen. Försöker man göra en upplysning får man en felkod tillbaka varpå köp ej kommer gå igenom.

Kontakta UC, Bisnode, CreditSafe osv. Tror dessvärre inte att det finns någon allmän tjänst.

Man kan inte omyndigförklara folk hur som helst. En god man syns inte heller i upplysningar. Om han är så illadäran att han kan få en förvaltare däremot är det en lösning. Klart enklare att få sitt personnumret spärrat för upplysningar än att gå via tingsrätt för att få till en förvaltare.

Det vet jag väl! Förstod du inte ”Men det är lite av en process de..”?
Citera
2018-06-06, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du har ju själv svarat hur du gör i inlägg från 13 januari i år.

Jag vet hur man kan göra med befintliga abonnemang även fast det är ganska tidskrävande.
Det jag är ute efter är att se till så att inga nya täcknas
Senast redigerad av Hektor66 2018-06-06 kl. 21:41. Anledning: Stavfel
Citera
2018-06-06, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe

Jag skulle ju kunna sitta tillsammans med han och ringa runt till dessa företag.
Vilka mer än dessa 3 bör jag kontakta ?
Citera
2018-06-06, 22:06
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Det vet jag väl! Förstod du inte ”Men det är lite av en process de..”?

Skriver man ”det enda man kan göra” och get ett annat förslag är det ju omöjligt att veta att du visste att det finns ett enklare sätt.

Finns förövrigt inget som heter att man är omyndighetförklarad.
Citera
2018-06-06, 22:08
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Jag skulle ju kunna sitta tillsammans med han och ringa runt till dessa företag.
Vilka mer än dessa 3 bör jag kontakta ?

Sergel Kredit tror jag att Telia använder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in