Citat:
Ursprungligen postat av
Subzero1
Du måste berätta som besökte kulten. Vad var det människor som satt där inne? Kommunister och vänsterpartister?
Studenterna var mest trötta 19-åringar med noll intresse för politik.
Läraren däremot var en krullhårig tant (helt klart privilegierad) som uppfattade verkligheten som fan läser bibeln. Vi fick gå igenom den lokala kvinnohistorian, självklart var allt konstant hemskt. Hon bjöd även in journalister som fick hålla föredrag och jag lärde mig ganska så fort att journalister är de sämsta lärarna man kan hitta. De har en agenda i allt de säger och frågar. Frågorna var så uppenbart vinklade att de föll på sina egna trick.
"Visst är det hemskt när en man slår en kvinna? Eller vad tycker du?"
Säger man någonting annat än "ja" så blir det krig. Försöker man nyansera det lite så blir det krig.
Längre fram i kursen så började hon att prata om kvinnors situation i dagens samhälle och då orkade jag inte hålla käft längre. "Kvinnor och män är lika inför lagen, varför i helvete uppmuntrar du inte kvinnor att göra något åt sin egna situation istället för att stå här och gnälla? Och varför pratar du inte om det sociala stigmat kring både kvinnor och män?" Det var vid det här tillfället jag föreslog att hon skulle byta namnet på kursen till kvinnovetenskap och jag var nära på att inte få något betyg.
Det kan vara värt att påpeka att svenska studenter är mycket mer aktiva, speciellt i politiska diskussioner. Så det hade nog varit sju resor värre om jag hade tagit en kurs i kvinnovetenskap i Sverige.