• 1
  • 2
2018-06-10, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Var det vettigt? Eller var det bara pk trams?

Fanns det plats för diskussion och ifrågasättande?

Eller skulle man bara sitta och bli predikad för?

Jag har gått ett program där genusvetenskap skulle genomsyra alla kurser. Iof är Focault och diskursiv analys intressant och intellektuellt utmanande om man kommer bortom det schablonmässiga användandet som de flesta studenter använder sig av (då de aldrig skulle förstå Focaults originalverk). Det tråkiga var dock att dessa perspektiv var de enda perspektiven som dominerade i vissa kurser speciellt när kön och sexualitet avhandlades. När medicinsk studier ignoreras blir undervisningen snäv och irrelevant.

Hade flera artikelseminarium bland annat med artiklar från Genusvetenskaplig tidsskrift. Vi uppmanades tänka kritiskt kring artiklarna men mina medstundenter anammade dem som dogm vilket gjorde det omöjligt ifrågasätta artiklar om patriarkat och vit överhöghet. Tyckte överlag att det var kursarna och inte föreläsarna som gjorde kurserna sekt-aktiga.
Citera
2018-06-11, 11:32
Medlem
Skäms ni inte som gått sånt skräp?
Citera
2018-06-11, 11:38
Medlem
75190255508s avatar
Jag tog en kurs i genusvetenskap bara för att jag behövde poängen när jag gick på universitet (inte i Sverige) och ja. Det var slöseri med tid. De borde ha döpt om kursen till kvinnovetenskap, så gott som alla frågor som ställdes till eleverna var ledande och materialet var fyllt med anekdotbaserat "bevis".

Ångrar att jag inte tog något med givande, däremot föreslog jag namnbytet till ledningen.
Citera
2018-06-11, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 75190255508
Jag tog en kurs i genusvetenskap bara för att jag behövde poängen när jag gick på universitet (inte i Sverige) och ja. Det var slöseri med tid. De borde ha döpt om kursen till kvinnovetenskap, så gott som alla frågor som ställdes till eleverna var ledande och materialet var fyllt med anekdotbaserat "bevis".

Ångrar att jag inte tog något med givande, däremot föreslog jag namnbytet till ledningen.

Det finns ju hur många strökurser som helst som du kunde valt - filosofi, psykologi, antropologi, historia etc alla förutom psykologi har dessutom platsgaranti
Citera
2018-06-11, 11:55
Medlem
75190255508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Det finns ju hur många strökurser som helst som du kunde valt - filosofi, psykologi, antropologi, historia etc alla förutom psykologi har dessutom platsgaranti

Jag gick på ett ganska så litet universitet och de få kurserna jag var intresserad av kunde jag inte ta eftersom de krockade med andra kurser. Kan också påpeka att skolan jag gick på var mestadels fokuserad på ekonomi, så det fanns väldigt få strökurser i humaniora.

Den enda egentliga anledningen till att jag tog kursen var för att en rabiat kvinna sade till mig att jag skulle hålla käft om jag inte hade tagit åtminstone en kurs i genusvetenskap på universitet.
Citera
2018-06-11, 11:59
Medlem
Citat:

Den enda egentliga anledningen till att jag tog kursen var för att en rabiat kvinna sade till mig att jag skulle hålla käft om jag inte hade tagit åtminstone en kurs i genusvetenskap på universitet.

Du måste berätta som besökte kulten. Vad var det människor som satt där inne? Kommunister och vänsterpartister?
Citera
2018-06-11, 12:51
Medlem
75190255508s avatar
Citat:
Du måste berätta som besökte kulten. Vad var det människor som satt där inne? Kommunister och vänsterpartister?

Studenterna var mest trötta 19-åringar med noll intresse för politik.

Läraren däremot var en krullhårig tant (helt klart privilegierad) som uppfattade verkligheten som fan läser bibeln. Vi fick gå igenom den lokala kvinnohistorian, självklart var allt konstant hemskt. Hon bjöd även in journalister som fick hålla föredrag och jag lärde mig ganska så fort att journalister är de sämsta lärarna man kan hitta. De har en agenda i allt de säger och frågar. Frågorna var så uppenbart vinklade att de föll på sina egna trick.

"Visst är det hemskt när en man slår en kvinna? Eller vad tycker du?"
Säger man någonting annat än "ja" så blir det krig. Försöker man nyansera det lite så blir det krig.

Längre fram i kursen så började hon att prata om kvinnors situation i dagens samhälle och då orkade jag inte hålla käft längre. "Kvinnor och män är lika inför lagen, varför i helvete uppmuntrar du inte kvinnor att göra något åt sin egna situation istället för att stå här och gnälla? Och varför pratar du inte om det sociala stigmat kring både kvinnor och män?" Det var vid det här tillfället jag föreslog att hon skulle byta namnet på kursen till kvinnovetenskap och jag var nära på att inte få något betyg.

Det kan vara värt att påpeka att svenska studenter är mycket mer aktiva, speciellt i politiska diskussioner. Så det hade nog varit sju resor värre om jag hade tagit en kurs i kvinnovetenskap i Sverige.
Citera
2018-06-11, 12:59
Medlem
Citat:
Studenterna var mest trötta 19-åringar med noll intresse för politik.

Läraren däremot var en krullhårig tant (helt klart privilegierad) som uppfattade verkligheten som fan läser bibeln. Vi fick gå igenom den lokala kvinnohistorian, självklart var allt konstant hemskt. Hon bjöd även in journalister som fick hålla föredrag och jag lärde mig ganska så fort att journalister är de sämsta lärarna man kan hitta. De har en agenda i allt de säger och frågar. Frågorna var så uppenbart vinklade att de föll på sina egna trick.

"Visst är det hemskt när en man slår en kvinna? Eller vad tycker du?"
Säger man någonting annat än "ja" så blir det krig. Försöker man nyansera det lite så blir det krig.

Längre fram i kursen så började hon att prata om kvinnors situation i dagens samhälle och då orkade jag inte hålla käft längre. "Kvinnor och män är lika inför lagen, varför i helvete uppmuntrar du inte kvinnor att göra något åt sin egna situation istället för att stå här och gnälla? Och varför pratar du inte om det sociala stigmat kring både kvinnor och män?" Det var vid det här tillfället jag föreslog att hon skulle byta namnet på kursen till kvinnovetenskap och jag var nära på att inte få något betyg.

Det kan vara värt att påpeka att svenska studenter är mycket mer aktiva, speciellt i politiska diskussioner. Så det hade nog varit sju resor värre om jag hade tagit en kurs i kvinnovetenskap i Sverige.

Fascinerande. I vilket land var detta då? Finns genusvetenskap överallt?
Citera
2018-06-12, 01:46
Medlem
75190255508s avatar
Citat:
Fascinerande. I vilket land var detta då? Finns genusvetenskap överallt?

Det här var Japan. Ett land där både män och kvinnor diskrimineras och utnyttjas radikalt av samhället men ingen gör något åt saken, så feminism och kvinnovetenskap är bland det sista de behöver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in