2020-12-05, 12:47
Moderator
Protons avatar
Här finns det nån slags visning av detta OS i ett trevligt förpackat foormat.

https://youtu.be/hWDvS_Mp6gc
Citera
2021-01-10, 17:30
Medlem
Lamperouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Här finns det nån slags visning av detta OS i ett trevligt förpackat foormat.

https://youtu.be/hWDvS_Mp6gc

Blir nog att testa på en av burkarna snart, ser intressant ut.
Citera
2021-02-21, 12:32
Medlem
klart det äter minne när allt verkar köras i olika virtuella maskiner om ja fattar sidan rätt
Citera
2021-02-21, 21:09
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -EE-
https://www.qubes-os.org/

Version 4.0 är ute sedan ett tag. Ett fantastiskt bra OS om man sätter säkerheten främst. Tyvärr lirar det lite dåligt med nvidia / hidpi / 4k så på den stationära går det bort för mig. Men jag kör det på en laptop där det fungerar mycket bra.

Vad är eran erfarenhet av Qubes OS? Bra / Dåligt?

Qube är väldigt smidigt och behagligt att använda. Jag kommer antagligen byta men har inte orkat göra om alla mina VM.

Även när man tradar så är Qube strålande! Möjlighet att separerar aktiviteter och många arbetsytor som de lätt att växla mellan.

Även som privat användare är trevligt att isolera olika aktiviteter. De går i och försej med virtualbox också men är krångligare.
Senast redigerad av Flickpojken 2021-02-21 kl. 21:16.
Citera
2022-10-24, 08:04
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Funderar på att börja köra Qubes OS.

Någon som vet om det går att köra TEAMS på Quebes?
Citera
2022-10-24, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Funderar på att börja köra Qubes OS.

Någon som vet om det går att köra TEAMS på Quebes?
Har aldrig provat men det bör funka. Finns ju Teams som funkar för Fedora, och om inte kan du köra en Qube med Windows.

https://forum.qubes-os.org/t/how-to-...-in-qubes/6122
Citera
2024-01-25, 16:24
Medlem
Phobiazis avatar
Har varit nyfiken på Qubes ett tag nu, vet att mullvad bygger sina tjänster baserat på detta OS.
Men ni som använder, vad för sorts användare är ni? Vad passar det till för ändanmål?

Jag menar att det inte är ett gaming OS känns ju givet, men kan man exempelvis skita i tails och köra Qubes istället? Kryptering och dylikt verkar bra om jag förstår korrekt, men hur är det rent tekniskt? Bör man ha bemästrat några särskilda Linux distros eller andra OS innan man ger sig på detta?

Kör ni live-usb eller installerat direkt på intern hdd/ssd?

Tack för all info som vanligt, jag uppskattar verkligen då jag är ivrig att lära mig mer
Citera
2024-01-25, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phobiazi
Har varit nyfiken på Qubes ett tag nu, vet att mullvad bygger sina tjänster baserat på detta OS.
Men ni som använder, vad för sorts användare är ni? Vad passar det till för ändanmål?

Jag menar att det inte är ett gaming OS känns ju givet, men kan man exempelvis skita i tails och köra Qubes istället? Kryptering och dylikt verkar bra om jag förstår korrekt, men hur är det rent tekniskt? Bör man ha bemästrat några särskilda Linux distros eller andra OS innan man ger sig på detta?

Kör ni live-usb eller installerat direkt på intern hdd/ssd?

Tack för all info som vanligt, jag uppskattar verkligen då jag är ivrig att lära mig mer
Ändamålet är maximal säkerhet och integritet. Du får säkerhet du inte kan få på andra OS. I Qubes kan du köra Whonix som är säkrare än Tails, t.ex.

Det är egentligen bara att installera och prova på. Är du hjärndöd kanske det är för mycket för dig, men om du klarar av att klicka dig runt ska det inte vara några problem.

Om du kör Qubes på något annat än en SSD gör du fel.
Citera
2024-01-28, 03:58
Medlem
Phobiazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Ändamålet är maximal säkerhet och integritet. Du får säkerhet du inte kan få på andra OS. I Qubes kan du köra Whonix som är säkrare än Tails, t.ex.

Det är egentligen bara att installera och prova på. Är du hjärndöd kanske det är för mycket för dig, men om du klarar av att klicka dig runt ska det inte vara några problem.

Om du kör Qubes på något annat än en SSD gör du fel.

Okidoki då kör jag helt enkelt. Varför bara ssd? Vad är fel med ett live-usb om man bara vill testa o kolla runt lite?
Citera
2024-01-28, 12:14
Medlem
Citat:
Okidoki då kör jag helt enkelt. Varför bara ssd? Vad är fel med ett live-usb om man bara vill testa o kolla runt lite?
Qubes är oerhört tungt. En USB klarar inte det prestandamässigt.
Citera
2024-01-28, 13:28
Bannlyst
Citat:

Det är inte fel att använda ett live-usb. Använd kernel-parameter "toram" för att köra det på ram och använda live-usb't för att boota upp det bara för att faktiskt köra live-usbt på ram.
Senast redigerad av johnnysamu 2024-01-28 kl. 13:34.
Citera
2024-01-28, 22:10
Medlem
Phobiazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnnysamu
Det är inte fel att använda ett live-usb. Använd kernel-parameter "toram" för att köra det på ram och använda live-usb't för att boota upp det bara för att faktiskt köra live-usbt på ram.

OK tack så mycket. Jag blev Lite fundersam där över varför de skulle ha det alternativ om det ej gick, så då sparar jag massor av tid så tack för informationen, uppskattar det!

Skönt med människor som är hjälpsam o inte förolämpar folk för deras frågor nånstans på Fb iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in