Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-04, 13:08
  #13
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tabulator
På min dator så dök det titt som tätt upp meddelanden i stil med "Du har ont om ledigt utrymme på disk G:"

När jag gömde enheten så upphörde detta.

Om du inte får dessa meddelanden så spelar det som du säger kanske ingen roll.
Åh, ja det får jag hålla koll på då. Har inte fått något sådant meddelande än men det lär väl komma med tanke på att det är så lite plats kvar där nu.

Men vad märkligt att det upphörde egentligen..? Det förändrar ju inte diskens utrymme för att den inte syns längre?
Citera
2018-06-04, 16:37
  #14
Medlem
avcs avatar
Som svar på titeln: använder enhet C, det finns oftast mer plats där
Citera
2018-06-04, 17:47
  #15
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Som svar på titeln: använder enhet C, det finns oftast mer plats där
Och det gör den av sig själv då när G är full? Eller kommer det upp något meddelande sedan när G har för lite plats och som säger att jag måste använda mig av C? Suck, dum fråga, jag vet.. Skyller på okunnighet och hettan som snart friterat de få datakunniga celler jag har i skallen.
Citera
2018-06-04, 18:10
  #16
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Och det gör den av sig själv då när G är full? Eller kommer det upp något meddelande sedan när G har för lite plats och som säger att jag måste använda mig av C? Suck, dum fråga, jag vet.. Skyller på okunnighet och hettan som snart friterat de få datakunniga celler jag har i skallen.

G: kommer vare sig öka eller minska, den är som den är och har varit så sedan din dators begynnelse.

Som jag nämnt tidigare så är det så Windows agerar när en partition når ett visst minimum av utrymme. Vilket den gjorde redan vid installationen hos fabriken. Den har alltså inte ändrats sedan dess och kommer heller inte att göra det.

Den har alltså ingenting med aktiv lagring att göra utan lever i sin egna avskilda tillvaro tillsammans med fabriksåterställningsenheten. D.v.s där fabriks Os`et ligger. Dessa 2 benämns slarvigt som fabriksåterställningspartitionen, det är egentligen 2. En liten partition som styr den stora där fabr.återställ Os`et ligger.
Citera
2018-06-05, 13:36
  #17
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
G: kommer vare sig öka eller minska, den är som den är och har varit så sedan din dators begynnelse.

Som jag nämnt tidigare så är det så Windows agerar när en partition når ett visst minimum av utrymme. Vilket den gjorde redan vid installationen hos fabriken. Den har alltså inte ändrats sedan dess och kommer heller inte att göra det.

Den har alltså ingenting med aktiv lagring att göra utan lever i sin egna avskilda tillvaro tillsammans med fabriksåterställningsenheten. D.v.s där fabriks Os`et ligger. Dessa 2 benämns slarvigt som fabriksåterställningspartitionen, det är egentligen 2. En liten partition som styr den stora där fabr.återställ Os`et ligger.
Bra förklaring, då förstår jag. Tack!
Citera
2018-06-05, 17:53
  #18
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Och det gör den av sig själv då när G är full? Eller kommer det upp något meddelande sedan när G har för lite plats och som säger att jag måste använda mig av C? Suck, dum fråga, jag vet.. Skyller på okunnighet och hettan som snart friterat de få datakunniga celler jag har i skallen.
Nejdå, du använder henhet C från början

Att du använder enhet G låter för mig antingen som en flyttbar disk, eller att du är klient mot en större server i t ex ett företag. Då blir ju iofs inte C ett alternativ..
Citera
2018-06-05, 18:00
  #19
Medlem
jag rekommenderar att du formaterar din dator iallafall 3 gånger per år. du kommer nog se hur mycket snabbare och lättare din dator känns efter en återställning.
Citera
2018-06-11, 05:19
  #20
Avstängd
53280s avatar
Brukar vara ett vanlig fel på äldre HP datorer, där man har en återställningapartition som public för användare. Enklast att umounta den med diskpart ( Se den länk som någon hänvisar till tidigare i tråden. )
Citera
2018-06-11, 12:09
  #21
Avstängd
pethoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Vad kan det vara för något som tar sådan plats? ... jag hade Win 8.1 innan jag fick allt uppdaterat till Win 10 (1803)
Om du har installerat Win10 över Win8.1 kan det vara den gamla installationen som ligger i mappen windows.old eller liknande. Den mappen kan du ta bort genom att använda diskrensningsprogrammet. Kolla mer på nätet om hur du tar bort windows.old mappen och så frigör mer plats på hårddisken.
Citera
2018-06-11, 12:59
  #22
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Brukar vara ett vanlig fel på äldre HP datorer, där man har en återställningapartition som public för användare. Enklast att umounta den med diskpart ( Se den länk som någon hänvisar till tidigare i tråden. )
Jag har en Lenovo.
Men som har en OneKey Recovery-funktion som jag antar är en återställningspartition. Den räddade mig i vintras när den stora uppdateringen "Creator"-någonting förstörde hela datorn så jag vågar mig inte på att ta bort den. Det känns som en trygghet att kunna trycka på den om absolut ingenting fungerar.

Jag ska göra en backup på hårddisken på en extern enhet så då kanske jag kan våga mig på att rensa bort den gamla 8.1.
Citera
2018-06-11, 13:01
  #23
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Om du har installerat Win10 över Win8.1 kan det vara den gamla installationen som ligger i mappen windows.old eller liknande. Den mappen kan du ta bort genom att använda diskrensningsprogrammet. Kolla mer på nätet om hur du tar bort windows.old mappen och så frigör mer plats på hårddisken.
Jo, det är väl så. Men om jag gör det nu innan en backup blivit gjord så försvinner väl möjligheten att använda OneKey Recovery och återställa den till fabriksinställningarna med 8.1? Vågar mig inte på det än i så fall..
Citera
2018-06-11, 13:09
  #24
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jag har en Lenovo.
Men som har en OneKey Recovery-funktion som jag antar är en återställningspartition. Den räddade mig i vintras när den stora uppdateringen "Creator"-någonting förstörde hela datorn så jag vågar mig inte på att ta bort den. Det känns som en trygghet att kunna trycka på den om absolut ingenting fungerar.

Jag ska göra en backup på hårddisken på en extern enhet så då kanske jag kan våga mig på att rensa bort den gamla 8.1.

Bero på dator. En del recovery partioner med Windows 7 eller Windows 8.1 på. Idag är Windows 10 lätt tillgänglig på MS hemsida också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback