Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-06-11, 21:22
  #25
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
471 MB av 511 MB används.

Vad kan det vara för något som tar sådan plats?

en film i skitdålig kvalitet brukar ta så mkt eller mer, vad är det för hårddisk som bara tar 511 MB
Citera
2018-06-11, 21:33
  #26
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jag har en Lenovo.
Men som har en OneKey Recovery-funktion som jag antar är en återställningspartition. Den räddade mig i vintras när den stora uppdateringen "Creator"-någonting förstörde hela datorn så jag vågar mig inte på att ta bort den. Det känns som en trygghet att kunna trycka på den om absolut ingenting fungerar.

Jag ska göra en backup på hårddisken på en extern enhet så då kanske jag kan våga mig på att rensa bort den gamla 8.1.


Låter bra!
Citera
2018-06-11, 21:43
  #27
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jo, det är väl så. Men om jag gör det nu innan en backup blivit gjord så försvinner väl möjligheten att använda OneKey Recovery och återställa den till fabriksinställningarna med 8.1? Vågar mig inte på det än i så fall..


Nej! Bara det Os`et som återställningspartitionen installerade på datorn=C: . Vilket den alltid gör vid användande. När 10:an installerades ovanpå denna 8.1 installation sparades möjligheten att gå tillbaka, och därmed finns Windows old. D.v.s ovan - dator=C: installation.

En rensning lämnar återställningspartitionen orörd. Det är därför de brukar vara dolda för att man bland annat inte ska röra dem.

Kör du en rens, du bör återfå c:a 15-20GB`s.
Citera
2018-06-11, 21:52
  #28
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
en film i skitdålig kvalitet brukar ta så mkt eller mer, vad är det för hårddisk som bara tar 511 MB
Okej. Nja, C: disken tar väl 888 GB så det är bara den här lokala G: som är så liten. Åtminstone vad jag kan se..
Citera
2018-06-11, 22:04
  #29
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Nej! Bara det Os`et som återställningspartitionen installerade på datorn=C: . Vilket den alltid gör vid användande. När 10:an installerades ovanpå denna 8.1 installation sparades möjligheten att gå tillbaka, och därmed finns Windows old. D.v.s ovan - dator=C: installation.

En rensning lämnar återställningspartitionen orörd. Det är därför de brukar vara dolda för att man bland annat inte ska röra dem.

Kör du en rens, du bör återfå c:a 15-20GB`s.
Tack 1FF. =) Ska bli! Jag ska göra det med det du skrev om i pm för att göra det ordentligt.

Anledningen till min feghet vad gäller rensning är nog att när jag kikat under den vanliga diskrensningen, som finns i datorn, så kan man ju välja "rensa systemfiler" och sedan fylla i något som är "tidigare windowsinstallation(er)" och "enhetsdrivrutinspaket". (Alltså under C) Rutan med "tidigare windowsinstallation(er)" är inte ifylld automatiskt så då har jag inte vågat göra det för jag har trott att den då tar bort just 8.1 och de drivrutiner jag laddade ner som gjorde att datorn började fungera igen efter allt krångel.
__________________
Senast redigerad av Jultrollet 2018-06-11 kl. 22:14.
Citera
2018-06-12, 07:56
  #30
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Okej. Nja, C: disken tar väl 888 GB så det är bara den här lokala G: som är så liten. Åtminstone vad jag kan se..

vill inte vara ot men är så nyfiken på varför man gör en sån liten partition? eller är hårddisken från 90 talet?
Citera
2018-06-12, 08:18
  #31
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Tack 1FF. =) Ska bli! Jag ska göra det med det du skrev om i pm för att göra det ordentligt.

Anledningen till min feghet vad gäller rensning är nog att när jag kikat under den vanliga diskrensningen, som finns i datorn, så kan man ju välja "rensa systemfiler" och sedan fylla i något som är "tidigare windowsinstallation(er)" och "enhetsdrivrutinspaket". (Alltså under C) Rutan med "tidigare windowsinstallation(er)" är inte ifylld automatiskt så då har jag inte vågat göra det för jag har trott att den då tar bort just 8.1 och de drivrutiner jag laddade ner som gjorde att datorn började fungera igen efter allt krångel.

Extended discclean - https://www.tenforums.com/tutorials/...0-a.html#step8. Starta om datorn efter utfört förvärv.

Egentligen kan man bocka i allt men hoppa över ESD-installationsfiler för nu.
__________________
Senast redigerad av 1FF 2018-06-12 kl. 08:21.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback