2018-06-03, 16:21
Medlem
kungarolfs avatar
Jag har en honkatt. Hon är 6 år gammal, men ganska liten rent kroppsmässigt.
På vår gård finns en riktigt stor hankatt, som ibland har gett sig på andra hankatter och skrämt dem. Igår kväll när jag tittade ut genom fönstret såg jag min katt(honan) och 3.5 meter bort var den här stora hankatten. Katterna fick ögonkontakt med varandra, men hankatten bara stirrade och sedan tog en annan väg förbi min honkatt.

Mina frågor är:
1. På vilket avstånd kan en katt bedöma könet på en annan katt?

2. Varför undvek den stora "alfahenen" min katt, samtidigt som den har varit våldsam mot andra katter som är hanar?
Citera
2018-06-03, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungarolf
Jag har en honkatt. Hon är 6 år gammal, men ganska liten rent kroppsmässigt.
På vår gård finns en riktigt stor hankatt, som ibland har gett sig på andra hankatter och skrämt dem. Igår kväll när jag tittade ut genom fönstret såg jag min katt(honan) och 3.5 meter bort var den här stora hankatten. Katterna fick ögonkontakt med varandra, men hankatten bara stirrade och sedan tog en annan väg förbi min honkatt.

Mina frågor är:
1. På vilket avstånd kan en katt bedöma könet på en annan katt?

2. Varför undvek den stora "alfahenen" min katt, samtidigt som den har varit våldsam mot andra katter som är hanar?

det är tabu att slår honkatter
Citera
2018-06-03, 16:46
Bannlyst
De har bra luktsinne
Citera
2018-06-03, 17:22
Avstängd
De kanske setts tidigare på närmare håll och känner igen varandra?
Citera
2018-06-03, 17:59
Medlem
Hanar inom alla djurarter ser troligen varandra som konkurrenter om honorna i arten, därmed vill de etablera en hierarki så det är klart vem som får para sig med vilka honor. Detta är förstås en grov generalisering, men jag tror den fungerar för ånga arter, och det kan förklara varför två hanar oftare ryker ihop än en hane och en hona.
Citera
2018-06-03, 18:03
Medlem
poxers avatar
Han kanske redan spänner på kattkärringen din när du inte ser men var inte sugen just då.
Citera
2018-06-03, 18:07
Medlem
Pfaltzs avatar
Jag tror att katterna kan bedöma det lika bra som människan kan se skillnad på hanar och honor av sin egen art på avstånd.
Citera
2018-06-03, 18:18
Medlem
Denoms avatar
Katter har bra doftsinne.
Citera
2018-06-03, 19:23
Medlem
psflaxs avatar
Antagligen löpte inte honan.

Då kan det bli #meeto
Citera