• 1
  • 2
2018-06-03, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stefolsson
Jag kanske ska fråga också, nu befinner jag mig i den tidiga delen av mellanåldern och tanken har väl slagit mig att börja pensionsspara. Är det smart att fokusera helt på ett sparande inför bostadsinköp först, eller bör jag även sätta undan en tusenlapp eller två i privat pensionssparande samtidigt som jag sparar ihop till bostaden?
Tycker defintitvt att du ska börja tänka på din pension. Pensionsparandet kan liknas vid ett hävstångssparande. 1000 kr per månad ger 3000 kr per månad.

Jag skippar inflation och ränteutveckling i mitt resonemang då de delvis tar ut varandra. Den som börjar spara 1000 kr per månad som 25 åring kommer spara i 40 år till sin pension. Utbetalning sker sedan under 20 år med 2000 kr per månad.

Säg att man har 20 000 kr i lön och sparar 1000 så har man 19 000 att leva på. Om man tjänar 20 000 så får man kanske 12 000 den dag man blir pensionär dvs man går ner 8 000 kr per månad viklet kommer kännas riktigt tufft.

Väljer man att pensionsspara så vänjer man sig vid en inkomst på 19 000 och sedan så får man också 12 000 i pension + de 2000 som man sparat = 14 000. Man går då bara ner från 19 till 14 000 = 5000 och det är betydligt enklare än att gå ner 8 000 i inkomst.

1000 kr i minskad köpkraft under yrkeslivet kommer att kännas som 3000 extra inkomst när man går i pension...
Senast redigerad av Mynicname 2018-06-03 kl. 19:51.
Citera
2018-06-03, 19:50
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Jag tycker absolut att du ska investera dina pengar i fonder, om du är rädd att förlora pengarna bör du köpa säkra indexfonder. Annars rekommenderar jag en fond som heter Swedbank Robur Ny Teknik, har själv haft en majoritet av mitt sparande i den fonden och den har presterat väldigt bra de senaste 5 åren och även på kortare sikt har den presterat väldigt bra, 20% de senaste tre månaderna.

Fonden innehåller flera stora teknikbolag

Ja du får ju relativt hög risk med och i princip ingen chans att återhämta pengarna...

Många tror ju dessutom att konjunkturen sviker någon gång de närmsta två-tre åren.

Om det stämmer är det extra tokigt att ligga i en nischfond, än mer riskabelt att ha stor del av sitt sparande eller allt däri.
Citera
2018-06-04, 00:38
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Ja du får ju relativt hög risk med och i princip ingen chans att återhämta pengarna...

Många tror ju dessutom att konjunkturen sviker någon gång de närmsta två-tre åren.

Om det stämmer är det extra tokigt att ligga i en nischfond, än mer riskabelt att ha stor del av sitt sparande eller allt däri.
Kan enbart tala för mig själv, men jag tycker att risken är såpass liten att den är värd att ta i förhållande till vad man faktiskt tjänar på ett fond -och aktiesparande.
Tycker att TS går miste om en väldigt bra inkomst om han väljer att enbart ha sina pengar på ett sparkonto.
Citera
2018-06-04, 10:00
Medlem
Med tanke på att det rör sig om ett eventuellt bostadsköp om 3 - 4 år och dagens
dåliga räntor på inlåning skulle jag titta på blandfonder.

Några olika blandfonder där huvuddelen placeras i räntor och resten i aktier,
säg 75 % räntor och 25 % aktier.

Bara att jämföra olika blandfonder i den kategorin och lägga in pengarna i
några av dessa. Fondens förvaltningsavgift är en aspekt man skall titta
på samt att räntorna är i kronor - annars kan fonden vara valutadopad.
Citera
2018-06-04, 18:08
Medlem
Om du inte har råd att förlora pengarna så ska du inte spela på börsen.

Rörande pension så är det inte inkomsterna man blir rik av, det är utgifterna. Se till att inte förköpa dig, välj en stabil bostadsrättsförening med låga lån utan enstegstätad fasad (om det är bostadsrätt du tänker dig) lägg upp en amorteringsplan så att du amorterar av lånet tills du går i pension. Det ger dig låga utgifter på ålderns höst, då blir dina inkomster mindre viktiga.

Bonus för om framtida stambytet i föreningen inte sammanfaller med din pensionering. Eftersom man oftast lånar till stambyte så drar det upp avgiften lagom till att dina egna inkomster mer än halveras (du går i pension).
Citera
2018-06-05, 06:45
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Med tanke på att det rör sig om ett eventuellt bostadsköp om 3 - 4 år och dagens
dåliga räntor på inlåning skulle jag titta på blandfonder.

Några olika blandfonder där huvuddelen placeras i räntor och resten i aktier,
säg 75 % räntor och 25 % aktier.

Bara att jämföra olika blandfonder i den kategorin och lägga in pengarna i
några av dessa. Fondens förvaltningsavgift är en aspekt man skall titta
på samt att räntorna är i kronor - annars kan fonden vara valutadopad.

Du är snurrig. Det är ju jättebra ränta på inlånat kapital. Du kan få en bit över inflation. Det är historiskt mycket bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in