2018-06-03, 14:13
Medlem
Jag funderar på att köpa en gammal Crescent veteranmoped (klass 2 30-moppe) och jag undrar om man kan trimma den så att den går i 45 kmh och då registrera den som klass 1.
Senast redigerad av DogeElite1 2018-06-03 kl. 14:27.
Citera
2018-06-03, 14:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogeElite1
Jag funderar på att köpa en gammal Crescent veteranmoped (klass 2 30-moppe) och jag undrar om man kan trimma den går i 45 kmh och då registrera den som klass 1.

Få upp hastigheten är inga problem, det är bara att "dra pluggen" och dreva om den. Du får dock max ha 50cc slagvolym på den, så kolv/cylinder får du inte byta till större. Du måste också klara ljus och signalkraven för den modernare standarden, dvs. blinkers, bromsljus, bättre strålkastare. Med signal menas "tuta", en gammal veterantuta tutar inte tillräckligt högt.. Sedan så är frågan om bromsverkan är tillräcklig för klass ett.

Här är lagen, men det finns säkerligen mer teknisk detaljerade uppgifter i andra paragrafer än den rena lagtexten har: Lag (2001:559)

Kontakta bilprovningen och fråga dessa. (Kontakta den statliga alltså, inte de privata)
Tror du möjligen kan klara att bygga om moppen, men du får bygga om den rejält, och därmed dyrt. -Det är tyvärr inte så enkelt att "dra pluggen" och typbesiktiga den till en klass 1-moppe..

Skulle du mot förmodan lyckas typa om den till en klass 1-moppe (EU45) så dyker nästa problem upp: Var få tag på en försäkring till din unika moppe? -Den finns knappast med i försäkringsbolagens premielistor.. Kanske en specialförsäkring som kostar därefter..
Citera
2018-06-03, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DogeElite1
Jag funderar på att köpa en gammal Crescent veteranmoped (klass 2 30-moppe) och jag undrar om man kan trimma den så att den går i 45 kmh och då registrera den som klass 1.
Att göra det på ett juridiskt hållbart sätt är i princip helt omöjligt. En moped i EU-klass 1 måste ha ett så kallat CoC (det finns ett registrerat i Bryssel för varje typ på marknaden, utan undantag) som i korthet innebär att tillverkaren garanterar att mopeden uppfyller alla de krav som ställs i klass 1. Mopeden har genomgått (mer eller mindre) rigorösa tester i något av EU-länderna innan ett CoC kan utfärdas.

Som privatperson kan du inte fått ett CoC om du inte vill betala väldigt mycket för samma process själv och faktiskt se att alla krav uppfylls, på allt möjligt från bromsar till belysning och avgaser, så någon EU-klass 1 kommer inte på fråga. Sverige har fått ett undantag för gamla så kallade 30-moppar som har fått följa med i EU-klass 2 trots att de går lite för fort, bland annat, men de kan aldrig klassas upp till EU-klass 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in