Citat:
Ursprungligen postat av PiLLerILLer
Givetvis på det sätt alla seriösa företag reagerar. Man går ut med en varning till personalen att det möjligen finns ett säkerhetshål och råder alla att byta lösenord. Man ber att få återkomma med mer information så fort man vet något.
Sedan tar man och noga undersöker varför vissa konton har fått upprepade mail om intrång och pratar med någon som expert på det script som driver mitt forum. Ta reda vilka kunskaper som krävs för att hacka ett konto eller plocka fram någons lösenord och dra sedan slutsatsen om det är sannolikt att jag har med saken att göra. Hittar ni obestridliga bevis för att jag skulle ha lagt upp forumet som en scam, får ni trasha mig bäst ni vill. Men Jag är inte Charley. Hon är anställd som mod på mitt forum och vad hon gör på fitiden är inte min business.
Hej PiLLerILLer!
Jag förstår att det inte känns bra att indirekt bli utpekad för detta när du är oskyldig, genom att vi skrev "bannlysta personer med koppling till ett annat forum". Det var inte svårt för de flesta att räkna ut vilket forum som avsågs.
Därför gick vi ut med informationen
Som tidigare nämnts så hade då följande hänt.
1. Charley gör intrång på FB genom Maeztroos konto och spammar forumet
2. Charley försöker logga in på en annan persons konto men misslyckas
Vi kan då omöjligen veta hur hon gått tillväga, hur omfattande hennes försök är eller om fler drabbats. Då hon är moderator på ditt forum så gör det inte vår oro mindre. Vi väljer då att gå ut med informationen och vara ganska tydliga med det vi då vet, eftersom vi vill få reda på om fler medlemmar har drabbats av intrångsförsök och isåfall hoppas få in rapporter på det. I efterhand visar det sig sedan att hotet inte var lika allvarligt som vi befarade. Charlie lyckades knäcka Maeztroos lösenord genom användandet av social engineering samt försökt logga ytterligare en medlems konto. I övrigt verkar hon ha använt sig av egna eller lånade konton, vilket naturligtvis inte är acceptabelt här på FB.
Om att bli oskyldigt utpekad
Det känns naturligtvis förfärligt att bli felaktigt utpekad. Jag beklagar och ber om ursäkt för alla de formuleringar jag stått för som eventuellt pekat ut dig ofördelaktigt. Du riktar kritik mot vårt sätt att hantera detta när vi gick ut med varningen, men faktum är att det alltid är lättare att döma någon med facit i hand, vilket jag ska visa ett exempel på.
Fallet med den falske Ruskigbuss
När den falske Ruskigbuss registrerade sig på ditt forum och började skriva så reagerade du oerhört starkt. För mig som känner Ruskigbuss stod det direkt klart att detta INTE var den riktiga Ruskigbuss. Därför kändes det också jobbig som hans vän att läsa de riktigt elaka omdömen du gjorde om honom, en ordentlig överreaktion från din sida. Men det är lätt för mig att säga, ty jag satt ju med facit i hand, jag visste att det inte var den riktiga Ruskigbuss. Fortfarande finns att läsa i Ruskigbuss profil "
Bannlyst och kan dra åt helvete" vilket ändå inte är det elakaste som skrivits om honom från din sida. Du har bett den riktige Ruskigbuss om ursäkt för detta, vilket är bra gjort, så det är inte min mening att driva detta i långbänk, men jag ville med denna liknelse visa att det alltid är lättare att sitta med facit i handen och döma någon.
Forfarande oklarheter i det som hänt
Du har tidigare uppgett att när du fick reda på vad som hänt så uppmanade du Charley att lägga ner genast och e-posta till Admin på FB och förklara vad som hänt. Admin har tyvärr inte fått något e-brev från Charley, troligen beroende på att han inte innehar något e-postkonto

, så därav har vi inte fått hela bilden klar för oss ännu, men om någon vill ge oss Charleys version så är vi bara tacksamma för det.
Min ursäkt till PiLLerILLer
Jag är hemskt ledsen för att du blivit indragen i Charleys kamp mot Flashback. Det här var hennes eget race och det drabbade dig hårt då hon är moderator på ditt forum och dessutom hade ditt forum som bas, med tillhörande fanclub när hon senare på kvällen loggade in på FB med diverse konton. Jag är också hemskt ledsen för framförallt de forumuleringar jag stått för som kan utmåla dig ofördelaktigt. Det fanns aldrig någon direkt koppling till dig och jag förstår självklart i efterhand att du inte på något sätt är inblandad i detta, vilket bl.a. formuleringar från min sida kan ge sken av när jag påtalar att en ond skugga riskerar falla över dig då du är Admin för det forum där Charley är moderator och på det forum där hon i en tråd livligt berättat steg för steg om sitt intrång på FB.
Att du sedan gjorde det enda rätta, nämligen att be Charley lägga av med sitt tilltag gör att jag i efterhand ångrar några anklagelser mot dig som jag stått för, nämligen att du inte tagit avstånd från detta (vi skrev om varandra i den gamla tråden

). Nåväl, nu vet både du och jag att när vi sitter med facit i hand och om vi skulle fått chansen att göra om det så skulle vi agerat annorlunda. Jag hoppas att vi kan lägga den delen som handlar om dig och ditt forum bakom oss? Charleys förehavanden är inte tillräckligt utredda ännu, så den delen fortsätter ett tag till.
MVH/ Evert