Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-02, 18:05
  #1
Medlem
Hej!

Har lite frågor angående truckkort.

1. Någon som gjort slutprovet på "E-truck" utbildningen? http://www.etruck.se/

Skulle gärna vilja veta fall slutprovet innehåller likt övningsfrågorna diverse frågor där flera svar kunde vara rätt. Man fick alltså 4 alternativ, så kunde 2 av 4 alternativ vara rätt svar. Vilket kunde vara irriterande då vissa av svaren på frågorna inte ens togs upp i teorin.

2. Om jag tar kortet för ledstaplare och motvikt. Får jag då köra skjutstativ? Min arbetsgivare säger att det räcker med att jag tar ledstaplare och motvikt så kan hon ge mig internt godkänt att köra skjutstativen på företaget. (Har bara en dag på mig att fixa allt så vet inte fall jag hinner med skjutstativen. Jobbar natt så pallar inte strula med jobbschemat då truckkursen ligger 5mil ifrån mig)

3. Är uppkörningen så enkel som alla hävdar? Nojjar mig som fan över motviktstrucken.
Citera
2018-06-02, 22:57
  #2
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackie
Hej!

Har lite frågor angående truckkort.

1. Någon som gjort slutprovet på "E-truck" utbildningen? http://www.etruck.se/

Skulle gärna vilja veta fall slutprovet innehåller likt övningsfrågorna diverse frågor där flera svar kunde vara rätt. Man fick alltså 4 alternativ, så kunde 2 av 4 alternativ vara rätt svar. Vilket kunde vara irriterande då vissa av svaren på frågorna inte ens togs upp i teorin.

2. Om jag tar kortet för ledstaplare och motvikt. Får jag då köra skjutstativ? Min arbetsgivare säger att det räcker med att jag tar ledstaplare och motvikt så kan hon ge mig internt godkänt att köra skjutstativen på företaget. (Har bara en dag på mig att fixa allt så vet inte fall jag hinner med skjutstativen. Jobbar natt så pallar inte strula med jobbschemat då truckkursen ligger 5mil ifrån mig)

3. Är uppkörningen så enkel som alla hävdar? Nojjar mig som fan över motviktstrucken.
1. Kommer inte ihåg.
2. De behörigheter du gör prov på är de du har behörighet för. Nu finns inga egentliga krav på att man måste ha truckkort så länge man kör på inhägnat område vilket en industrilokal räknas som. I ditt fall kommer du uppvisa att du klarar två typer av truck o detta gäller oavsett vart du väljer att jobba.
Men även om du har ett truckkort så måste du ändå ha arbetsgivarens tillstånd för att få köra truck.
Med dessa kortfattade men långa regler så kan din arbetsgivare ge dig ett internt truckkort som gäller på företaget på just skjutstativ.
3. Jag tog mitt när jag var på Samhall för utredning. Det var jag, två andra skadade personer samt fyra med downs syndrom. Alla klarade provet. Är det svar nog?😉
Kan du bara hantera den hjälpligt så är det skitenkelt
Citera
2018-06-02, 23:08
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
1. Kommer inte ihåg.
2. De behörigheter du gör prov på är de du har behörighet för. Nu finns inga egentliga krav på att man måste ha truckkort så länge man kör på inhägnat område vilket en industrilokal räknas som. I ditt fall kommer du uppvisa att du klarar två typer av truck o detta gäller oavsett vart du väljer att jobba.
Men även om du har ett truckkort så måste du ändå ha arbetsgivarens tillstånd för att få köra truck.
Med dessa kortfattade men långa regler så kan din arbetsgivare ge dig ett internt truckkort som gäller på företaget på just skjutstativ.
3. Jag tog mitt när jag var på Samhall för utredning. Det var jag, två andra skadade personer samt fyra med downs syndrom. Alla klarade provet. Är det svar nog?😉
Kan du bara hantera den hjälpligt så är det skitenkelt

Räknas "gaffeltruck" (det är väl sådana som oftast avses när man snackar truck i Sverige) inte som "motorredskap" alternativt motsvarande traktor så ett B-kort som "alla har" (körkort för bil) räcka rent officiellt?
-Torde väl räknas ungefär som en åkgräsklippare? Är dessa "truckkort" något som arbetarskyddsstyrelsen eller möjligtvis facken kräver?

Anledningen för att jag frågar är att "truckkort" inte nämns i Körkortslagen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm
Citera
2018-06-02, 23:18
  #4
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Räknas "gaffeltruck" (det är väl sådana som oftast avses när man snackar truck i Sverige) inte som "motorredskap" alternativt motsvarande traktor så ett B-kort som "alla har" (körkort för bil) räcka rent officiellt?
-Torde väl räknas ungefär som en åkgräsklippare? Är dessa "truckkort" något som arbetarskyddsstyrelsen eller möjligtvis facken kräver?

Anledningen för att jag frågar är att "truckkort" inte nämns i Körkortslagen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm
Vet inte om kravet för B-körkot krävs för att få ta truckkort. Däremot så påstod vår instruktör att TYAs kort ryker om man begår allvarligare trafikbrott med ex bil.

Ska man köra truck på allmän väg så krävs tydligen att man innehar en behörighet o inte intern behörighet för trucken samt körkort. Om det är B eller annat låter jag vara osagt.
Citera
2018-06-02, 23:24
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Vet inte om kravet för B-körkot krävs för att få ta truckkort. Däremot så påstod vår instruktör att TYAs kort ryker om man begår allvarligare trafikbrott med ex bil.

Ska man köra truck på allmän väg så krävs tydligen att man innehar en behörighet o inte intern behörighet för trucken samt körkort. Om det är B eller annat låter jag vara osagt.

"Truckkort" tolkar jag då som något "privat hitte-på-krav" och något som statsmakterna alltså inte kräver? -Alltså något som egentligen inte behövs.. (Statens krav verkar begränsas till körkortslagens paragrafer, och där tolkar jag in "truck" som motorredskap).
Citera
2018-06-02, 23:34
  #6
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"Truckkort" tolkar jag då som något "privat hitte-på-krav" och något som statsmakterna alltså inte kräver? -Alltså något som egentligen inte behövs.. (Statens krav verkar begränsas till körkortslagens paragrafer, och där tolkar jag in "truck" som motorredskap).
Tror inte ens att staten har lagt sig i så länge trucken inte är på allmän väg.
TYA som jag gick för anlitas av företag för att utbilda o certifiera. Misstänker att vissa av dessa företag till o med ägs av företag.
Detta är någon form av standard vilket innebär att det är branschorganisationerna som har det som krav. Detta är inte bara ett Svenskt hittepå utan TYAs certifikat är internationellt.
Men jag kunde redan köra truck när jag gick utbildningen.
Först fulkörde jag på ett företag. Alla gjorde det med arbetsgivarens goda minne.
Sedan följde ett par jobb där ett var att köra tonstunga pappersrullar. Dessa jobb hade jag interna trucktillstånd på. Pappersbruket var det enda som krävde att vi gick en utbildning.
Eftersom jag tog mitt kort under en arbetsutredning som dömde ut mig totalt så har jag aldrig kört truck efter tiden på Samhall.
Ska sanningen fram så har jag inte ens sett en industrilokal sedan dess. Bara några callcenter för att jävlas med AF.

Men det finns en bra sak med ett truckkort. Det är jäkligt meriterande om man söker jobb i bla industrin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback