• 1
  • 2
2018-06-03, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eagles
Kan meddela att hens hela pensionssparande från banken nu börjat utbetalas månadsvis under en fem års period (hen är typ 55). Skulle hen avlida inom dessa fem år tillfaller överskottet dödsboet
Precis som det ska fungera enligt pensionsvillkoren. Plocka ut pensionsförsäkringen under minst 5 år från 55. Att göra direktutbetalning tidigare än 55 eller under kortare tid än 5 år är i det närmaste omöjligt även om vissa möjligheter finns.
Citera
2018-06-05, 09:13
Medlem
eagless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Precis som det ska fungera enligt pensionsvillkoren. Plocka ut pensionsförsäkringen under minst 5 år från 55. Att göra direktutbetalning tidigare än 55 eller under kortare tid än 5 år är i det närmaste omöjligt även om vissa möjligheter finns.

"Baste:
Jag har jobbat på bank och kan säga att det i princip är helt omöjligt. Vet att man kunde få ut sitt privata pensionssparande (pensionsförsäkring/IPS) i förtid om man hade läkarintyg på att man var döende. Är du inte döende är det i praktiken omöjligt och inte lönt att försöka."

"Lemonzhello:
Man behöver inte vara döende för dispens, däremot på obestånd, men inte för mycket, man ska nämligen kunna lösa obeståndet med pensionsmedlen. Som sagt, inte så lätt. Sen finns en beloppsgräns, så småbelopp kräver inte ens dispens, har jag för mig. Däremot kan då banken säga nej, som synes ovan."[/quote]

Känns som det skett en förskjutning från `omöjligt´ till `högst genomförbart´ om det gäller banker. Är det en korrekt summering tycker ni?
Och vanlig pension börjar utbetalas tidigast när någon fyllt 61 antar jag.
Tack igen för alla svar!
Citera
2018-06-05, 10:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eagles
Och vanlig pension börjar utbetalas tidigast när någon fyllt 61 antar jag.
Tack igen för alla svar!
Från och med 2020 är det 62 år som gäller. 2023 är det 63 år och 2026 64 år.

Edit: Förslag från pensionsgruppen. Inte beslutat av riksdagen ännu.
Senast redigerad av just-in-i-anus 2018-06-05 kl. 10:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in