2018-06-01, 11:22
Medlem
Är bosatt utomlands och får min lön i euro.
Med tanke på euros höga kurs så funderar jag på om det är bäst att behålla sparpengar i euro i utlandet, eller att föra över dessa till mitt svenska konto och spara i sek?
Är det helt ovärt eller skulle jag kunna tjäna på det?
Sparar 500-1000 euro i månanden.
Citera
2018-06-01, 11:26
Medlem
Det beror på vad du tror om SEK/EUR kursens utveckling.

Om du tror att kronan stiger mot euron så ska du skaffa så mycket SEK som möjligt. Om du tror att kronan sjunker mot euron så ska du hålla så mycket i euro som möjligt.

Valutarisken minimerar du genom att ha 50/50 innehav i båda, vilket är den säkra vägen att ta.

Vad du ska ta för beslut beror på hur du tror att växelkursen utvecklas med tid.
Citera
2018-06-01, 11:32
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulakorken
Med tanke på euros höga kurs så funderar jag på om det är bäst att behålla sparpengar i euro i utlandet, eller att föra över dessa till mitt svenska konto och spara i sek?

Ska du flytta tillbaka till Sverige inom en relativt snar framtid? Om inte tar du bara på dig en valutarisk genom att växla till SEK (även om din risktagning kan ge dig avkastning). Ska du flytta till Sverige minskar du valutarisken genom att växla till SEK.
Citera
2018-06-01, 11:57
Medlem
AX64s avatar
Ingen vidare skillnad på det du undrar och valutahandel i största allmänhet. Varför stanna vid just Euro då? Du kan ju växla mot vilken valuta du vill som du tror ska stärkas så att du får avkastning i slutändan.

Om din fråga handlar om spådom alternativt valutaspekulation så finns det bra källor till bägge att läsa in sig på. (Personligen tror jag att kronan snarare lär bli starkare jämfört med Euron över några års sikt just nu.)
Citera
2018-06-01, 20:11
Medlem
Precis som med aktiehandel så är valutamarknaden i princip öppen. Det är lite naivt att tro att man kan slå marknadens alla instrument med en amatöranalys. Hade det funnits starka tecken åt ena eller andra hållet hade marknaden reglerats genom uppköp/sälj åt det håll.

Så kortfattat; risk och avkastning är balanserad, gör det som passar dig bäst.
Citera
2018-06-01, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulakorken

Nordea har Euro-konto om du vill ha pengarna i "sverige".
Jag skulle behålla dem i Euro.

Är du mer logiskt lagd och vill ha faktiska argument så:

Du vet inte om X går upp, du vet inte om Y går upp. Det enda du vet är att du förlorar någon/ra procent när du växlar. Därav behåll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in