2018-05-31, 22:23
Medlem
Hej!

Jag har en bekant som driver ett företag utomlands. Jag undrar om det finns någon hemsida såsom Allabolag.se, där man kan se hur mycket utländska företag omsätter. Om inte har ni några idéer om hur man kan gå till väga för att se det?
Citera
2018-05-31, 22:27
Moderator
tobess avatar
Hjälper om du specificerar vilket land det rör sig. Någon global version har jag aldrig sett, men lokala motsvarigheter finns säkerligen i de flesta fall.
Citera
2018-05-31, 22:28
Medlem
Det finns databaser: Nexus lexus bland annat som har information om utländska bolags ägande och i flera fall omsättning och andra nyckeltal. Du kommer åt den via universitets inlogg eller på vissa bibliotek.
Citera
2018-05-31, 22:58
Medlem
Börja med att ta reda på vilken myndighet i landet som bolagen skickar sina årsredovisningar eller deklarationer (motsvarande svenska bolagsverket). När du vet det kan du säkert skicka ett mail dit och fråga. Reglerna skiljer sig ju väldigt mycket från land till land och det är få länder i världen som är så öppna med bolagsinformation som Sverige. I vissa fall är det helt omöjligt i andra fall kan man få ut information om man begär det, ibland mot en avgift.
Citera
2018-05-31, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Hjälper om du specificerar vilket land det rör sig. Någon global version har jag aldrig sett, men lokala motsvarigheter finns säkerligen i de flesta fall.

USA
Citera
2018-05-31, 23:14
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 06bkapo
USA

När det gäller USA så är det nog lite knivigare. I synnerhet om det gäller en privat firma. Är företaget i fråga listat på börsen?
Citera
2018-05-31, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soderin
Det finns databaser: Nexus lexus bland annat som har information om utländska bolags ägande och i flera fall omsättning och andra nyckeltal. Du kommer åt den via universitets inlogg eller på vissa bibliotek.

Tack så mycket, ska försöka komma åt det
Citera
2018-05-31, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
När det gäller USA så är det nog lite knivigare. I synnerhet om det gäller en privat firma. Är företaget i fråga listat på börsen?

Nej, företaget är inte på börsen
Citera
2018-05-31, 23:17
Medlem
Lägger till en sak i min egen post! Om det är någon som vet hur man kan kolla upp belastningsregister utomlands så får ni gärna länka. Typ hemsidor som Lexbase, fast utomlands
Citera
2018-05-31, 23:24
Medlem
Vad jag förstår så är företag och lagarna de lyder under något för varje enskild delstat, varpå reglerna lär vara olika i varje delstat. Det kan medföra att i någon delstat kan det vara en baggis att få tag i uppgifterna du vill ha, medan det i andra kan var inte bara omöjligt utan kanske till och med olagligt för myndigheterna att dela ut sådana upplysningar (om de ens har dem).
Citera
2018-05-31, 23:25
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 06bkapo
Nej, företaget är inte på börsen

Då är egentligen enda alternativet att fråga, direkt av företaget. Till skillnad från många andra länder har (privata) företag i USA inga som helst skyldigheter att publicera denna typ av information.

Det finns sidor som påstår sig kunna ta fram denna information, men det rör sig om i bästa fall väluppskattade gissningar. Andra alternativ är eventuella tidningar där de själva valt att publicera informationen och/eller företag som av någon anledning själva har informationen på deras sida.

Enda undantaget är väl i stort sett om dom haft någon form av kontakt med staten där dom av någon anledning behövt uppge dessa uppgifter. Sådana saker ska vara offentliga handlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in