2018-05-31, 16:31
Medlem
konstits avatar
På mitt jobb har vi plötsligt fått behov av att underskriva PDF, och nej, inte en elekronisk signatur men en "handskriven".

Just nu utfyller man ett pdf-formulär och printar det, skriver under med en penna, och scannar till sin egen mail, varefter det det mailas vidare till någon mottagare med hjälp av säker post. Ett jäkla bök och springande till en trög MFP.

Jag tänker trackpad med stylus, men är här någon som har erfarenhet av en sådan lösning, eller finns där bättre alternativ ?
(Offentlig verksamhet, så billigt är bäst !)
Citera
2018-05-31, 16:53
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
På mitt jobb har vi plötsligt fått behov av att underskriva PDF, och nej, inte en elekronisk signatur men en "handskriven".

Just nu utfyller man ett pdf-formulär och printar det, skriver under med en penna, och scannar till sin egen mail, varefter det det mailas vidare till någon mottagare med hjälp av säker post. Ett jäkla bök och springande till en trög MFP.

Jag tänker trackpad med stylus, men är här någon som har erfarenhet av en sådan lösning, eller finns där bättre alternativ ?
(Offentlig verksamhet, så billigt är bäst !)
Finns ett otal sätt beroende på vilket os och pdf program du använder...
https://www.youtube.com/watch?v=5Je4DNYPnCA
Citera
2018-05-31, 17:03
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Finns ett otal sätt beroende på vilket os och pdf program du använder...
https://www.youtube.com/watch?v=5Je4DNYPnCA

Skulle naturligtvis nämt att det är Windowsmiljö... Men tack för tipset, själv använder jag Mac men inte haft en aning om den funktionen !

Plussar på lite med info - Vi skall inte spara signaturerna, det är utifrånkommande som skal underskriva en gång.
Citera
2018-05-31, 17:17
Moderator
Tystnads avatar
kolla under "Verktyg/Fyll i och signera"

Har windows 7

Edit: Skriv din signatur på ett vitt papper och ta ett fotot som du lägger på "skrivbordet" så funkar det infoga under "foto" i ovan.
Senast redigerad av Tystnad 2018-05-31 kl. 17:24.
Citera
2018-05-31, 19:24
Medlem
En relevant fråga, behöver underskriften vara juridisk giltig?
Senast redigerad av Spikerman 2018-05-31 kl. 19:26.
Citera
2018-06-01, 18:22
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
En relevant fråga, behöver underskriften vara juridisk giltig?

Ja, det skall den vara, men idag hittade jag en billig lösning, som enligt en kommuns juristavdelning är hållbar...

Man skall ha en smartphone/Tablet eller motsvarande med Acrobat Reader appen installerad, samt sin arbetsmail på enheten. Man skickar dokumentet till sig själv, öppnar det, navigerar till där det skall signeras, och klickar på den lilla pensymbolen uppe i höger hörn. Den som skall skriva under gör det och man besvarar därefter mailen och så dimper en underskriven PDF ned i ens mailbox inom några sekunder

Inget spring, inget papper och ganska enkelt ! Och ganska gratis, gratis är bäst

Nåja, lite tricky är det att signera med fingrarna, jag skall testa med en stylus nästa vecka...
Citera
2019-01-29, 22:42
Medlem
TraXzmans avatar
Söker ett gratis PDF redigeringsprogram enligt följande önskemål

- Söker ett gratis PDF editerings program
- Jag scannar in ett dokument som blir i formatet PDF
- I formuläret som är ifyllt är kolumner i många fall handskrivna med kulspetspenna
- Jag har ett nytt formulär som är exakt likadant men tomt och inte ifyllt och nu vill jag helt enkelt markera (som en rektangel eller bubbla, frihand) och kopiera det som är handskrivet in i det tomma nya pdf dokumentetoch klistra in i valfri rubrik - kolumn ... sen kommer jag ifylla resten med nya ändrade uppgifter genom tangetbordet (data skrivet (tangenter))
- Söker även ett gratis program som man med lätthet kan ändra typsnitt storlek på text som följer mallen, formulärets kolumner eller ramar hur man nu ska säga för siffror och text (centrering osv) med denna ovan beskrivna redigering
- Men först och främst ett PDF program som man kan kopiera handskrivna delar av ett dokument och klistra in i nya formulärs kolumner med gärna förminskning eller förstoring av texten (som en fotokopia av egenskriven text) kopiera klistra in

Windows 10

Tacksam för hjälp

Mvh
T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här