2018-05-31, 12:26
Medlem
letspanics avatar
Jag tar då och då emot belopp till mitt svenska konto och undrar nu om skattemyndigheter i utlandet kan se att jag tagit emot dessa belopp? Det är inga enorma summor, i runda tal 100 000 kr.

Jag bor utomlands.
Senast redigerad av letspanic 2018-05-31 kl. 12:37.
Citera
2018-05-31, 12:29
Medlem
Svenska myndigheter - JA.

Varför skulle utländska myndigheter?
Citera
2018-05-31, 12:35
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Svenska myndigheter - JA.

Varför skulle utländska myndigheter?

Av samma anledning som de svenska? De vill väl att jag ska skatta för pengarna.

Edit: Jag bor utomlands.
Citera
2018-05-31, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Av samma anledning som de svenska? De vill väl att jag ska skatta för pengarna.

Edit: Jag bor utomlands.

Men du skriver ju, att du tar emot till ditt svenska konto?
Citera
2018-05-31, 12:49
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Men du skriver ju, att du tar emot till ditt svenska konto?

Jag bor utomlands men har kvar mitt svenska konto som jag ibland tar emot pengar på. Jag bor och arbetar utomlands inom EU. Därmed borde mitt nuvarande EU-land vara intresserad av alla inkomster jag får in.
Citera
2018-05-31, 12:51
Medlem
Citat:
Jag bor utomlands men har kvar mitt svenska konto som jag ibland tar emot pengar på. Jag bor och arbetar utomlands inom EU. Därmed borde mitt nuvarande EU-land vara intresserad av alla inkomster jag får in.

Knappast, om du får in det på ditt svenska konto. Du lämnar val deklaration som alla andra. Om inte så smäller det 2019.
Citera
2018-05-31, 13:00
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Knappast, om du får in det på ditt svenska konto. Du lämnar val deklaration som alla andra. Om inte så smäller det 2019.

Jag deklarerar så klart i landet jag bor i, men inte i Sverige. Av den anledningen vill jag få en uppfattning av om de kan få reda på den inkomsten jag får in på mitt svenska bankkonto. Om de ens är intresserade av så pass låga belopp, dvs.
Citera
2018-05-31, 20:34
Medlem
Citat:
Jag deklarerar så klart i landet jag bor i, men inte i Sverige. Av den anledningen vill jag få en uppfattning av om de kan få reda på den inkomsten jag får in på mitt svenska bankkonto. Om de ens är intresserade av så pass låga belopp, dvs.
Skickas inte banken aktuellt kontosaldo per 31 dec till skattemyndigheten inför deklarationen? Hur det sedan behandlas vet jag inte men någon samverkan måste det vara mellan EU-ländernas skattesystem eftersom man ju samlar bl.a pensionspoäng under yrkeslivet och som skall räknas ihop vid pensioneringen.
Citera
2018-06-01, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Skickas inte banken aktuellt kontosaldo per 31 dec till skattemyndigheten inför deklarationen? Hur det sedan behandlas vet jag inte men någon samverkan måste det vara mellan EU-ländernas skattesystem eftersom man ju samlar bl.a pensionspoäng under yrkeslivet och som skall räknas ihop vid pensioneringen.

Inte sedan 2007 då förmögenhetsskatten avskaffades.
Pensionsrätt hanteras av pensionsmyndigheten baserat på kontrolluppgifter om inkomst. Tillgångar har ingen påverkan på pensionsrätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in