Flashback bygger pepparkakshus!
2006-01-31, 17:27
Medlem
spajdamans avatar
Hej, antar det är här man postar förslag om Flashbacks forum. Jag har en idé som kanske varit uppe tidigare, men inte hittat nåt när jag sökt.

Det är en funktion för trådskaparen att kunna välja ett inlägg bland alla svar som är typ "accepterat som svar" eller "rätt svar" och just det inlägget highlightas eller markeras på nåt sätt.

Förstår ni vad jag menar?
Funkar ju inte i alla trådar och inlägg så klart eftersom varje tråd behöver ju inte ha ett "rätt svar" så att säga.

Men i tex; Hur torkar man gräs bäst? Vem hade sex med simmhopparen? osv. Nu är det så lätt att det blir flera hundra svar trots att svaret redan reddes ut efter kanske 5 inlägg. Och då kan man som besökare direkt se vilket svar som var "rätt".

Förstår ni?
Citera
2006-01-31, 18:03
Medlem
Oddballs avatar
Men hur ska en person som frågar om en sak pga okunskap kunna avgöra vilket svar som är det rätta?! Går ju inte.

Tänkte inte på det....
Citera
2006-01-31, 18:07
Medlem
Kuggarns avatar
Dessutom så kan man ju fråga om poängen med ett diskussionsforum är att hitta sanningen på något sätt eller ens om det är möjligt. Ditt förslag skulle enbart leda till irritation i de flesta trådar det användes. Föreställ dig hur man skulle kunna använda din typ av flaggning i den diskussion om invandringspolitiken? Vem kan med säkerhet säga något i en sån diskussion som är sant eller inte? Det blir ju mest en massa åsikter från olika sidor som har mer eller mindre på fötterna...
Citera
2006-01-31, 19:52
Moderator
impieteers avatar
Ja, jag förstår vad du menar. Jag tror användningsområdet för den funktionen är ganska begränsat och antagligen bara sträcker sig till enkla, avgränsade faktafrågor. Däremot används ibland något motsvarande i Skvaller rätt ofta har jag sett. Då brukar modsen ändra rubriken så att nytillkomna inte fortsätta att fråga samma fråga som var från början. T ex kan det se ut så här:
Första rubriken:
Vem var den kände skådisen som var i slagsmål inatt?
Som sedan ändras till:
Micke Persbrandt i blodigt slagsmål
Då slipper de som inte läst tråden från början fråga vem det var på sida 32, när det avslöäjades på sidan 4.
Citera
2006-02-01, 05:46
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Ja, jag förstår vad du menar. Jag tror användningsområdet för den funktionen är ganska begränsat och antagligen bara sträcker sig till enkla, avgränsade faktafrågor. Däremot används ibland något motsvarande i Skvaller rätt ofta har jag sett. Då brukar modsen ändra rubriken så att nytillkomna inte fortsätta att fråga samma fråga som var från början. T ex kan det se ut så här:
Första rubriken:
Vem var den kände skådisen som var i slagsmål inatt?
Som sedan ändras till:
Micke Persbrandt i blodigt slagsmål
Då slipper de som inte läst tråden från början fråga vem det var på sida 32, när det avslöäjades på sidan 4.

Ja, det är rätt bra. Skulle väl kunna införas i forum som t.ex. datorsupport, bilar och fordon och liknande också?
Citera
2006-02-01, 12:37
Medlem
spajdamans avatar
Ja, jag vet inte.
Det var mest Skvaller-forumet och drog-forumet jag tänkte på när tråden har en tydlig frågställning med endast ett rätt svar.

Men som sagt, då kan man ju iofs lika gärna ändra rubriken.

Jaja, det var bara en liten fundering.
Såg det först på ett programeringsforum och det är ju lite annorlunda eftersom där söker man oftast ett svar på en specefik fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in