• 1
  • 2
2018-06-01, 18:51
Medlem
SunWukongs avatar
En släkting gick precis ut som samhällsplanerare. Vad jag förstått är arbetsmarknaden för tillfället väldigt god i och med att det byggs mer än någonsin vilket tvingar kommunerna att hålla på med jättemycket fysisk planering. Som jag förstår det jobbar många på kommuner, byggbolag och konsultbyråer.

Men i och med att branschen är konjukturkänslig finns det inget som säger att situationen kommer vara likadan om ett par år.
Citera
2018-06-02, 17:10
Medlem
Lecapitaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtantspice000
Hej. Jag är snart klar med första året på samhällsplanerarprogrammet. Det jag är väldigt fundersam över, och även varit ända sedan vi startade, är vad jag faktiskt kommer jobba med i framtiden.

Så för att göra frågan kort; är det någon här på flashback som gått denna utbildningen och kan förklara vad jag kan jobba med i framtiden? Behöver jag gå masterutbildning för att finna ett jobb med 35 000+ kr i månaden innan skatt som lönestatistiken som väl finns hävdar?
Studievägledaren gav mig inget konkret svar tyvärr...
Förmodar att du kan jobba som planarkitekt på valfri kommun, konsult på något teknikkonsultföretag ( SWECO, åf, WSP, cowi etc) har du läst kurser i GIS kan du jobba som exempelvis GIS-samordnare. Har inte gått en samhällsplanerarutbildning själv, men stött utbildade samhällsplanerare som jobbar med ovanstående, vissa har dock läst master inom exempelvis fysisk planering.
Ett tips är att söka på LinkedIn efter folk som läst den utbildningen och kolla vad de jobbar med.
Citera
2018-06-02, 18:30
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lecapitaine
Ett tips är att söka på LinkedIn efter folk som läst den utbildningen och kolla vad de jobbar med.

Tipset är i och för sig bra men risken finns ju att det blir lite selection bias då de som fått "riktiga" jobb efter en bred samhällsvetenskaplig utbildning är mer benägna att skriva ut sin examen på LinkedIn än de som får okvalificerade jobb. Jag känner flera som läst statsvetenskap/samhällskunskap/samhällsplanering som enbart har fått jobb som det egentligen bara hade krävts gymnasieexamen för, och dessa skriver ofta inte ut sin utbildning på LinkedIn, gissningsvis för att slippa frågor om varför man inte fått ett bättre jobb.
Citera
2018-06-02, 20:21
Medlem
Lecapitaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tipset är i och för sig bra men risken finns ju att det blir lite selection bias då de som fått "riktiga" jobb efter en bred samhällsvetenskaplig utbildning är mer benägna att skriva ut sin examen på LinkedIn än de som får okvalificerade jobb. Jag känner flera som läst statsvetenskap/samhällskunskap/samhällsplanering som enbart har fått jobb som det egentligen bara hade krävts gymnasieexamen för, och dessa skriver ofta inte ut sin utbildning på LinkedIn, gissningsvis för att slippa frågor om varför man inte fått ett bättre jobb.
Jo, fast fick uppfattningen att TS ville ha svar på vilka möjligheter det fanns och inte hur goda möjligheterna till kvalificerat jobb är.
Citera
2018-06-05, 00:54
Medlem
TeenageFanclubs avatar
Som samhällsplanerare konkurrerar du inte alls mot statsvetare eller jurister. Du konkurrerar till största del mot planarkitekter, skillnaden mellan en samhällsplanerare och en planarkitekt är inriktningen mot arkitektur och getaltning som är lagstadgat enligt PBL att kommunen måste ha på planavdelningen. Om du är väldigt intresserad av samhällsplanering och den byggda miljön skulle jag rekommendera att studera programmet Fysisk planering på BTH (Eller söka dig till masterprogrammen efter din kandidat). På Fysisk Planering blandas de teoretiska bitarna (PBL, planteori, urbanteori) upp med mer gestaltande moment och man lär sig dels; GIS, CAD och Adobe-programmen. Arbetsmarknaden ser otroligt bra ut för de som studerar fysisk planering; både på den offentliga sidan och den privata sidan (Får se hur marknaden tar sig bara). På privata sidan kan du få arbete på både större konsultbolag som WSP, Sweco, Thyrens och mer renodlade arkitekturbolag.

Jag har läst kandidatprogrammet och de flesta av mina kursare har tagit jobb inom den offentliga sektorn, men för att få full lön måste man studera 5 år, och då får man även en titel från Sveriges Arkitekter som Arkitekt MSA/FPR. Det är en väldig brist på planarkitekter just nu, det är därför de flesta kan söka sig ut efter tre år och varför kommunerna, ärligt talat, anställer folk som inte har rätt kompetens på planavdelningarna.
Citera
2018-06-05, 13:53
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeenageFanclub
Som samhällsplanerare konkurrerar du inte alls mot statsvetare eller jurister.

Det gör man visst, beroende på vilket jobb man söker. Inom ganska många projektledarjobb inom den offentliga sektorn - däribland planering av infrastruktur etc. - tvingas man konkurrera med statsvetare, jurister, med flera. Detsamma gäller diverse chefsjobb inom statlig/kommunal verksamhet.
Citera
2018-06-08, 00:06
Medlem
TeenageFanclubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det gör man visst, beroende på vilket jobb man söker. Inom ganska många projektledarjobb inom den offentliga sektorn - däribland planering av infrastruktur etc. - tvingas man konkurrera med statsvetare, jurister, med flera. Detsamma gäller diverse chefsjobb inom statlig/kommunal verksamhet.
Håller inte med dig!
Utbildningen inom Fysisk planering ger dig förtur mot samhällsplanerare inom de flesta offentliga tjänsterna som har med samhällsplanering att göra, delvis beroende på att bredden på Fysisk planering är större än på samhällsplaneringsprogrammen. Man får en större kunskap kring; stadsplanering, översiktsplanering, GIS, detaljplanering, CAD, urbanteori, urbansociologi, planteori, PBL, Miljöbalken, infrastrukturplanering, hållbarhet m.m..

Bredden på fysisk planering ger en därför förtur mot samhällsplanerare till t.ex; länstyrelsen, kollektivtrafikplanering, trafikplanering, stadsbyggnadskontoren, Boverket, arkitekturkontoren m.m..

De som har läst fysisk planering besitter även stora kunskaper inom projektledning och många driver stora projekt inom statliga och kommunala projekt inom några år. Bredden är planarkitektens största spetskunskap och därför kommer en fysisk planerare gå före en samhällsplanerare. Att samhällsplanerare sen söker sig mot arbeten som konkurrerar mot jurister och statsvetare visar bara på att de är överflödiga. Det kommer speciellt visa sig i en lågkonjuktur när byggandet går ner.

Mitt tips till TS är att titta på masterprogrammet i strategisk fysisk planering som antar samhällsplanerare från andra skolor än BTH.
Citera
2018-08-16, 21:05
Medlem
xtantspice000s avatar
Citat:
Håller inte med dig!
Utbildningen inom Fysisk planering ger dig förtur mot samhällsplanerare inom de flesta offentliga tjänsterna som har med samhällsplanering att göra, delvis beroende på att bredden på Fysisk planering är större än på samhällsplaneringsprogrammen. Man får en större kunskap kring; stadsplanering, översiktsplanering, GIS, detaljplanering, CAD, urbanteori, urbansociologi, planteori, PBL, Miljöbalken, infrastrukturplanering, hållbarhet m.m..

Bredden på fysisk planering ger en därför förtur mot samhällsplanerare till t.ex; länstyrelsen, kollektivtrafikplanering, trafikplanering, stadsbyggnadskontoren, Boverket, arkitekturkontoren m.m..

De som har läst fysisk planering besitter även stora kunskaper inom projektledning och många driver stora projekt inom statliga och kommunala projekt inom några år. Bredden är planarkitektens största spetskunskap och därför kommer en fysisk planerare gå före en samhällsplanerare. Att samhällsplanerare sen söker sig mot arbeten som konkurrerar mot jurister och statsvetare visar bara på att de är överflödiga. Det kommer speciellt visa sig i en lågkonjuktur när byggandet går ner.

Mitt tips till TS är att titta på masterprogrammet i strategisk fysisk planering som antar samhällsplanerare från andra skolor än BTH.
Tror du det är möjligt för mig att få in några av poängen jag redan läst på samhällsplanerarprogrammet på fysisk planering på BTH? För jag tycker fysisk planering verkar mer stabilt och som du beskriver det är det mer lönsamt om jag går det istället för bara samhällsplanering. Men menar du att jag kan få arkitekt titeln med fysisk planering om jag läser master?
Citera
2019-01-28, 22:51
Medlem
Hej! Jag tog examen 2017 som samhällsplanerare och arbetar idag som översiktsplanerare i en medelstor kommun inom 1 timma med tåg från Stockholm. Det är ett drömjobb om du vill arbeta med helhetsfrågor på en strategisk nivå. Jag älskar ex. Mitt jobb.

Om du fortfarande läser kvar på programmet rekommenderar jag dig STARKT att börja nätverka, boka in besök hos företag och kommuner och börja profilera dig och ditt namn i rätt kretsar. Utbildningen som samhällsplanerare ger dig en relativt stabil grund som exempelvis översiktsplanerare som kräver god kunskap om mycket (”spindeln i nätet”). Men det absolut viktigaste är inte utbildning, utan att börja lära känna rätt folk och få in en fot i arbetslivet innan examen.

Jag rekommenderar dig också att tidigt hitta din nisch, trafik? Översiktsplaneringen? Mobility management? Detaljplaner? Följ en röd tråd med alla uppsatser och extrajobb så kommer du till 80% bli anställd senast 3 månader efter examen.

Tyvärr har jag många duktiga klasskompisar utan jobb, men också en del som fått topp-jobb relativt snabbt. En social egenskap är näst intill lika viktigt som att plugga.

Lycka till! Säg till om du har mer frågor!
Citera
2019-01-29, 21:42
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Du kommer få vara med i att expandera den här kartan:

http://www.dnv.se/wp-content/uploads...%B6ljning-.pdf

Mer betonggetton med araber och somalier som vill ha socialbidrag.....

Framtiden är ljus och den är här!
Citera
2020-01-16, 21:49
Medlem
paperinoos avatar
Citat:
Håller inte med dig!

Jag vet att det här är en gammal tråd men jag skulle vara tacksam för lite upplysning i detta område. Missar man mycket av att ta en kandidatexamen i samhällsplanering innan masterprogrammet i fysisk planering på BTH? Väger det mindre på arbetsmarknaden om man inte har pluggat fysisk planering alla fem åren?

Sen undrar jag också hur det är att plugga på BTH. I andra trådar skriver folk att kvaliteten är ganska låg på undervisningen. Stämmer det även för fysisk planering (om det stämmer alls)? I och med att BTH är ensam med fysisk planering i Sverige kan man ju tro att i alla fall de kurserna håller en hög kvalitet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in