2018-05-30, 12:54
Medlem
Om man är väldigt trött på den inrikespolitiska debatten i Sverige vad gäller ekonomin, integration, sjukvård, äldrevård, företagsamhet, skattepolitik, etcetera, och populistiska politiker som slåss om väljarkårer och vänder kappan efter opinionen;

Om man istället anser att det säkerhetspolitiska läget är mycket spänt i världen i allmänhet, men även i närområdet, och att det som krävs av dagens politiker är att stå rakryggade och enade inför de hot som förekommer eller oundvikligen kommer att drabba landet;

Om man slänger valreklam men hänger upp MSB:s nya broschyr på väggen och tänker: "Äntligen!";

Vilket parti eller vilka politiker skulle man rösta på då?

Ja, vad tycker ni, flashbackare? Syftet med tråden är alltså att särskilja duktiga försvarspolitiker, utan hänsyn till vad folk eventuellt lovar i samband med valåret.

- Vilka partiers visioner om Sveriges försvar föredrar ni?
- Vilka politiker, oavsett partitillhörighet eller linje, tycker ni bäst värnar om ett totalförsvar?
- Vilka populister eller oupplysta politiker bör man undvika att slösa bort en röst på?

Vore intressant att höra vad ni tycker, baserat på kunskap, erfarenhet eller fakta. Det vore skönt att slippa pajkastning även här, så allmänt tyckande utan motivering kan vi väl avhålla oss från.

Vill helst inte rikta diskussionen, så jag låter någon annan börja droppa namn.
Citera
2018-05-30, 13:06
Medlem
Lacerdas avatar
Sverigedemokraterna utan tvekan. Nato tycker jag att vi skita i. Folk som är så jävla dumma och tror att Ryssland skulle invadera oss roar mig.
Citera
2018-05-30, 13:15
Medlem
Tror man på riktigt att Sverige befinner sig eller kommer befinna sig under hot under en snar framtid så gör man bäst i att rösta på M som är de tydligaste NATO-sympatisörerna.
Citera
2018-05-30, 13:16
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Sverigedemokraterna utan tvekan. Nato tycker jag att vi skita i. Folk som är så jävla dumma och tror att Ryssland skulle invadera oss roar mig.

Så från vilket eller vilka länder kommer hotet mot Sverige då ?

För om det inte finns något land som enligt dig kan/kommer invadera Sverige så är ju både ett Nato medlemskap och ett svensk försvar bortkastade pengar.

Vilket parti som avgör beror ju delvis på om TS är mot eller för ett Nato medlemskap.

Personligen anser jag det år bättre att vi förhåller oss neutrala har fungerat väldigt bra om vi jämför med andra länder.
Senast redigerad av bergwall94 2018-05-30 kl. 13:18.
Citera
2018-05-30, 13:24
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Så från vilket eller vilka länder kommer hotet mot Sverige då ?

För om det inte finns något land som enligt dig kan/kommer invadera Sverige så är ju både ett Nato medlemskap och ett svensk försvar bortkastade pengar.
Det finns inget land som hotar oss. Vi själva dumjävlar har importerat mängder av avskum som hör hemma i Afrika och Mellanöstern. Där har du hotet! Varje Svensk flicka och pojke bör undervisas i kampsport och att lära sig hantera skjutvapen eftersom när främlingarna ökar tillräckligt i antal så kan saker och ting bli riktigt otäcka.
Citera
2018-05-30, 13:44
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Socialdemokraterna återinförde värnplikten som Alliansen monterade ned och vill inte ansluta sig till NATO vilket kräver ett totalförsvar.
Citera
2018-05-30, 13:48
Medlem
8711s avatar
Sverigedemokraterna är det överlägset mest försvarsvänliga partiet i riksdagen som lägger störst resurser på försvaret och på värnplikt och totalförsvar.
Citera
2018-05-30, 14:08
Medlem
Ryssland är inte primärt intresserat av att anfalla Sverige. Men Putin är mkt intresserad av att lägga vantarna på och ockupera Baltikum. Då blir Sverige indraget i det kriget då Ryssarna måste ta Gotland för att därifrån skära av förstärkningar från Nato, och stänga in Baltikum.

Jag sympatiserar som många andra med SD, men de har tyvärr i EU oftast röstat för Rysslands önskemål, mot de baltiska länderna. Jag vet inte om jag kan lita på SD, de borde stötta små länders frihet, men har bevisligen i EU stött den ryska linjen. Kan någon förklara SD:s märkliga ståndpunkt?
Citera
2018-05-30, 14:23
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Det finns inget land som hotar oss. Vi själva dumjävlar har importerat mängder av avskum som hör hemma i Afrika och Mellanöstern. Där har du hotet! Varje Svensk flicka och pojke bör undervisas i kampsport och att lära sig hantera skjutvapen eftersom när främlingarna ökar tillräckligt i antal så kan saker och ting bli riktigt otäcka.

Så om inger land är ett hot mot Sverige kan vi ju lägga ned försvaret och spara massa pengar ?
Citera
2018-05-30, 14:25
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendrocopos
Ryssland är inte primärt intresserat av att anfalla Sverige. Men Putin är mkt intresserad av att lägga vantarna på och ockupera Baltikum. Då blir Sverige indraget i det kriget då Ryssarna måste ta Gotland för att därifrån skära av förstärkningar från Nato, och stänga in Baltikum.

Jag sympatiserar som många andra med SD, men de har tyvärr i EU oftast röstat för Rysslands önskemål, mot de baltiska länderna. Jag vet inte om jag kan lita på SD, de borde stötta små länders frihet, men har bevisligen i EU stött den ryska linjen. Kan någon förklara SD:s märkliga ståndpunkt?

Sverigedemokraterna tillhör en grupp partier i EU-parlamentet som man röstar med i dom flesta omröstningarna.

Därtill är beskrivningen felaktig då det inte handlar om Rysslands önskemål, utan om Sverigedemokraternas syn i dessa frågor. Det är mycket som vinklas i media, många av frågorna har inte alls handlat om något stöd till Ryssland utan om relevant kritik mot olika avtal och annat.
Citera
2018-05-30, 14:27
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Så om inger land är ett hot mot Sverige kan vi ju lägga ned försvaret och spara massa pengar ?
Jag vet inte om du missade att vi har ett växande hot inne i landet, i form av utlänningar. Att lägga ner försvaret vore inte smart. Jag drömmer om att flyga en helikopter över Rosengård och peppra med kulsprutan för fullt, få Breivik att likna en amatör.
Citera
2018-05-30, 15:01
Medlem
Noose..s avatar
SD är väl det enda som finns om man vill att Sverige ska ha ett starkt eget försvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in