2006-01-31, 14:25
Medlem
Egon3s avatar
Som en ganska bekymrad observatör av exempelvis klimatförändringen, utfiskning av haven och pågående giftspridning, skulle jag gärna se en debattram med rubriken Ekologi (& miljö) parallellt till den om Ekonomi. De två ämnena är grannar, både med hänsyn till att båda handlar om hushållning med resurser, och med anledning av att ensidiga ekonomiska mått ger för liten vikt åt ekologiska vinster och besparingar.

Ordet ekonomi betyder i grunden beskrivning av hushållning, medan ekologi är läran om [hållbar] hushållning med naturresurser.

Debatten skulle exempelvis kunna handla om alternativa produktionsmått.

Om FB-Redax ser detta inlägg och delar min uppfattning, så kanske vi kan få en ekologiskt debattram (delforum) på direkten. I övrigt är jag förstås intresserad av stöd och mothugg.

Ekologi och miljövård är underställda den politiska demokratin, men uppdelningen av inrikes kontra utrikes politik passar illa för problemområdet ifråga.
Citera
2006-01-31, 14:33
Moderator
Sun Rulers avatar
Ändrade rubriken. Intressant frågeställning men passar bättre i Flashbackforumet. Flyttar den dit. //Mod
Citera
2006-01-31, 16:09
Medlem
Egon3s avatar
Sun Ruler -> En juste åtgärd på detta stadiet, tack!
Citera
2006-01-31, 16:54
Medlem
20Qs avatar
Äsch. Ni kan väl vara i feministforumet med de andra veganerna...

Nej, förlåt. Jag tycker det skulle vara intressant.
Citera
2006-01-31, 17:14
Medlem
Aquabots avatar
Har också länge velat ha ett fora där man kan diskutera ekologi, miljö och energipolitik.
Citera
2006-01-31, 17:59
Medlem
Jag instämmer med föregående talare.
Citera
2006-01-31, 18:04
Bannlyst
Tycker inte alls det är nån bra ide, speciellt inte när det pratas om att banta ner forumet lite. Har hellre kvar dem forum som är, än att ger plats för ett Ekologi fora.

Ekologi känns inte riktigt Flashback, men de kanske lockar andra roliga människor..
Citera
2006-02-01, 05:45
Medlem
Not_mes avatar
Jättebra idé! Håller helt med om att ett ekologiforum bör införas bums! Diskussionerna skulle visserligen kunna tas i antingen inrikespolitik, eller utrikespolitik, men det känns som att de kommer att drunkna i alla diskussioner som handlar om muslimska terrorister och fulla SSU:are.
Citera
2006-02-01, 05:59
Medlem
Squalos avatar
Även Squalo är intresserad av ett miljöforum. Kanske kan tänkas att man lägger dit djur också. Så kan folk diskutera det med där.

Squalos specialområde, mitt nick till trots, är herpetologi. Tyvärr är det ämnet troligen för komplext för ett internetfora som detta.

Det osar inte speciellt mycket underground om forumet, men det kanske funkar här endå.

Om man vill banta forumet så kan man ju slå ihop Alternativa sexualiteter och Prostitution, då prostitution i högsta grad är en alternativ sexualitet.

Kanske är det bäst att slå ihop ämnet med "Jakt, fiske och vildmark", som är ju redan ute i myllan.

Man skulle kunna kalla forumet "Miljö, natur, djur, jakt och viltvård" eller något åt det hållet. Eventuellt kan man ha jakt som ett underforum, även om jag tror att det går att samsas. Personer som jagar och är ute mycket i skogen brukar ofta vara intresserade av ekologi och vilja att naturen klarar sig bra.
Citera
2006-02-01, 10:31
Bannlyst
om man ska sloppa nån så sloppa nån av dataforumet
Citera
2006-02-01, 22:33
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Man skulle kunna kalla forumet "Miljö, natur, djur, jakt och viltvård" eller något åt det hållet. Eventuellt kan man ha jakt som ett underforum, även om jag tror att det går att samsas. Personer som jagar och är ute mycket i skogen brukar ofta vara intresserade av ekologi och vilja att naturen klarar sig bra.
Det här var inte ett särskilt bra förslag enligt mig. Vad har diskussioner kring t ex oljetoppen gemensamt med diskussioner om årets älgjakt och vilken hund som passar bäst för en småbarnsfamilj i villaområde?
Citera
2006-02-01, 22:40
Bannlyst
Men för jävelen... Hur många bögämnen ska vi ha här egentligen? Är det inte Mat & dryck så är det Mode & Livsstil, Jakt, fiske och vildmark eller Bostad, hem & trädgård. Det här börjar likna en syjunta där sopsorterande smygfikusar sitter och byter kakrecept och tipsar varandra om brun-utan-sol-krämer.

SKÄRPNING!

// Roger P.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här