2018-05-28, 13:37
Medlem
Hej! Jag har en bokad tid för en kirurgisk abort nästa vecka, är i vecka 10.
Sjuksköterskan som jag fick träffa innan vi bokade tid för aborten nämligen nämnde att jag inte fick ha lösnaglar, vilket jag inte förstår varför? Och piercingar förstår jag men jag har kindpiercingar som jag absolut inte kan ta av, kommer detta vara ett problem? Är verkligen rädd om någonting skulle hända.

Är det någon som har haft en kirurgisk abort och haft kvar sina piercingar?
Citera
2018-05-28, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nykula
Låter som att en bimbo ska göra abort. Vad är problemet, bara att ta bort naglarna.
Men varför överhuvudtaget måste jag ens ta bort dem? Det är lösnaglar i plast inte metall.
Citera
2018-05-28, 13:57
Medlem
AX64s avatar
När man får läkarvård finns alltid risk för att något oförutsett händer. En indikation på att allt inte står rätt till med dig är att man blir blå-lila under naglarna, och har man då nagellack så missas den indikationen. Vad gäller piercings så finns snarlika orsaker till att de helst ska bort - de försvårar ingreppet eller eventuella extraingrepp som kan komma att krävas.
Citera
2018-05-28, 14:01
Medlem
Om något går fel under ingreppet kan det behöva göras till exempel en akut magnetröntgen och att ha metall i kroppen samtidigt som man placeras i en gigantisk elektromagnet kommer troligtvis inte sluta så bra.

Naglarna är lite mer svårbegripligt men vårdens riktlinjer har ofta ett extremt säkerhetstänk för att minska risken för komplikationer. Du får till exempel bara dricka klara vätskor innan operation, så vatten är okej medan kaffe och mjölk går bort osv. Ingen aning om varför.
Citera
2018-05-28, 14:05
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Om något går fel under ingreppet kan det behöva göras till exempel en akut magnetröntgen och att ha metall i kroppen samtidigt som man placeras i en gigantisk elektromagnet kommer troligtvis inte sluta så bra.

Naglarna är lite mer svårbegripligt men vårdens riktlinjer har ofta ett extremt säkerhetstänk för att minska risken för komplikationer. Du får till exempel bara dricka klara vätskor innan operation, så vatten är okej medan kaffe och mjölk går bort osv. Ingen aning om varför.

Det där med vätskor beror nog på att det är ett enkelt sätt att beskriva det. Bruna vätskor som kaffe och te är vätskedrivande, och man vill inte att du ska pissa ner allt eller vara kissnödig mitt i allt. Vatten däremot behöver du i tillräcklig mängd för att inte må dåligt.
Citera
2018-05-28, 14:06
Medlem
Gneggars avatar
Under kirurgiska ingrepp är det vanligt att man bränner blodkärl för att stoppa blödning, det kan bli fula brännmärken runt piercingar då också eftersom dom kopplar in en av el-ledningarna i kroppen. Bort med piercingen.
Citera
2018-05-28, 18:53
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endinax
Det är lösnaglar i plast inte metall.
Precis, vilket som borde göra det ännu lättare att ta bort.

Varför ska folk alltid göra uppror över det minsta sakerna? Bara följ reglerna.
Är det jobbigare att skippa lösnaglar under en dag än att göra en sådan stor grej utav det?
Att du hänger upp dig på lösnaglar samma dag som du ska göra abort låter fan som ett Seinfeld avsnitt. Du bör prioritera dina bekymmer.
Citera
2018-05-28, 19:50
Medlem
Det låter ganska konstigt, förstår inte varför det skulle vara så viktigt. Du får väl se ut hur du vill.
Citera
2018-05-29, 08:32
Medlem
Lösnaglarna(och nagellack överlag) antar jag är för att vårdpersonalen ska kunna se om dina naglar blir exempelvis blåa/svarta, dvs hur syretillförseln är.
Citera
2018-05-29, 15:41
Medlem
Madeleine-Ss avatar
Lösnaglarna är för att pox-mätaren, alltså den lilla klämma som du kommer få på ditt finger som mäter din syremättnad, inte fungerar lika säkert med nagellack eller lösnaglar.
Kindpiercingen är för att du ska sövas och under intuberingen vill man inte komma åt någon piercing som kan försvåra eller lossna och trilla ner i halsen på dig. Om du verkligen inte kan få bort den får du prata med narkosläkaren som får avgöra om den behöver klippas bort eller får vara kvar.
Klara drycker är för att om du kräks under sövningen så ska det inte vara tjockflytande vätska som dras ner i lungorna.
Allt är vanliga rutiner för din säkerhet.
Senast redigerad av Madeleine-S 2018-05-29 kl. 15:43.
Citera
2018-05-31, 21:04
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Det låter ganska konstigt, förstår inte varför det skulle vara så viktigt. Du får väl se ut hur du vill.

Är väl inte riktigt där problemet ligger...
Citera
2018-06-01, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Är väl inte riktigt där problemet ligger...

Förklara då du som vet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in