Citat:
Ursprungligen postat av
Zuzumba
Eftersom du undviker de frågor som jag för fram till dig, så gissar jag på att din kännedom kring läkemedelskemi och farmakodynamik är högst begränsad. Ser därför ingen mening med att fortsätta en dialog inom ämnet.
Självklart kan man bli beroende av en cigarett. Handlar då knappast om enbart nikotin, utan flera ämnen och påverkan tobak har på MAO när detta hettas upp.
Men som sagt, ingen mening att diskutera med Dunning Kruger-syndromare. Ha det!
Det är du som lider av Dunning Kruger 🤣
Nej det kan man inte. Jag har förövrigt varit svårt nikotinberoende och efter 4 månaders extremt röksug (jag hadde alltid svår påverkan fysiskt de första 3-4 dygnen om jag inte fick i mig nikotin) har jag aldrig igen blivit röksugen. Jag hade såklart misslyckats många gånger men för snart ett decennium sedan lyckades jag och ett halvår efteråt kunde jag sitta i samma bilar som folk som röker utan att bli röksugen. En kille flyttade in i min etta när jag inte ens varit rökfri i två år och rökte inne i flera veckor tills jag fick sådan rökhosta att han tvingades att börja röka under fläkten istället. Blev inte röksugen en enda gång själv. Då lär det definitivt ha gått in i min kropp och hjärna. Jag rökte även i omkring 18 år innan rökstopp.
Jag har även varit alkoholmissbrukare och fått hallucinationer när jag slutat dricka vid ett tillfälle som ung. Därefter har jag haft abstinens och inte ens kunnat gå in i matbutiker eller gå o handla förövrigt utan att få abstinens (psykiskt dvs) och jag kan idag dricka alkohol måttligt. Har aldrig längre behov av alkohol och kan gå 1/2 -1 år utan en droppe utan problem. Kan dricka folköl i en vecka i sträck (jag ogillar efter mitt missbruk starkare alkoholhaltiga drycker och dricker generellt bara några öl max 5.2 or) utan svårighet.
Min pappa dog i följderna av sitt missbruk. Detsamma med min morfar. Jag har andra närstående som har haft problem och även varit i narkotikamissbruk med opiater och crack som helt utan problem lever utan sådana substanser och
inte triggats efter att ha fått ätit morfin efter operation (dock såg jag det som extremt riskabelt) och personens förälder dog pga sitt missbruksleverne.
Jag skulle aldrig tända en cigarett igen då jag helt saknar lust och vilja men jag kan dricka några öl utan att det triggar igång något missbruk. Jag äter Stesolid vid behov då jag genom att äta mycket sådan fick bort ångesten men omedelbart därefter aldrig haft behov av något mer än ibland för att hålla ångestsjukdom borta. Stesolid
ska alkoholister inte äta eftersom det är känt för att trigga igång alkoholmissbruk igen kemiskt i hjärnan men hos mig ger det
noll utslag. Då har jag ärr efter att jag haft hallucinationer och mått dåligt när vid alkoholabstinens samt brukade grogga på nitrazepam och starköl. Normalt hällde jag i mig omkring 10-12 stycken 7.0-7.2 or och har vaknat många gånger av att kroppen bara lagt av någonstans eller utan att kunna gå igen utan att dricka ett par öl som återställare.
Jag skulle aldrig i helvetet riskera att gå i missbruk och garanterar dig att jag utan tvekan har full koll på alkoholen och
aldrig blir sugen om jag inte dricker. De tär just därför jag vågar mig på några öl. Pga att jag varit otroligt omdömeslös med hjärnan bortkopplad under alkohol blir jag
aldrig så full igen som jag varit då det är för mig personligen en större katastrof än vad något sug någonsin kan tävla mot att inte ha koll på läget och uppfatta saker korrekt eller snarare vara för full för att förstå en situation. Jag pratar inte om de trauman som då triggat missbruk från början utan mina personliga värderingar av rätt och fel.
Jag kan inte kontrollera intag normalt. Kaffe missbrukar jag enormt mycket och dricker oavbrutet trots att jag med sömnproblem av grov problematik inte bör dricka en droppe och kan inte äta korrekt heller precis som jag alltid rökte oavbrutet eller hinkade i mig alkohol förr. Men min hjärna har
kopplat bort allt förknippat till nikotin och triggas aldrig och jag kan dricka alkohol utan bekymmer (det är många år sedan jag hade problem).
Du behöver inte diskutera eftersom du har fel. Det finns inte några engångs doser som gör dig till missbrukare. Faktum är att
det är förlegat att prata om trasiga missbruksgener. Då är det vetenskapligt bevisat att jag med en pappa som missbrukat i tonåren och bland annat rökt hasch epigenetiskt är för disponerad för missbruk. Uppenbarligen kan individen själv stänga av sina "gener".
Det var svårt när jag missbrukade alkohol och nikotin men det är otroligt enkelt när jag inte längre är beroende och det blev jag av längre tids
avhållsamhet . Det återställde min hjärna att fungera korrekt. Det finns inget nikotinberoende trots att min mamma rökte som gravid och sedan rökte de inne tills jag själv började röka. Ingenting i min hjärna skapar behov av nikotin. Alkohol kan jag hantera utan svårighet och jag fullkomligt
älskar livet som nykter.
En gång alkoholist, alltid alkoholist vet de idag är en gammal myt då det gäller en hel del men långt ifrån alla..idag vet man att folk som har haft beroende i automatiskt trillar dit igen på en kväll. Det har med att hjärnan kopplats om och återhämtat sig under lång tid innan. Sedan finns säkert människor som börjar igen pga att de har psykisk ohälsa och därför b"ger upp" och gör det destruktiva de kan och är van vid så fort de får motgångar. Men det är fortfarande inte hjärnans kemiska svar på substansen utan det mentala tillståndets.
Kan tillägga att det tog mig 2 veckor daglig rökning at bli nikotinberoende som höll i sig i bra över femton år med svår abstinens så fort jag var rökfri (jag gjorde ett uppehåll i högstadiet på över ett år rökfri innan jag fastnade helt) och när det kommer till alkohol har jag som.mest druckit dagligen 4-5 månader och generellt var jag nykter flera dagar i veckan under åren då jag var i missbruk/riskbruk vilket bör medverka i att jag idag kan dricka samt att jag var närmare tjugo när jag började dricka (jag drack sannolikt max fem gånger under tonåren innan jag var 18 pga personliga övertygelser).