Flashback bygger pepparkakshus!
2018-05-26, 15:31
Medlem
Utöver vad som skrivits tidigare är där en sak att ha i åtanke när man seglar: segelbåtar bör luta lite, för att seglen skall fungera optimalt. Någonstans mellan 2 och 20 grader bör vara "rätt" lutning för de flesta båtar, men det varierar från modell till modell, och möjligen med vindstyrka och annat. I svag vind måste man sätta sig i lä (istället för i lovart, som vid hård vind) för att åstadkomma denna "rätta" lutning.
Citera
2018-05-26, 15:31
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
nja jag tänkte med att kölen skulle hålla båten i rätt läge även om seglen inte är uppe så den inte vänder uppå ner på men man lär sig som sagt nya grejer varje dag,,,

hade mest båten för o fiska låg ju med lilla seglet upp och hade spöt ute och fick en röspätta så vart mest sådant jag hade båten till men motorn orkade inte driva vid efter ett års användande så gjorde mig av med båten men vill ha en ny åt men då blir nog o läsa på lite mer än o bara slänga upp seglen och ge sig iväg
Om du ska ägna dig åt fiske rekommenderar jag dig att skaffa dig en motorbåt då det är både billigare och mycket enklare att sköta under vinterhalvåret.
Citera
2018-05-28, 23:25
Medlem
Beror främst på två saker.
När vinden pressar båten att luta så minskar samtidigt seglens area mot vinden och kraften i seglen minskar.
Ju mer båten lutar desto längre hävarm bildar kölen som motvikt.
Citera
2018-05-29, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Om du ska ägna dig åt fiske rekommenderar jag dig att skaffa dig en motorbåt då det är både billigare och mycket enklare att sköta under vinterhalvåret.

funderat på motorbåt med men varit inne på o svetsa ihop en själv
Citera
2018-05-29, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Utöver vad som skrivits tidigare är där en sak att ha i åtanke när man seglar: segelbåtar bör luta lite, för att seglen skall fungera optimalt. Någonstans mellan 2 och 20 grader bör vara "rätt" lutning för de flesta båtar, men det varierar från modell till modell, och möjligen med vindstyrka och annat. I svag vind måste man sätta sig i lä (istället för i lovart, som vid hård vind) för att åstadkomma denna "rätta" lutning.

nja kändes som båten luta mer än 20 grader men kanske bara inbillning
Citera
2018-05-29, 06:08
Medlem
Lite nyttig info för de icke så insatta

En segelbåt kan endast välta på land, i sjön kan den kantra, kapsejsa eller slå runt.
Citera
2018-05-29, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345

Vad gäller för katamaraner, lite större sådana? De lutar ju klart mindre är vanliga enkelskrovsbåtar.

Kan de gå upp lika långt mot vinden?

(Vanliga semesterbåtar alltså, inte foil/racer.)
Citera
2018-05-29, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w123mb
Vad gäller för katamaraner, lite större sådana? De lutar ju klart mindre är vanliga enkelskrovsbåtar.

Kan de gå upp lika långt mot vinden?

(Vanliga semesterbåtar alltså, inte foil/racer.)

Jag vet inte om flerskrovsbåtar kan ta mer höjd än enskrovsbåtar. Jag gissar dock att de inte kan det, då de ofta har mindre kölyta än vad en enskrovsbåt har, och det kommer att få dem att driva mer i sidled än om de haft större kölyta. De kan dock tänkas kompensera för detta med en högre fart, så att de kan avverka en motvindssträcka lika snabbt som en enskrovsbåt.
Citera
2018-05-30, 05:43
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Buhu inte "okay" att segelbåten "lutar".
Citera
2018-06-05, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
som topic lyder varför lutar segelbåtar när man har seglen uppe??

hade en segel båt själv ett tag men tyckte det vart äckligt som fan när båten började luta visst enligt gps:en så kom man upp i 7 knop men vart lite nervigt när den luta på det viset

så någon som vet varför??

Missat fysiklektionerna i skolan? Svar: Newton.

p.s för övrigt har du kassa , uttjänta segel så lär det "luta" och du uppleva att du knappt kommer upp i fart. Det var i och för sig inte din fråga , men ändå.

Köp nya segel. Googla för din båtmodell. Inte billigt, men att segla är inte billigt.
Senast redigerad av bulingenbul 2018-06-05 kl. 23:55.
Citera
2018-06-05, 23:53
Medlem
För att det blåser i seglet. Och att vattnet är mjukt kanske formbart å håller fast i fenan under. Kanske .
Citera
2018-06-05, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
För att det blåser i seglet. Och att vattnet är mjukt kanske formbart å håller fast i fenan under. Kanske .

Är det inte en helt felkonstruerad segelbåt så är är det seglen som ska bytas (om nu båten inte är helt felriggad, du gör kardinalfel med seglen...men det tror jag inte) . Seglen är slut. Fyller inte sin funktion. Bara googla om det med gamla , uttjänade segel så ser du. Inte för inte det finns segelmakare. Där kan du kolla hur mycket nya segel för din båt kostar.

Vinden är fri, seglen dyra. Något som alla med segelbåt lär sig. En dyr och trist insikt, men så är det.

Om det inte är detta varför det lutar, Newtons lagar, som du är inne på?
Senast redigerad av bulingenbul 2018-06-06 kl. 00:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in