2018-05-25, 23:24
Medlem
Hej!

Jag ska köpa hus och har hittat mitt drömhus som jag bara måste ha. Jag ska på visning nästa lördag. Nu är det så att försäljning av min nuvarande lägenhet börjar imorgon så jag kommer inte att ha tillgång till kontantinsats på ett tag och vad jag förstår skrivs kontrakt (alltså att man betalar kontantinsatsen då) och detta görs bara någon dag efter budgivningen?

Hur ska jag göra. Jag tänkte att jag tar ett topplån nu för att ha kontantinsatsen och sen när jag väl får den så betalar jag av topplånet direkt.

Eller hur funkar detta är det kört för mig?
Citera
2018-05-25, 23:29
Medlem
Prata med din bank om ett överlappningslån, gick alldeles utmärkt för mig iallafall för två år sedan
Citera
2018-05-26, 00:54
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ka86
Hej!

Jag ska köpa hus och har hittat mitt drömhus som jag bara måste ha. Jag ska på visning nästa lördag. Nu är det så att försäljning av min nuvarande lägenhet börjar imorgon så jag kommer inte att ha tillgång till kontantinsats på ett tag och vad jag förstår skrivs kontrakt (alltså att man betalar kontantinsatsen då) och detta görs bara någon dag efter budgivningen?

Hur ska jag göra. Jag tänkte att jag tar ett topplån nu för att ha kontantinsatsen och sen när jag väl får den så betalar jag av topplånet direkt.

Det är bara att ta ett brygglån.
Citera
2018-05-26, 01:07
Medlem
VemBudars avatar
Återkom gärna här om banken beviljar dig ett sk brygglån. Känns tveksamt i dessa tider. Beror iofs mycket på värdet på de 2 bostäderna.
Citera
2018-05-26, 07:49
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ka86
Hej!

Det är handpenningen på 10% av köpesumman som ska betalas vid kontraktskrivningen. Man kan få brygglån om man inte har pengarna kontant. Var beredd på att banken vill se säljkontraktet på din gamla bostad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in