2018-05-30, 22:46
Avslutad
Utan att veta hur mycket tid du lägger ner på ditt studerande så undrar jag om du använder en studieteknik som passar dig? Har du gjort något för att ändra den så att du kan komma närmare förståelse istället för att se allt som hebreiska?
Jag tillhör dom där som haft lätt för mig i skolan, men jag lärde mig aldrig bra studieteknik. Efter jag gick in i väggen måste jag lära om väldigt mycket och blivit väldigt varse om hur viktigt studietekniken är.

I princip allt går att lära, men man behöver hitta sitt sätt. Om det så är att skriva samma sak femtielva gånger, måla stora bilder, använda figurer istället för siffror, leka med riktiga pengar etc etc. Jag lär mig ex betydligt bättre om jag har någon att berätta för, samt användande av färger och bilder. Jag lyssnar hellre än jag läser. Jag pratar och diskuterar hellre än att jag måste räkna själv i tre timmar. Så lär jag mig.

Hur lär du dig?
Citera
2018-05-31, 12:07
Medlem
Lonewolf.McQuades avatar
Svårt att säga något om din intelligens eller begåvning baserat på dina gymnasieresultat.

För min egen del hade jag ytterst medelmåttiga resultat i matte på gymnasiet. Detta berodde till stor del tror jag på bristande motivation, dålig studieteknik och dålig studiemiljö i min skola.

Efter gymnasiet hade jag genom att ha gjort HP och fått hyfsat högt resultat tankar på högskola men trodde inte jag hade begåvningen att läsa till t ex ingenjör. Hade motivation att läsa vidare efter att ha jobbat med tråkiga ströjobb men visste inte riktigt vad så jag började läsa just ekonomi på högskolan. Ekonomistudierna varade inte särskilt länge då jag inte egentligen tyckte att kurserna var särskilt intressanta och att de flesta personer som pluggar ekonomi är rätt dryga (min åsikt).

Efter ännu ett uppehåll dock fick jag upp ögonen på riktigt för ingenjörsyrket, läste på om olika inriktningar, vad för kurser man läser och vad man kan arbeta med. För första gången var jag motiverad att plugga! Med hjälp av bl a My Academy och youtube så läste jag på nytt in gymnasiematten från grunden och fick en mycket bättre förståelse och började faktiskt gilla matte. Sökte in till tekniskt basår och därefter till ett civilingenjörsprogram på en av de bättre tekniska högskolorna. Har nu ett år till examen och även om det har varit väldigt tufft så snittar jag nu 4r i betyg samtidigt som jag läser en av de mest fysik/matte tunga masters på mitt program och tycker att kurserna är bra mycket mer intressanta än när jag läste ekonomi (om än mycket mer tidskrävande och ibland frustrerande). Samtidigt går jag mot en ljus arbetsmarknad och kommer förhoppningsvis jobba mer uppgifter som känns betydelsefulla, stimulerande och ge mig en bra lön. I stort sett motsatsen till om jag hade fortsatt med ekonomibanan (finns överskott av ekonomer).

Min poäng är, låt dig inte begränsa dig själv! Motivation, slit och envishet räcker väldigt långt och man kan plugga till både läkare, civilingenjör, jurist eller andra mer krävande utbildningar utan att vara ett geni innan. Dessutom kommer studier var väldigt utvecklande och göra dig smartare. Säger inte att du inte ska plugga ekonomi och istället ingenjör, men välj något som känns motiverande och spännande och våga tro på dig själv! Om du verkligen vill läsa ekonomi så se till att hitta något som spetsar till dina ekonomikunskaper, kanske kombinera med programmering eller något annat. Finns även industriell ekonomi som nog är mer eftertraktat är ett civilekonomprogram.
Citera
2018-05-31, 22:35
Medlem
AiBangMaiNis avatar
Saken är den att, matte 3C är inte särkilt svårt egentligen. Matte är en kumulativ kunskap, alltså det byggs på hela tiden. Om du låg på ett starkt E-D på matte 1c-2c så är det inte alls förvånande varför matte 3c känns svårt. Problemet ligger i själva betygssystemet, E-gränsen på dessa kurser är alldelles för låga, en dåre kan klara av dessa kurser utan vidare problem vilket förklarar varför så många stöter på problem med lite mer avancerade kurser. Jag fick själv ett E på matte 1c och 2c samt ett D på matte 3c, men jag lyckades höja mig till ett A på matte 4, jag hade dock ingen fritid under den terminen jag plugga och det slet på mig rejält. Du är inte lika dum som du tror du är, problemet är bara att...
1. Du pluggar inte tillräcklig mycket, dessa kurser kräver hyfsad med ansträngning för en normalbegåvad person att klara.
2. Du har massa kunskapsluckor som gör det svårare att förstå mer avancerad matte/fysik/kemi. Alltså repetera gammal material innan du fortsätter med svårare kurser.
3. Du är inte motiverad nog. Du måste ha ett mål för att kunna skapa motivation.
4. Dålig studieteknik.
I vilket fall som helst så skulle jag säga att de flesta klarar av dessa kurser rätt enkelt om du faktiskt lägger ner timmarna och arbetet, låt inte dina gymnasiebetyg lura dig, du har bara inte ansträngt dig nog.
Senast redigerad av AiBangMaiNi 2018-05-31 kl. 22:37.
Citera
2023-02-09, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David--
Hej

Vill få lite input vad ni tycker angående mina betyg från gymnasiet och om jag är så JÄVLA dålig som det "ser ut" eller om jag är någorlunda begåvad/tillräckligt smart för att läsa på högskola. Nåväl, jag hade jag först D i både Matte 1C och Matte 2C. Tyckte det var lagom svårt. Sen Matte 3C fick jag dessvärre F i, då det är en (enligt mig iaf) JÄVLIGT svårt kurs rent ut sagt. Jag fick även ett F i Kemi 1 (trots 2 E-omprov), samt att jag fick göra 2 omprov i Fysik 1 innan jag lyckades få godkänt på den kursen. På biologi 1 och 2 samt Moderna Språk 4 hade jag E i (utan omprov). I övrigt hade jag överlag D:n eller C:n och något B på bl.a. Samhällskunskap 1 och 2, Geografi 1 och 2, Religionkunskap 1, Svenska 1-3, Engelska 5-7, Historia 1b och 2a. I dag, 3 år efter jag gick ut gymnaiset försöker jag läsa in Matte 3C på komvux men saken är den att jag är helt jävla lost. Förstår inte mycket och kemin (1) är jag minst lika lost i typ.

En sak som jag är ganska säker på iaf är att jag inte är superdupersmart för att kunna läsa t.ex. civilingenjör, läkare eller teknisk fysik, men är jag så jävla dålig tror ni att jag inte ens kommer klara av ens lite enklare program på högskolan? Säg företagsekonomi bara som ett exempel. Jag har svårt att se hur jag kommer behöva anvädning för den matten som lärs ut i Matte 3C (som t.ex. uträkning av differenskvoter, derivator, avancerad algerbra etc.) i ett sådant program. Men samtidigt, med tanke på att vissa (jättesmarta) läste både Matte 4 och 5, Fysik 2 och Kemi 2 och fick godkänt på i gymnasiet, börjar man ju undra - Hur jävla dålig är jag egentligen?! Eller är Matte 3C svårare än Matte 4 och 5? Och Fysik 2 "typ" lika svår som Fysik 1 bara annat innehåll? "Å andra sidan" vet jag med mig att normalbegåvade från högstadiet (som läste typ Matte 1B och 2B samt Naturkunskap 1 istället för Matte 1, 2 och 3C och naturämnena) vissa läser på högskolan.

Vad anser ni? Är jag korkad som fan, normalbegåvad/tillräckligt för "enklare" program", eller hyfsat smart bara att jag fått läsa svåra kurser? Klarar de flesta av de kurserna jag skrivit om ovan?

Kurserna bygger på varandra. Det är särskilt viktigt med en bra grund i matematik. Utan rätt förkunskaper i Matte 1-2 blir det fan omöjligt att klara Matte 3-4 och fysikkurserna.

Den goda nyheten är att det går snabbt att repetera matte1-2. En vecka med intensivt plugg typ.
Senast redigerad av BleakHouse 2023-02-09 kl. 16:00.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in