Svårt att säga något om din intelligens eller begåvning baserat på dina gymnasieresultat.
För min egen del hade jag ytterst medelmåttiga resultat i matte på gymnasiet. Detta berodde till stor del tror jag på bristande motivation, dålig studieteknik och dålig studiemiljö i min skola.
Efter gymnasiet hade jag genom att ha gjort HP och fått hyfsat högt resultat tankar på högskola men trodde inte jag hade begåvningen att läsa till t ex ingenjör. Hade motivation att läsa vidare efter att ha jobbat med tråkiga ströjobb men visste inte riktigt vad så jag började läsa just ekonomi på högskolan. Ekonomistudierna varade inte särskilt länge då jag inte egentligen tyckte att kurserna var särskilt intressanta och att de flesta personer som pluggar ekonomi är rätt dryga (min åsikt).
Efter ännu ett uppehåll dock fick jag upp ögonen på riktigt för ingenjörsyrket, läste på om olika inriktningar, vad för kurser man läser och vad man kan arbeta med. För första gången var jag motiverad att plugga! Med hjälp av bl a My Academy och youtube så läste jag på nytt in gymnasiematten från grunden och fick en mycket bättre förståelse och började faktiskt gilla matte. Sökte in till tekniskt basår och därefter till ett civilingenjörsprogram på en av de bättre tekniska högskolorna. Har nu ett år till examen och även om det har varit väldigt tufft så snittar jag nu 4

r i betyg samtidigt som jag läser en av de mest fysik/matte tunga masters på mitt program och tycker att kurserna är bra mycket mer intressanta än när jag läste ekonomi (om än mycket mer tidskrävande och ibland frustrerande). Samtidigt går jag mot en ljus arbetsmarknad och kommer förhoppningsvis jobba mer uppgifter som känns betydelsefulla, stimulerande och ge mig en bra lön. I stort sett motsatsen till om jag hade fortsatt med ekonomibanan (finns överskott av ekonomer).
Min poäng är, låt dig inte begränsa dig själv! Motivation, slit och envishet räcker väldigt långt och man kan plugga till både läkare, civilingenjör, jurist eller andra mer krävande utbildningar utan att vara ett geni innan. Dessutom kommer studier var väldigt utvecklande och göra dig smartare. Säger inte att du inte ska plugga ekonomi och istället ingenjör, men välj något som känns motiverande och spännande och våga tro på dig själv! Om du verkligen vill läsa ekonomi så se till att hitta något som spetsar till dina ekonomikunskaper, kanske kombinera med programmering eller något annat. Finns även industriell ekonomi som nog är mer eftertraktat är ett civilekonomprogram.