2018-05-25, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mahuang
Jag tror inte det har med din begåvning att göra att du misslyckats. Det finns faktist en del riktigt korkade människor som klarar universitetet. Jag tror helt enkelt att du lagt ned alldeles för lite TID på pluggandet.
Just matte 3 är ganska svår faktist. Men har du gjort ALLA tal i boken? och sen inte klarat?

Tror inte det är tiden som är den fällande faktorn i detta fall utan att man inte förstår det man läser. Kan som sagt sitta flera timmar och i princip inte komma någonvart. Är som en 5-åring som ska lära sig alfabetet typ: ABCD oh shit vad kom efter D nu igen? Tjuvkikar, E och sen F. Testar igen. ABCDE oh shit vad var det nu igen? F, just det. Typ på samma nivå för mig nu gällande Matte 3C: läser - fattar - gör en övning och löser den - gör en till misslyckas. Gör jag dem båda dagen efter igen t.ex. misslyckas jag på båda två om jag inte tjuvkikar igen på lösningen. Och så fortsätter det typ, även om man förstår så är det ingenting som fastnar eller någonting som är speciellt lätt att lösa om det är en helt ny uppgift som kanske är lite invecklad.

Typ från boken: "Kevin arbetar med radioaktiva preparat på ett laboratorium. En radioaktiv isotop som han arbetar med avtar exponentiellt f(t)=72,5*0,867^t där t är antal år efter 2010 och f (t) är mängden i mg. A, Tolka talen 72,5 och 0,867 i formeln. B, Beräkna och tolka f(10). C, När återstår 5,00 mg av den radioaktiva isotopen? Till det står det nedan lösningarna på uppgiften skrivet nedan (pallar inte skriva ner dem här), men då "förstår" jag när jag följer det som står. Sen gör man en uppgift på delmomentet som är "likadan" fast annorlunda och då fattar jag inte igen liksom.
T.ex.
"Halten av en luftförorening y gram per m^3 i ett rum avtar med tiden t timmar enligt funktionen y=40*0,92^t. Med hur många procent minskar halten per dygn?"
Superlätt ju! Bara att räkna på samma vis som i exemplet med Kevin, men då det är en ny uppgift, annorlunda formulerad och ny data fattar jag inte plötsligt igen.

I gymnasiet gjorde jag kanske alla A-uppgifter (inte a som i efter talet i boken utan A som nivå finns A-C) under lektionerna samt fick en genomgång på introt i delmomentet demonstrerat av läraren på tavlan. Saken är den dock att han verkligen 100 % copy+pastade exemplen från boken, t.ex. det jag skrev ovan skrev han av på tavlan och sedan skrev han ner lösningarna och "förklarade" ordagrannt från boken. Sen fanns lite tid över till att göra egna uppgifter. Satt ibland efter skolan och pluggade men inte jätteofta då jag hade andra ämnen också att göra. Nu när jag läst på Komvux läste jag flera timmar (typ 4-5 liksom) varje dag de första 3 veckorna i princip men sen när jag kom fram till Diagnos 1 kunde jag knappt en enda uppgift. WTF liksom?! Har därefter typ gett upp och intalar mig själv att högskolan inte är för mig. Kanske kan jag jobba som diskare om jag har tur och röka weed livet ut, det är typ där jag hör hemma liksom..
Citera
2018-05-25, 21:13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David--
Hej

Vill få lite input vad ni tycker angående mina betyg från gymnasiet och om jag är så JÄVLA dålig som det "ser ut" eller om jag är någorlunda begåvad/tillräckligt smart för att läsa på högskola. Nåväl, jag hade jag först D i både Matte 1C och Matte 2C. Tyckte det var lagom svårt. Sen Matte 3C fick jag dessvärre F i, då det är en (enligt mig iaf) JÄVLIGT svårt kurs rent ut sagt. Jag fick även ett F i Kemi 1 (trots 2 E-omprov), samt att jag fick göra 2 omprov i Fysik 1 innan jag lyckades få godkänt på den kursen. På biologi 1 och 2 samt Moderna Språk 4 hade jag E i (utan omprov). I övrigt hade jag överlag D:n eller C:n och något B på bl.a. Samhällskunskap 1 och 2, Geografi 1 och 2, Religionkunskap 1, Svenska 1-3, Engelska 5-7, Historia 1b och 2a. I dag, 3 år efter jag gick ut gymnaiset försöker jag läsa in Matte 3C på komvux men saken är den att jag är helt jävla lost. Förstår inte mycket och kemin (1) är jag minst lika lost i typ.

En sak som jag är ganska säker på iaf är att jag inte är superdupersmart för att kunna läsa t.ex. civilingenjör, läkare eller teknisk fysik, men är jag så jävla dålig tror ni att jag inte ens kommer klara av ens lite enklare program på högskolan? Säg företagsekonomi bara som ett exempel. Jag har svårt att se hur jag kommer behöva anvädning för den matten som lärs ut i Matte 3C (som t.ex. uträkning av differenskvoter, derivator, avancerad algerbra etc.) i ett sådant program. Men samtidigt, med tanke på att vissa (jättesmarta) läste både Matte 4 och 5, Fysik 2 och Kemi 2 och fick godkänt på i gymnasiet, börjar man ju undra - Hur jävla dålig är jag egentligen?! Eller är Matte 3C svårare än Matte 4 och 5? Och Fysik 2 "typ" lika svår som Fysik 1 bara annat innehåll? "Å andra sidan" vet jag med mig att normalbegåvade från högstadiet (som läste typ Matte 1B och 2B samt Naturkunskap 1 istället för Matte 1, 2 och 3C och naturämnena) vissa läser på högskolan.

Vad anser ni? Är jag korkad som fan, normalbegåvad/tillräckligt för "enklare" program", eller hyfsat smart bara att jag fått läsa svåra kurser? Klarar de flesta av de kurserna jag skrivit om ovan?

Alla är inte "skapta i samma form", och det är väl rätt bra tur det, så vi kan komplettera varandra!
-Välj en annan inriktning i dina studier än naturvetenskaplig/teknisk är mitt tips. (Du är inte korkad, eftersom du inser ett problem som du känner/behöver fixas till.)
Citera
2018-05-25, 21:53
Medlem
Svantevits avatar
Citat:
Men ja, 8a och b är rätt och även 17a, men 17b är x=2 och inte x^2. Uppgift 15 som inte går att söka sig fram till genom Wolframalpha är svaret 2+h på.
Han skrev inte att svaret är "x^2", han skrev "x+2 = x^2" vilket är något helt annat.

Uppgifterna 8 och 17 är ju applicering av logaritmlagarna och sen mycket enkel räkning, typ 2*6.

Uppgift 15 är inte svår, men man behöver papper och penna, sen går man metodiskt tillväga. Svårigheten ligger i att inte göra något slarvfel.

Inga konstigheter att du får kämpa med matten. Du har varit från det några år. De flesta svenska skulle inte vara i närheten av att klara uppgifterna du postade. Du är normal, men ska nog inte försöka att läsa en civilingenjörsutbildning.
Citera
2018-05-25, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Alla är inte "skapta i samma form", och det är väl rätt bra tur det, så vi kan komplettera varandra!
-Välj en annan inriktning i dina studier än naturvetenskaplig/teknisk är mitt tips. (Du är inte korkad, eftersom du inser ett problem som du känner/behöver fixas till.)

Ja! Kommer ju inte välja civilingenjör eller teknisk fysik liksom! MEN saken är den att jag har endast Matte 3C och Kemi 1 att välja mellan att läsa på Komvux för att få gymnasieexamen då de kurserna ingick i mitt program. Läget är som så att jag har för lite poäng (100 poäng, och Matte 3C och Kemi 1 är båda på 100 poäng så behöver bara läsa en av dem) för att få examen = ingen högskolebehörighet ALLS. Hade gärna läst Religionkunskap 2 eller nåt hellre för att komplettera men funkar dessvärre inte, då det inte ingick i mitt program.

Funderar eventuellt på att läsa folkhögskola så man kan få faktisk hjälp till skillnad från nu när den bara finns på Flex att läsa. Då kan man kanske läsa Matte 1C först lite "snabbt" för att få förkunskaper, samt att jag ändå troligen kommer behöva "mjukstarta" innan högskolan eftersom jag är stel som ett kylskåp i nuläget vad gäller allt som har med högskolestudier att göra. Hade även varit kul att få träffa lite människor i liknande situation. Känner mig rätt ensam av att sitt och läsa hemma.
Citera
2018-05-25, 22:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ja! Kommer ju inte välja civilingenjör eller teknisk fysik liksom! MEN saken är den att jag har endast Matte 3C och Kemi 1 att välja mellan att läsa på Komvux för att få gymnasieexamen då de kurserna ingick i mitt program. Läget är som så att jag har för lite poäng (100 poäng, och Matte 3C och Kemi 1 är båda på 100 poäng så behöver bara läsa en av dem) för att få examen = ingen högskolebehörighet ALLS. Hade gärna läst Religionkunskap 2 eller nåt hellre för att komplettera men funkar dessvärre inte, då det inte ingick i mitt program.

Funderar eventuellt på att läsa folkhögskola så man kan få faktisk hjälp till skillnad från nu när den bara finns på Flex att läsa. Då kan man kanske läsa Matte 1C först lite "snabbt" för att få förkunskaper, samt att jag ändå troligen kommer behöva "mjukstarta" innan högskolan eftersom jag är stel som ett kylskåp i nuläget vad gäller allt som har med högskolestudier att göra. Hade även varit kul att få träffa lite människor i liknande situation. Känner mig rätt ensam av att sitt och läsa hemma.

Testa att göra något annat än att plugga, alla behöver en paus/betänketid ibland. Kanske jobba ett tag, eller "resa runt på tågluff". Tror det ordnar sig, men som sagt: Testa något annat ett tag, så du känner dig "sugen" på studier igen, och det tror jag att du gör. "Miljöombyte" kallas det för ibland.
Citera
2018-05-25, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Testa att göra något annat än att plugga, alla behöver en paus/betänketid ibland. Kanske jobba ett tag, eller "resa runt på tågluff". Tror det ordnar sig, men som sagt: Testa något annat ett tag, så du känner dig "sugen" på studier igen, och det tror jag att du gör. "Miljöombyte" kallas det för ibland.

Ja hade varit grymt! Men är "hela" 23 redan och känner att om jag skjuter på det mycket mer kommer hela studietiden förstöras eftersom man är en vuxen tillsammans med folk som är 19-22. Men kan tänka mig att det gör en starkare och större som karaktär av att resa ensam, är seriöst nästan för "dålig/ovan" för att klara det atm haha. Nä, men det går väl säkert om man bara gör det, men har aldrig i mitt liv varit på någonting annat än familjesemestrar och enda ställena jag besökt på egen hand är Stockholm och Köpenhamn (Chris haha! ). Katastrof. Jag vet.
Citera
2018-05-25, 22:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ja hade varit grymt! Men är "hela" 23 redan och känner att om jag skjuter på det mycket mer kommer hela studietiden förstöras eftersom man är en vuxen tillsammans med folk som är 19-22. Men kan tänka mig att det gör en starkare och större som karaktär av att resa ensam, är seriöst nästan för "dålig/ovan" för att klara det atm haha. Nä, men det går väl säkert om man bara gör det, men har aldrig i mitt liv varit på någonting annat än familjesemestrar och enda ställena jag besökt på egen hand är Stockholm och Köpenhamn (Chris haha! ). Katastrof. Jag vet.

Oroa dig inte, jag var 25 när jag gick på universitetet, hade jobbat några år efter studentexamen.
-20åriga tjejerna som gick i min kurs på universitetet "såg upp till mig", hehe..

Ju äldre du blir, desto mer inser du att den oro (jo, den är okej, oron har "alla") du har bara var "trams". Just nu känns det inte som "trams", men egentligen är det bara "trams".. (Sorry, vill inte trampa någon på tårna, men i viss ålder "målar man fan på väggen", jag var nog likadan på den tiden som TS är kanske idag).
Citera
2018-05-27, 14:03
Medlem
Citat:
Jag har svårt att se hur jag kommer behöva anvädning för den matten som lärs ut i Matte 3C (som t.ex. uträkning av differenskvoter, derivator, avancerad algerbra etc.) i ett sådant program.
Om du saknar motivation så blir det genast svårare.

Det du kan begrunda är att matematik i grunden handlar om logik och rationalitet. Genom att öva mycket på det blir man "smartare" i största allmänhet. Det kan du ha stor nytta av i såväl arbetslivet som privatlivet.

Citat:
Jag kan säga som så att när jag suttit med Matte 3C senaste har jag läst många timmar om dagen men kommer ingenvart då jag inte förstår mycket mer än kanske de alla första uppgifterna och resten är typ hebreiska. Då har jag ändå testat att både plugga direkt på morgonen, förmiddagen, eftermiddagen, kvällen och natten. Suttit hemma, i Komvux lokaler, på bibliotek, motionerat för att pigga upp hjärnan - pluggat lite åt gången, pluggat mycket åt gången etc. Saken är den att om det är någonting som inte kräver problemlösning så som historia eller samhällskunskap som sagt - där man bara läser och sen memorerar samt kanske gör lite egna reflektioner etc. så lär jag mig det jag läser och det "flyter" liksom på bra. Men just denna matte alltså, det spelar ingen roll hur jag gör eller vilken studieteknik jag använder - även om jag förstår vad som beskrivs i introt inför varje nytt delmoment i boken när jag ser hur "de" gör förstår jag sedan inte mer än någon enstaka uppgift, C-uppgifterna i boken är helt helt omöjliga för mig. Diagnoserna som finns i slutet av varje kapitel (4 kapitel totalt) får jag jättedåligt resultat på även om jag pluggat. Så ja, jag har nog inte kapacitet som sagt till typ ingenjör eller liknande, men hoppas ändå någonstans att jag kan lyckas med något program/linje som inte kräver så mycket matte, kemi eller fysik då jag som sagt ändå "kan" studera enklare ämnen till skillnad från många "knegare/Svenssons".
Av det du skriver ser det ut som:

a) du har en viss förmåga till utantill-inlärning.
Det hjälper dock inte mycket när det gäller matematik i synnerhet och en del Fy/Ke. Där krävs i stället logik och rationella resonemang. Svaren räknas oftast fram.

b) du inte lär dig regler och principer.
Matematik handlar om tillämpning av sådana. Reglerna och principerna är logiska konsekvenser av definitioner i grunden. Men det träffar man inte på i den matematik du håller på med.
Får du t ex problem med logaritmer så har du helt enkelt inte lärt dig reglerna kring dessa så pass väl att du kan tillämpa dom.
Det som testas i uppgifter och prov är ifall du lärt dig dessa så att du kan tillämpa de generellt.

c) du har en preferens för att göra emotionellt baserade ställningstagande.
Folk som gör sådant har extremt svårt för matematik (och logik och rationalitet i största allmänhet). Det går för sådan att lära sig gå på logik och fakta, men det är en extra effort.

Man får intrycket av att du inte lär dig något av den lilla teorin som finns i matematik. Utan sedan sitter och gissar/chansar på uppgifterna.

-------------
För att ge ett något överdrivet exempel så är det som du skulle lära dig hur man kör i vissa specifika korsningar. Men du lär dig inte trafikreglerna. Så när du exponeras för en ny korsning eller trafiksituation är du lost. Du har inte lärt dig reglerna och inte att tillämpa dom på ett korrekt sätt.
Citera
2018-05-27, 14:09
Medlem
DaChiefs avatar
Hello, vad var orsaken till att du fick så låga betyg för? Pluggande du 2 timmar om dagen? Hur pluggade du? Var du motiverad att plugga? Hade du någon stark anledning att plugga? Ett framtida mål, yrke, karriär, liv?

Det är inte säkert att ditt logiska sinne är dåligt, utan hur du pluggar, eller hur hårt du pluggar beroende på motivation.
Dessutom kanske det traditionella sättet i skolans undervisning inte är rätt typ av inlärningsmetod för dig.

Dock kan det ju vara så att din hjärnas logiska kapacitet kanske inte är på topp. Jag tror att personer måste hitta yrken som de har stor fallenhet för. Då blir det enkelt att utföra sina arbetsuppgifter och lätt att uppskatta sitt arbete eftersom alla tycker att det är kul när det går bra, och att varje arbetsdag inte är en ständig uppförsbacke.
Mitt tips till dig är att hitta en utbildning där du kan skina med andra styrkor som du har.
Citera
2018-05-28, 10:02
Medlem
Citat:
Tror inte det är tiden som är den fällande faktorn i detta fall utan att man inte förstår det man läser. Kan som sagt sitta flera timmar och i princip inte komma någonvart. Är som en 5-åring som ska lära sig alfabetet typ: ABCD oh shit vad kom efter D nu igen? Tjuvkikar, E och sen F. Testar igen. ABCDE oh shit vad var det nu igen? F, just det. Typ på samma nivå för mig nu gällande Matte 3C: läser - fattar - gör en övning och löser den - gör en till misslyckas. Gör jag dem båda dagen efter igen t.ex. misslyckas jag på båda två om jag inte tjuvkikar igen på lösningen. Och så fortsätter det typ, även om man förstår så är det ingenting som fastnar eller någonting som är speciellt lätt att lösa om det är en helt ny uppgift som kanske är lite invecklad.

Typ från boken: "Kevin arbetar med radioaktiva preparat på ett laboratorium. En radioaktiv isotop som han arbetar med avtar exponentiellt f(t)=72,5*0,867^t där t är antal år efter 2010 och f (t) är mängden i mg. A, Tolka talen 72,5 och 0,867 i formeln. B, Beräkna och tolka f(10). C, När återstår 5,00 mg av den radioaktiva isotopen? Till det står det nedan lösningarna på uppgiften skrivet nedan (pallar inte skriva ner dem här), men då "förstår" jag när jag följer det som står. Sen gör man en uppgift på delmomentet som är "likadan" fast annorlunda och då fattar jag inte igen liksom.
T.ex.
"Halten av en luftförorening y gram per m^3 i ett rum avtar med tiden t timmar enligt funktionen y=40*0,92^t. Med hur många procent minskar halten per dygn?"
Superlätt ju! Bara att räkna på samma vis som i exemplet med Kevin, men då det är en ny uppgift, annorlunda formulerad och ny data fattar jag inte plötsligt igen.

I gymnasiet gjorde jag kanske alla A-uppgifter (inte a som i efter talet i boken utan A som nivå finns A-C) under lektionerna samt fick en genomgång på introt i delmomentet demonstrerat av läraren på tavlan. Saken är den dock att han verkligen 100 % copy+pastade exemplen från boken, t.ex. det jag skrev ovan skrev han av på tavlan och sedan skrev han ner lösningarna och "förklarade" ordagrannt från boken. Sen fanns lite tid över till att göra egna uppgifter. Satt ibland efter skolan och pluggade men inte jätteofta då jag hade andra ämnen också att göra. Nu när jag läst på Komvux läste jag flera timmar (typ 4-5 liksom) varje dag de första 3 veckorna i princip men sen när jag kom fram till Diagnos 1 kunde jag knappt en enda uppgift. WTF liksom?! Har därefter typ gett upp och intalar mig själv att högskolan inte är för mig. Kanske kan jag jobba som diskare om jag har tur och röka weed livet ut, det är typ där jag hör hemma liksom..
Du kan nog få ett hyfsat jobb ändå, har du klarat gymnasiet så är det gränsen vad många arbetsgivare kräver.

Kanske du har drabbats av stress eller depression?
Jag har själv gått från att vara överintelligent till att blivit riktigt korkad så du är inte ensam.
Sen är det viktigt att få i sig alla vitaminer få lite motion och tillräckligt med sömn.
Klarar du inte diagnosen efter gjort alla tal så är det inte bra.

Det kan vara så att just den boken du har inte förklarar på ett sätt som passar din hjärna.
Många böcker, speciellt bonnier är riktigt dåliga, de försöker modernisera dem men blir bara skräp.

Jag rekommenderar dig att du går till biblioteket och lånar några böcker som heter komvux matematik och verkligen läser alla exempel noggrant.
Citera
2018-05-29, 10:37
Medlem
Du är dålig på att uttrycka dig i text på svenska (svordomar imponerar ingen förutom Sveriges Radio... och kanske halva svenska befolkningen. Ok, jag ger mig. Svär på. Jag imponeras inte i alla fall.) och du skriver att du inte klarar av matematik 3C och Kemi 1. Såvida du inte lider av dyslexi/dyskalkyli så ska du få ett uppriktigt svar här: du befinner dig på en låg begåvningsnivå och nej du klarar antagligen inte en ingenjörsutbildning eller någon akademisk utbildning. Med detta sagt är du dock inte naturligt obegåvad (har svårt att tro på att man kan vara det, såvida man inte lider av ovannämnd sjukdom eller dylikt).

Mitt tips till dig, om du vill skaffa dig en vettig utbildning, stäng av ditt twitter, facebook, smartphone och allt annat onödigt som upptar din tid börja läs böcker. Läs sedan kurserna du blivit underkänd i på nytt och komplettera med andra kurser som du behöver för önskad utbildning. Studieteknik är viktigt men detta är någonting som kommer av sig självt, precis som allt annat är det något man måste bemästra.
Citera
2018-05-29, 12:02
Medlem
Citat:
Nu tog jag kanske med uppgifter som kan sökas på genom Wolframalpha, kanske var dumt så vet inte om du tog hjälp därifrån. Men ja, 8a och b är rätt och även 17a, men 17b är x=2 och inte x^2. Uppgift 15 som inte går att söka sig fram till genom Wolframalpha är svaret 2+h på.

Ja, jo. Men saken är den att även om man kan lösa det när man kan kolla upp hur man löser deti boken eller online så fine liksom, men på diagnoserna/proven måste du ha lärt dig 100 olika saker (inte bara hur man räknar logaritmer) och du måste kunna dem utan att tjuvkika på hjälp.

Men ja, det är ingen jättelätt kurs anser jag iaf och jag tror trots allt endel härinne delar samma uppfattning.

Vill inte verka taskig men att du kallar uppgifterna du tog upp för svåra är rätt komiskt, för att inte tala om att du tvivlar på att folk kan lösa dem utan att använda sig av wolfram. Jag sneglade bara lite på dem men löste dem första direkt i huvudet då jag faktiskt har lärt mig och kommer ihåg den mesta matematiken från gymnasiet. Faktumet att wolfram kan lösa dem åt dig visar ju på att dem egentligen är rätt simpla.

Du kanske ska ta och kolla upp den typen av uppgifter du kan stöta på i flervariabelsanalys eller i en kurs om differentialekvationer på högskolenivå (som ändå bara klassas som grundnivå i högskolevärlden). Där stöter du på uppgifter som wolfram inte kan hjälpa dig med.

Min upplevelse var att matte 1-3 hade samma relativa svårighetsgrad medan 4 och 5 trappade upp svårighetsgraden något även om det inte går att jämföra med högskolematematiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in