Citat:
Jag tror inte det har med din begåvning att göra att du misslyckats. Det finns faktist en del riktigt korkade människor som klarar universitetet. Jag tror helt enkelt att du lagt ned alldeles för lite TID på pluggandet.
Just matte 3 är ganska svår faktist. Men har du gjort ALLA tal i boken? och sen inte klarat?
Just matte 3 är ganska svår faktist. Men har du gjort ALLA tal i boken? och sen inte klarat?
Tror inte det är tiden som är den fällande faktorn i detta fall utan att man inte förstår det man läser. Kan som sagt sitta flera timmar och i princip inte komma någonvart. Är som en 5-åring som ska lära sig alfabetet typ: ABCD oh shit vad kom efter D nu igen? Tjuvkikar, E och sen F. Testar igen. ABCDE oh shit vad var det nu igen? F, just det. Typ på samma nivå för mig nu gällande Matte 3C: läser - fattar - gör en övning och löser den - gör en till misslyckas. Gör jag dem båda dagen efter igen t.ex. misslyckas jag på båda två om jag inte tjuvkikar igen på lösningen. Och så fortsätter det typ, även om man förstår så är det ingenting som fastnar eller någonting som är speciellt lätt att lösa om det är en helt ny uppgift som kanske är lite invecklad.
Typ från boken: "Kevin arbetar med radioaktiva preparat på ett laboratorium. En radioaktiv isotop som han arbetar med avtar exponentiellt f(t)=72,5*0,867^t där t är antal år efter 2010 och f (t) är mängden i mg. A, Tolka talen 72,5 och 0,867 i formeln. B, Beräkna och tolka f(10). C, När återstår 5,00 mg av den radioaktiva isotopen? Till det står det nedan lösningarna på uppgiften skrivet nedan (pallar inte skriva ner dem här), men då "förstår" jag när jag följer det som står. Sen gör man en uppgift på delmomentet som är "likadan" fast annorlunda och då fattar jag inte igen liksom.
T.ex.
"Halten av en luftförorening y gram per m^3 i ett rum avtar med tiden t timmar enligt funktionen y=40*0,92^t. Med hur många procent minskar halten per dygn?"
Superlätt ju! Bara att räkna på samma vis som i exemplet med Kevin, men då det är en ny uppgift, annorlunda formulerad och ny data fattar jag inte plötsligt igen.
I gymnasiet gjorde jag kanske alla A-uppgifter (inte a som i efter talet i boken utan A som nivå finns A-C) under lektionerna samt fick en genomgång på introt i delmomentet demonstrerat av läraren på tavlan. Saken är den dock att han verkligen 100 % copy+pastade exemplen från boken, t.ex. det jag skrev ovan skrev han av på tavlan och sedan skrev han ner lösningarna och "förklarade" ordagrannt från boken. Sen fanns lite tid över till att göra egna uppgifter. Satt ibland efter skolan och pluggade men inte jätteofta då jag hade andra ämnen också att göra. Nu när jag läst på Komvux läste jag flera timmar (typ 4-5 liksom) varje dag de första 3 veckorna i princip men sen när jag kom fram till Diagnos 1 kunde jag knappt en enda uppgift.
WTF liksom?!
Har därefter typ gett upp och intalar mig själv att högskolan inte är för mig. Kanske kan jag jobba som diskare om jag har tur och röka weed livet ut, det är typ där jag hör hemma liksom..
MEN saken är den att jag har endast Matte 3C och Kemi 1 att välja mellan att läsa på Komvux för att få gymnasieexamen då de kurserna ingick i mitt program. Läget är som så att jag har för lite poäng (100 poäng, och Matte 3C och Kemi 1 är båda på 100 poäng så behöver bara läsa en av dem) för att få examen = ingen högskolebehörighet ALLS. Hade gärna läst Religionkunskap 2 eller nåt hellre för att komplettera men funkar dessvärre inte, då det inte ingick i mitt program.
så du är inte ensam.