Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-24, 11:26
  #1
Medlem
AnthraxSwes avatar
Finns kanske en tråd men jag besitter inte nödvändig intelligens för att kunna söka.

Förra året kring den 15 april så avslutade jag min anställning i ett bolag med tre månaders uppsägningstid, min anställning hade då varat i ca 9 år.

Jag blev arbetsbefriad under perioden 1/5-2017 - 31/7-2017.
Nu har samma jävla bolag lyckats jaga mig tillbaka till en ny tjänst från och med 1/4-2018.

Så min fråga är egentligen, eftersom jag återgår till gammal arbetsgivare kan jag fortfarande tillgodoräkna mig min tidigare anställningstid vid tex varsel och om jag kan det så bör ju min uppsägningstid i så fall fortsatt vara 3 månader?

Eller börjar jag om från 0 år/mån anställningstid och en månads uppsägningstid?

Tacksam för svar, vill inte gå till HR redan..
Citera
2018-05-24, 12:13
  #2
Medlem
Provocative2.0s avatar
Med reservation för att regler kan ändras.
Du kan tillgodoräkna dig tidigare anställningstid när du går tillbaka till en fd arbetsgivare. Men om de bytt ägare under tiden så hänger det på vad köpeavtalet säger.
Citera
2018-05-24, 12:54
  #3
Medlem
Du är berättigad till att tillgodoräkna dig tidigare anställningstid från samma arbetsgivare inför eventuella framtida varsel eller omplaceringar. Däremot börjar du nu om på ny kula med en månads uppsägningstid, tills du uppnått gränsen för längre uppsägningstid.
Citera
2018-05-24, 14:43
  #4
Medlem
AnthraxSwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du är berättigad till att tillgodoräkna dig tidigare anställningstid från samma arbetsgivare inför eventuella framtida varsel eller omplaceringar. Däremot börjar du nu om på ny kula med en månads uppsägningstid, tills du uppnått gränsen för längre uppsägningstid.

Tack för era svar! så med andra ord så har jag exakt samma förutsättningar som innan jag slutade men med en kortare uppsägningstid.
Citera
2018-05-24, 18:33
  #5
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Med reservation för att regler kan ändras.
Du kan tillgodoräkna dig tidigare anställningstid när du går tillbaka till en fd arbetsgivare. Men om de bytt ägare under tiden så hänger det på vad köpeavtalet säger.
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du är berättigad till att tillgodoräkna dig tidigare anställningstid från samma arbetsgivare inför eventuella framtida varsel eller omplaceringar. Däremot börjar du nu om på ny kula med en månads uppsägningstid, tills du uppnått gränsen för längre uppsägningstid.
Citat:
Ursprungligen postat av AnthraxSwe
Tack för era svar! så med andra ord så har jag exakt samma förutsättningar som innan jag slutade men med en kortare uppsägningstid.
Bör ni inte beakta vad eventuellt kollektivavtal säger?
Citera
2018-05-24, 21:22
  #6
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Bör ni inte beakta vad eventuellt kollektivavtal säger?
Jag har inte en aning om vad kollektivavtal eller LAS säger i dag. Därav min reservation. Men jag blir förvånad om reglerna har ändrats.
Det vettigaste är inte att fråga på Fb utan att själv kolla både kollektivavtal o LAS då jag är osäker på att det är kollektivavtalet som styr detta.
Citera
2018-05-24, 22:34
  #7
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag har inte en aning om vad kollektivavtal eller LAS säger i dag. Därav min reservation. Men jag blir förvånad om reglerna har ändrats.
Det vettigaste är inte att fråga på Fb utan att själv kolla både kollektivavtal o LAS då jag är osäker på att det är kollektivavtalet som styr detta.


§26. är en av de paragrafer i LAS som är förhandlingsbara, men annars ska de gamla tjänsteåren gälla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback