2018-05-23, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Alltså militär paintballammunition. Sånt fanns inte när jag gjorde lumpen.

Verkar bara som kulan knappt skjuts ut ur hylsan för att åstadkomma lite rekyl antar jag.
Citera
2018-05-23, 22:48
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Nej, det är inte paintballammunition eftersom den inte skjuter iväg någon projektil.
Den blåa "pluppen" skjuts ut ur hylsan men eftersom flaskhalsen som normalt sitter på hylsan istället sitter på "kulan" så resulterar det i att kulan stannar på plats och det är hylsan som trycks bakåt mot slutstycket och då skickar iväg den bakåt varpå den drar ut hela biten och kastar ut.

Därför som man måste byta slutstycke, som någon påpekade, eftersom vapnet konverteras till att bli rekylomladdat med olåst slutstycke.
IAF så jag förmodar det fungerar, då jag själv aldrig ens hört talas om sådan här ammunition tidigare.
Lite omständigt med att byta slutstycke, men kanske inte så mycket värre än att skruva på en lösskjutningsanordning. Och inga träflisor som riskerar att träffa någon i ögat som de gamla träpluggen.
Citera
2018-05-23, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Lite omständigt med att byta slutstycke, men kanske inte så mycket värre än att skruva på en lösskjutningsanordning.
Man byter slutstycke för att förhindra att man laddar med skarp ammunition.
Citera
2018-05-23, 23:49
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappa6116
Man byter slutstycke för att förhindra att man laddar med skarp ammunition.
Samt för att kunna göra om det till rekylomladdat, då AK5 normalt sett är gasomladdat och denna patron verkar inte kunna ge något gastryck i pipan som skulle vara tillräckligt för att låsa upp slutstycket och ladda om vapnet.
Alltså får man ta bort låsmekanismen i slutstycket och göra det gasomladdat. Låsmekanismen finns där för att inte slutstycket ska öppnas för tidigt när det fortfarande är ett högt tryck i pipan, vilket inte är ett problem med den här ammunitionen.
T ex AK4 är rekylomladdad men öppnar låsmekanismen genom att tappa av gas från pipan.
Citera
2018-05-24, 00:26
Medlem
Blå färg har alltid stått för: (ung) laddad för ofarlig markering av eldverkan. D v s det puffar ett litet ljud och röker när t ex projektilen eller granaten träffar målet eller landar.

Ett par exempel: Krevadkarbinens granattrapp är blå. Handgranaten m/45 för kastövning, har autentisk mekanism, med ett litet knallpiller med rökpuff för att markera krevaden - den har en blå rand runt granatkroppen.
Citera
2018-05-24, 02:11
Medlem
Frater_Frags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagBlirVansinnig
Det är det inte alls, jag har bränt av en jävla massa lösplugg i mina dagar.
Röd kula i trä är sk lösplugg.

Nja... det finns faktiskt nypt lösplugg i röd plast till PSG.
Citera
2018-05-24, 02:33
Medlem
Citat:

Paintballammunition används endast av SSG i försvaret vid övningar. Är för dyrt för övriga att använda fick höra detta av befäl när jag gjorde lumpen. Ett paintbollskott kostade över 10 kr medan lösplugg kostade under 1 kr.
Citera
2018-05-24, 04:39
Medlem
Blå med en mindre kula kallades förr under min tid kammarammunition. Användes för korta skjutfält. Övningsammo.
Citera
2018-05-24, 04:57
Medlem
scoremaxs avatar
*
Senast redigerad av scoremax 2018-05-24 kl. 05:02.
Citera
2018-05-24, 11:22
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Blå färg har alltid stått för: (ung) laddad för ofarlig markering av eldverkan. D v s det puffar ett litet ljud och röker när t ex projektilen eller granaten träffar målet eller landar.

Ett par exempel: Krevadkarbinens granattrapp är blå. Handgranaten m/45 för kastövning, har autentisk mekanism, med ett litet knallpiller med rökpuff för att markera krevaden - den har en blå rand runt granatkroppen.

Det stämmer bra. Våra övningshandgranater (mod 90) var i ljusblå plast).
Citera
2018-05-24, 12:17
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocinar
Blå med en mindre kula kallades förr under min tid kammarammunition. Användes för korta skjutfält. Övningsammo.
Åh,så hette det! Var väl ungefär som en luftgevärskula som pjuppade iväg?
Har för mig att precisionen inte var direkt bra...
Citera
2018-05-24, 17:47
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagBlirVansinnig
Det är det inte alls, jag har bränt av en jävla massa lösplugg i mina dagar.
Röd kula i trä är sk lösplugg.
Citat:
Ursprungligen postat av HgF

Citat:
Ursprungligen postat av cocinar
Problemet med "har alltid stått för" och "i mina dagar" är att sådant förändras över tid.
NATO har andra färgmarkeringar än de gamla svenska, där bland annat spårljus har röd spets istället för den vita som Sverige tidigare haft.
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rgm%C3%A4rkning_av_ammunition
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in