Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-23, 19:18
  #1
Medlem
aptangos avatar
Var ute ”i naturen” och hittade lite avskjuten ammunition som jag blev intresserad av eftersom jag aldrig använt den själv. Kalibern verkar vara 5.56 (AK5 är nog en kvalificerad gissning) och det ser ut ungefär som en icke avskjuten lösplugg. ”Projektilen” eller vad man ska kalla det är blå, gjord av plast och sitter kvar i patronen. Ser ut som att den är ihålig. Trodde först att det var nån slags klickpatron med de är väl fortfarande grönmärkta. Kan nån förklara hur den funkar?
Citera
2018-05-23, 19:22
  #2
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aptango
Var ute ”i naturen” och hittade lite avskjuten ammunition som jag blev intresserad av eftersom jag aldrig använt den själv. Kalibern verkar vara 5.56 (AK5 är nog en kvalificerad gissning) och det ser ut ungefär som en icke avskjuten lösplugg. ”Projektilen” eller vad man ska kalla det är blå, gjord av plast och sitter kvar i patronen. Ser ut som att den är ihålig. Trodde först att det var nån slags klickpatron med de är väl fortfarande grönmärkta. Kan nån förklara hur den funkar?

Lösplugg är röda. Själva kulan är i rödmålat trä, vilken pulveriseras av lösskjutningsanordningen. Blå brukar vara attrapper o vit är spårljus. Hur ser tändhatten ut på denna patron?
Citera
2018-05-23, 19:29
  #3
Avstängd
JagBlirVansinnigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Lösplugg är röda. Själva kulan är i rödmålat trä, vilken pulveriseras av lösskjutningsanordningen. Blå brukar vara attrapper o vit är spårljus. Hur ser tändhatten ut på denna patron?

Det är spårljusammo tror jag, röd är "lösplugg" med kula av trä" Grön är ammo utan krut, och jag tror blå är spårljus.

Edit: Tror fortfarande det är spårljus men efter en sökning så finns det dom som säger att det kan vara en pansarbrytande kula.
__________________
Senast redigerad av JagBlirVansinnig 2018-05-23 kl. 19:31.
Citera
2018-05-23, 19:30
  #4
Medlem
Luxuss avatar
Det kanske är så kallad FX-ammunition? Dvs typ paintballammumition fast till försvaret
Citera
2018-05-23, 19:31
  #5
Medlem
aptangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Lösplugg är röda. Själva kulan är i rödmålat trä, vilken pulveriseras av lösskjutningsanordningen. Blå brukar vara attrapper o vit är spårljus. Hur ser tändhatten ut på denna patron?

Jag vet hur lösplugg ser ut och funkar

Tog ett par bilder för att illustrera:
https://imgur.com/a/qqxby4s

Den blåa ploppen sitter stenhårt fast och tändhatten har fått ett slagstift på sig.
Citera
2018-05-23, 19:31
  #6
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagBlirVansinnig
Det är spårljusammo tror jag, röd är "lösplugg" med kula av trä" Grön är ammo utan krut, och jag tror blå är spårljus.

Nä.

Röd topp är spårljus. Tidigare kunde den vara vit.
Grön är krutlös sk blind. Blå är skarp drivladdning(krut) men utan verkansdel.
Citera
2018-05-23, 19:32
  #7
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aptango
Jag vet hur lösplugg ser ut och funkar

Tog ett par bilder för att illustrera:
https://imgur.com/a/qqxby4s

Den blåa ploppen sitter stenhårt fast och tändhatten har fått ett slagstift på sig.

Det är inte en 5.56 patron till försvarets vapen.

https://www.desertrat.se/norden-skan...omhylsa-556mm/
Citera
2018-05-23, 19:33
  #8
Avstängd
JagBlirVansinnigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Nä.

Röd topp är spårljus. Tidigare kunde den vara vit.
Grön är krutlös sk blind. Blå är skarp drivladdning(krut) men utan verkansdel.

Det är det inte alls, jag har bränt av en jävla massa lösplugg i mina dagar.
Röd kula i trä är sk lösplugg.
Citera
2018-05-23, 19:34
  #9
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagBlirVansinnig
Det är det inte alls, jag har bränt av en jävla massa lösplugg i mina dagar.
Röd kula i trä är sk lösplugg.
Helt röd i trä är lösplugg. Det har du rätt i. Resten var fel men rött av mig
Citera
2018-05-23, 19:34
  #10
Medlem
aptangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Det är inte en 5.56 patron till försvarets vapen.

https://www.desertrat.se/norden-skan...omhylsa-556mm/

Intressant. Det är definitivt 5.56 nämligen, det är dessutom stämplat i botten.
Citera
2018-05-23, 19:34
  #11
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagBlirVansinnig
Det är spårljusammo tror jag, röd är "lösplugg" med kula av trä" Grön är ammo utan krut, och jag tror blå är spårljus.

Edit: Tror fortfarande det är spårljus men efter en sökning så finns det dom som säger att det kan vara en pansarbrytande kula.

Nej det är inte spårljus, för sådan ammunition har vitmålad mantel i Sverige.
Citera
2018-05-23, 19:35
  #12
Avstängd
JagBlirVansinnigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aptango
Jag vet hur lösplugg ser ut och funkar

Tog ett par bilder för att illustrera:
https://imgur.com/a/qqxby4s

Den blåa ploppen sitter stenhårt fast och tändhatten har fått ett slagstift på sig.

Ta en tång och vrid ur kulan, nu blev jag nyfiken!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback