2018-05-21, 14:46
Medlem
Det fanns en tråd men den förpassades till papperskorgen. Jag tycker dock att det är ett värt ämne att diskutera så jag fixar till utförandet lite.

https://minfil.com/sbL454e3b2/30C36240-FEC6-4528-A7BC-D0D05D20B6B8.jpeg

På denna bild kan man se hur CG anpassar sig till invandrarnas fastehögtid, ramadan och eid-al fitr. Arabisk text på arabisk skrift och västerländsk skrift samt grisfri(a) gång(ar), alternativt att de rensat bort grisköttet helt från köttdisken (men troligtvis det förra).

- Gör deras muslimkramande dig mindre benägen att handla CG?

- Är det här en händelse utan motstycke i Sverige eller finns det andra affärskedjor som drar/dragit sig i smutsen så här?

- Finns det några rättfärdiga affärskedjor kvar eller får man odla/uppföda sin egen mat om man vill slippa att stödja sån här skit?

Kontaktuppgifter till CG om du vill klaga:

citygrossmatkasse@citygross.se

077-123 24 25
Senast redigerad av with3r 2018-05-21 kl. 15:43.
Citera
2018-05-21, 15:04
Medlem
Grosshandlare har väl aldrig haft någon moralisk kompass. Annat än att tjäna så mycket pengar som möjligt. Finns det multum att tjäna kulor på muslimerna så försöker grosshandlaren att göra så.

CG i Linköping. Där handlar inga muslimer (inte i större grad i alla fall) . Där finns inga av dessa muslimska reklamjippon.
Citera
2018-05-21, 15:07
Medlem
holmiums avatar
Problemet är att dagligenvaruhandeln i Sverige är ett oligopol.

Om det fanns en halal och kosherfri butik skulle jag var kund där istället för på COOP, ICA, Willys eller Citygross som idag.
Citera
2018-05-21, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Problemet är att dagligenvaruhandeln i Sverige är ett oligopol.

Om det fanns en halal och kosherfri butik skulle jag var kund där istället för på COOP, ICA, Willys eller Citygross som idag.

Oligopol, skojar du. Fan vad jag hatar dessa oligopol, har gjort så i decennier. En ICA handlare som säljer lite morötter , nötfärs och apelsiner kan bli multimiljonär. Visar bara hur ruttet systemet är och det är stat/kommun som bestämmer utbudet. Ett helt sjukt system.
Citera
2018-05-21, 15:15
Medlem
Kryptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
- Varför säljer affärer halalslaktat kött när det är olagligt att slakta på så sätt i Sverige?

Det är inte olagligt att halalslakta i Sverige

"Jordbruksverket intygar att det inte är någon skillnad i hur slakten (vid halal vs vanlig) går till men att det alltid är med en person som är godkänt av ett muslimskt samfund.

– Enda skillnaden är att den som avblodar djuret ska vara godkänd av ett muslimskt samfund och de vänder djuret mot Mecka, säger Shivar Magdal, djurskyddsansvarig på Jordbruksverket."
Citera
2018-05-21, 15:55
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Grosshandlare har väl aldrig haft någon moralisk kompass. Annat än att tjäna så mycket pengar som möjligt. Finns det multum att tjäna kulor på muslimerna så försöker grosshandlaren att göra så.

CG i Linköping. Där handlar inga muslimer (inte i större grad i alla fall) . Där finns inga av dessa muslimska reklamjippon.

Visst, men smörar du för den ene så tappar du kanske den andre. Hittar jag någon jävla halalhylla i någon butik så sätter jag aldrig mer min fot där.

Citera
2018-05-21, 15:57
Medlem
deadsets avatar
Willys hade ett helt uppslag förra veckan om ramadan och halalcertifierad mat till kalaspriser.
Citera
2018-05-21, 15:59
Medlem
deadsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Visst, men smörar du för den ene så tappar du kanske den andre. Hittar jag någon jävla halalhylla i någon butik så sätter jag aldrig mer min fot där.

Halal finns i alla butiker. Kanske inte i Norrlands djupaste skogar, men i övriga landet.

Kolla i frysdisken nästa gång du handlar så kommer du hitta halal i mängder.
Citera
2018-05-21, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krypto
Det är inte olagligt att halalslakta i Sverige

"Jordbruksverket intygar att det inte är någon skillnad i hur slakten (vid halal vs vanlig) går till men att det alltid är med en person som är godkänt av ett muslimskt samfund.

– Enda skillnaden är att den som avblodar djuret ska vara godkänd av ett muslimskt samfund och de vänder djuret mot Mecka, säger Shivar Magdal, djurskyddsansvarig på Jordbruksverket."
Hmm...undrar vad jag fick det ifrån då. Kanske blandade ihop det med koscher som tydligen är olagligt eftersom bedövning inte tillåts enligt den slaktmetoden.
Citera
2018-05-21, 16:03
Medlem
Citat:

Handlarna har givetvis väg in det du säger i ekvationen. Du sätter inte din fot där, men tänk de tio andra muslimer som tipsar sina muslimska kompisar om CG. Det väger tyngre. Som sagt ingen moral, bara profit. Inte svårare än så.

CG i Linköping , med få muslimer i butiken har inte dessa typer av reklamskyltar. Varför? Av den anledningen att det skulle skrämma iväg mer svenskar än det skulle locka muslimer. Butiken skulle förlora på det.
Citera
2018-05-21, 16:03
Medlem
deadsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Hmm...undrar vad jag fick det ifrån då. Kanske blandade ihop det med koscher som tydligen är olagligt eftersom bedövning inte tillåts enligt den slaktmetoden.

Bedövning är inte tillåten enligt halal heller. Det är därför det importeras så mycket från andra länder.
Citera
2018-05-21, 16:04
Medlem
Citat:

Handlarna har givetvis väg in det du säger i ekvationen. Du sätter inte din fot där, men tänk tio andra muslimer som tipsar sina muslimska kompisar om CG. Det väger tyngre. Som sagt ingen moral, bara profit. Inte svårare än så.

CG i Linköping , med få muslimer i butiken har inte dessa typer av reklamskyltar. Varför? Av den anledningen att det skulle skrämma iväg mer svenskar än det skulle locka muslimer. Butiken skulle förlora på det.

Misstänker att du arbetar inom det offentliga. Pluggar du fortfarande så är mitt tips, sök dig inte till det privata efter avslutad utbildning.
Senast redigerad av bulingenbul 2018-05-21 kl. 16:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in