2018-05-20, 21:12
Medlem
Hej Flashback,

För ett år sedan började jag plugga politices kandidatprogram (politik och ekonomi) på Lunds universitet. Första kursen jag gjorde var statsvetenskaplig introduktion, vilket gick bra, jag är duktig på filosofi, politisk tänkande, skrivande, etc. Har talang för det skulle jag vilja säga.

Nu i vår började kursen i nationalekonomi och jävlar i helvete vad det gick utför. Jag trodde mina mattekunskaper från gymnasiet skulle räcka till, men jag hade så fel. De allra första veckorna gick helt okej, var ju inte raketvetenskap liksom; utbud + efterfrågan = jämviktspris och jämviktskvantitet. Men när kursen började bli mer kvantitativ och teoretisk halkade jag efter. Satt timmar i sträck varje dag utan att fatta ett skit; stirrade mig blind i kurslitteraturen och stödmaterialet. Var svårt och tråkigt samtidigt. Började må allt sämre och sjönk in i någon mildare depression. Till slut pallade jag inte med trycket mer och hoppade av. Jag gjorde aldrig första tentan, men jag kan med säkerhet säga att jag inte hade blivit godkänd.

Nu lutar det åt att ta ut en fil. kand i statsvetenskap. Tycker det är sjukt kul och intressant, men det känns som jag sabbat min framtid och förvärrat mina chanser att komma in på arbetsmarknaden. Alla mina kompisar snackar om att kursen är sjukt avgörande. Bör jag fortsätta med det jag tycker är kul och intressant, eller ska jag försöka hitta något annan utbildning som är värd att fortsätta på?

Skulle verkligen uppskatta råd och förslag.
Citera
2018-05-20, 21:23
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narcisso96
Hej Flashback,

För ett år sedan började jag plugga politices kandidatprogram (politik och ekonomi) på Lunds universitet. Första kursen jag gjorde var statsvetenskaplig introduktion, vilket gick bra, jag är duktig på filosofi, politisk tänkande, skrivande, etc. Har talang för det skulle jag vilja säga.

Nu i vår började kursen i nationalekonomi och jävlar i helvete vad det gick utför. Jag trodde mina mattekunskaper från gymnasiet skulle räcka till, men jag hade så fel. De allra första veckorna gick helt okej, var ju inte raketvetenskap liksom; utbud + efterfrågan = jämviktspris och jämviktskvantitet. Men när kursen började bli mer kvantitativ och teoretisk halkade jag efter. Satt timmar i sträck varje dag utan att fatta ett skit; stirrade mig blind i kurslitteraturen och stödmaterialet. Var svårt och tråkigt samtidigt. Började må allt sämre och sjönk in i någon mildare depression. Till slut pallade jag inte med trycket mer och hoppade av. Jag gjorde aldrig första tentan, men jag kan med säkerhet säga att jag inte hade blivit godkänd.

Nu lutar det åt att ta ut en fil. kand i statsvetenskap. Tycker det är sjukt kul och intressant, men det känns som jag sabbat min framtid och förvärrat mina chanser att komma in på arbetsmarknaden. Alla mina kompisar snackar om att kursen är sjukt avgörande. Bör jag fortsätta med det jag tycker är kul och intressant, eller ska jag försöka hitta något annan utbildning som är värd att fortsätta på?

Det var milt sagt en grov överdrift
Tips
1. Skit i nationalekonomin och läs något liknande eller
2. Läs igen. Vad jag kommer ihåg är det inte så mycket matte hela vägen + Köp 5 gamla tentor och lär dig dem utantill + köp hjälp från någon annan student för att gå igenom tentorna- Lägg 25 timmar och 4.000 spänn på det
Citera
2018-05-20, 21:26
Medlem
namnskylts avatar
Har man problem med matematiken är det inte kul alls. Särskilt på universitetsnivå då man får slita helt själv.

Du kanske kan plocka in språk istället? Om du tror det kan vara bättre? Det är ju även bra på arbetsmarknaden. Även juridik kan vara mer lämpligt för dig. Men generellt är statsvetenskap och humanistiska ämnen tröga på arbetsmarknaden. Man måste nog "hetta till" examen med lite "tyngre ämnen"
Citera
2018-05-20, 21:31
Medlem
namnskylts avatar
...men om jag förstått saken rätt slipper du iaf 15hp statistik, som är obligatoriskt i Uppsala. Så det kan vara värt att kämpa igenom kursen. Kolla gamla tentor etc, så ser du vad som du måste fixa
Citera
2018-05-20, 21:42
Medlem
Kan tipsa om Khan Academys filmer:

https://www.khanacademy.org/economics-finance-domain/microeconomics

Superpedagogiska filmer som går igenom alla momenten inom mikroekonomi på ett lugnt och metodiskt sätt. Är det något man inte förstår så är det bara att pausa och spola tillbaka, mycket smidigare än en föreläsning. Finns även en del på youtubekanalen "Economicsfun":

https://www.youtube.com/user/economicsfun/videos?disable_polymer=1

Lycka till!
Citera
2018-05-20, 21:44
Medlem
Citat:
Det var milt sagt en grov överdrift

Vad överdrev jag?

Citat:
Har man problem med matematiken är det inte kul alls. Särskilt på universitetsnivå då man får slita helt själv.

Du kanske kan plocka in språk istället? Om du tror det kan vara bättre? Det är ju även bra på arbetsmarknaden. Även juridik kan vara mer lämpligt för dig. Men generellt är statsvetenskap och humanistiska ämnen tröga på arbetsmarknaden. Man måste nog "hetta till" examen med lite "tyngre ämnen"

Ja, jag har tänkt i samma banor. Har lite språkkunskaper i spanska som jag kan någorlunda bättre än vad gemene man brukar vara i sitt tredje språk. Målet är att bli flytande. Min tanke var från första början faktiskt läsa 30 hp juridik, socialrätt + jök. Tänkte att det skulle vara en användbar kombo.

Citat:
...men om jag förstått saken rätt slipper du iaf 15hp statistik, som är obligatoriskt i Uppsala. Så det kan vara värt att kämpa igenom kursen. Kolla gamla tentor etc, så ser du vad som du måste fixa

Ja den är inte nödvändig, men jag gjorde precis som du föreslog. Gick igenom gamla tentor, köpte stödmaterial, böcker, allt. Ingenting fastnade. Är inte den smartaste personen, är sjukt dålig i nästan alla ämnen som är på något sätt kvantitativa. Siffror skrämmer mig liksom.
Citera
2018-05-20, 22:08
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01.

Rubrikändring i förtydligande syfte.
Tidigare rubrik: "Sabbat min utbildning?"

/Mod.
Citera
2018-05-20, 22:33
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Hej Flashback,

För det fösta kan du ju invänta tentaresultatet och se hur det faktiskt gick på kursen. Att måla fan på väggen i onödan känns ju rätt negativt.

Men om du skulle ha failat tentan skulle jag rekommendera att du antingen satsar stenhårt på omtentan eller lägger till så mkt juridik som möjligt till dina statsvetarstudier. Då statsvetenskap dels har en ganska otydlig arbetsmarknad och dels är väldigt lätt att plugga är det, som du säger, vettigt att lägga in lite "tyngre" ämnen och inte enbart komma med en statsvetarexamen då kraven på en sådan tyvärr är så låga.

Får man fråga varför dina kompisar säger att NEK-kursen är "avgörande" för ens karriär? Spontant tror jag knappast att potentiella arbetsgivare skulle se en NEK-kurs som särskilt viktig för en eventuell anställning. Skulle säga att andra faktorer är betydligt mer avgörande.

Citat:
Ja, jag har tänkt i samma banor. Har lite språkkunskaper i spanska som jag kan någorlunda bättre än vad gemene man brukar vara i sitt tredje språk. Målet är att bli flytande. Min tanke var från första början faktiskt läsa 30 hp juridik, socialrätt + jök. Tänkte att det skulle vara en användbar kombo.

Skulle lägga på så mkt juridik det bara vore möjligt om jag var du. Du kommer med största sannolikhet att börja på ngn form av handläggarjobb efter examen, så att ha gedigna juridikkunskaper för att kunna avancera därifrån vore det bästa. Lär dig allt om tex. socialförsäkringsbalken eller liknande och undvik att bli en "ren" statsvetare som måste läras upp i praktiska kunskaper på en arbetsplats. Om du lägger krutet på bra juridikkurser skulle jag säga att det ger dig en betydligt starkare profil än att ha läst en termin NEK, som du dessutom inte direkt kommer att kunna tillämpa i arbetslivet.
Citera
2018-05-20, 23:27
Medlem
Keldons avatar
Vad vill du jobba med, Nationalekonomi? Om inte, knappast kört.

Lägg bara upp en plan och gå efter den.
Citera
2018-05-21, 08:23
Medlem
Bucketshops avatar
Att en grundkurs i nationalekonomi skulle vara "sjukt avgörande" är bara knasigt att påstå. Nej du behöver den inte om du verkligen inte vill.
Citera
2018-05-21, 09:08
Medlem
Citat:
Skulle lägga på så mkt juridik det bara vore möjligt om jag var du

Allright, satsar i så fall på det. Har lite problem med att få ihop det rent tidsmässigt då jag har använt en hel del av mitt CSN-lån redan, så får göra ett urval. Vilka tror ni är bäst att läsa? 30 hp förvaltningsrätt (Malmö), 15 hp jök + 15 hp översikts i förvaltningsrätt Lund + Uppsala). Är också sjukt intresserade av att läsa underrättelseanalys på Lund, men då kommer jag vara tvungen att läsa 150 %, och jag vet inte riktigt om det är värt det slitet.

Citat:
Får man fråga varför dina kompisar säger att NEK-kursen är "avgörande" för ens karriär?

Tja, en sa: "Det är så sjukt viktigt för att kunna ha 'helhetsanalysen' när man jobbar"
Citera
2018-05-21, 13:28
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Allright, satsar i så fall på det. Har lite problem med att få ihop det rent tidsmässigt då jag har använt en hel del av mitt CSN-lån redan, så får göra ett urval. Vilka tror ni är bäst att läsa? 30 hp förvaltningsrätt (Malmö), 15 hp jök + 15 hp översikts i förvaltningsrätt Lund + Uppsala). Är också sjukt intresserade av att läsa underrättelseanalys på Lund, men då kommer jag vara tvungen att läsa 150 %, och jag vet inte riktigt om det är värt det slitet.

Så mkt förvaltningsrätt som möjligt, då du kommer att behöva de kunskaperna i ditt arbete. 150% studietakt är för övrigt fullt görbart om du bara planerar bra.

Citat:
Tja, en sa: "Det är så sjukt viktigt för att kunna ha 'helhetsanalysen' när man jobbar"

Det är betydligt mer sannolikt att du kommer att jobba med myndighetsuppgifter än med "analys" som statsvetare, så "sjukt viktigt" ser jag knappast grundläggande NEK-kunskaper som. Om du efter examen blir handläggare/utredare inom offentlig sektor kommer du att ha större nytta av att kunna socialförsäkringsbalken, sekretessregler, offentlighetsprincipen mm. än basic mikro- och makrokunskaper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in