2018-05-20, 13:31
Medlem
Hej,

Är inte alls kunnig på det här med TV och undrar vad det är jag behöver göra för att få fram vissa kanaler.

Jag bor i en lägenhet och detta är TV:n jag har köpt:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4502021

1) Hur får jag upp gratiskanaler som TV4, TV4, TV6 och SVT? På TV:n kan man skanna efter kanaler genom att välja cable, sattelite eller antenna, och digitalt eller analogt. Jag tror jag har provat alla kombinationerna men ej lyckats hitta några kanaler. Jag har heller inte kopplat något till väggen förutom strömmen.

Antar att detta betyder att TV:n inte har någon inbyggd TV-mottagare och jag därför behöver köpa en sladd som jag kopplar till TV-uttaget i väggen? Även läst lite om TV-Box och moduler men förstår inte om även dessa är nödvändiga.

2) Netflix och Youtube är förinstallerat och under egenskaperna så står det att TV:n är en SmartTV som använder android. Men när jag gick in på app store så verkade det som om de har gjort en egen där jag varken kunde hitta SVT Play eller Facebook som det står att det ska finnas.

Jag förstår att jag kan få tillgång på dessa med Chromecast eller Apple TV, men visst ska detta inte behövas för en SmartTV?

--
Tacksam för hjälp!
Senast redigerad av Ko-Te-Ho 2018-05-20 kl. 13:35.
Citera
2018-05-20, 13:35
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Du skriver, Jag har heller inte kopplat något till väggen förutom strömmen?

Du måste koppla in TV antennen också med en antennsladd in i väggen om du har ett sånt?Sen söka kanalerna.Du har en inbyggd digitalbox i TVn, detta är ju en standard i alla nya appareter..Men som sagt koppla in antennsladden i uttaget om du har hemma, eller köp en TV Antenn...
Senast redigerad av LastCaLLForALcohoL 2018-05-20 kl. 13:37.
Citera
2018-05-20, 14:33
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Punkt 2, om TVn ska hitta appar och annat så måste den ha tillgång till Internet, via kabel eller wifi beroende på vad den har stöd för.
Citera
2018-05-20, 15:40
Medlem
Begriper inte människan att man MÅSTE ha en kabel till antennuttaget så begriper hen nog inte hur man programmerar tvn heller..
Citera
2018-05-20, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Begriper inte människan att man MÅSTE ha en kabel till antennuttaget så begriper hen nog inte hur man programmerar tvn heller..
Förmodligen ställer han frågan här p.g.a. vara anonym o slippa alla djävliga kommentarer om hans tekniska kunnande....
Citera
2018-07-20, 11:45
Medlem
Lite sent svar men ändå...

Finns gott om folk idag som växt upp utan att nånsin ha sett en antennkabel. Strömsladd i, och sen vill tvn ansluta till wifi. Jag förstår om man, givet dagens förutsättningar, förutsätter att sen är allting installerat och klart när tvn kopplats till det trådlösa nätverket.
Citera
2018-07-20, 11:52
Medlem
Tvn verkar för övrigt vara nåt no-name-märke.

Har för mig att man aktivt måste välja vilka modeller av tvapparater som ens android-tv-app ska gå att köras på. Gissar att facebook osv inte har en aning om att den där modellen existerar, och därför syns inte appen i google play store.

Undvik för övrigt att köpa smarttvapparater, tillverkarna tjänar bara pengar på att sälja tvapparater - inte på att du laddar ner appar. Så efter ett år slutar tvn få uppdateringar, och sen dröjer det inte länge innan du inte längre kan köra de appar som du från början (om ens då) kunde köra.

Köp en extern box istället och en tv utan "smart"-funktioner, enklast är att köpa chromecast för den är så pass stor på marknaden att det är svårt att låta bli att inte stödja den idag. Samtidigt säljs den av google som tjänar pengar på google play store och därmed har ett intresse av att släppa uppdateringar till den. Nackdelen är att den inte har fjärrkontroll, vilket kan vara lite bökigt.
Apple TV är ett annat bra alternativ, dock dyrare. Har fjärr och många appar.

Nvidia Shield TV kör Android TV och verkar relativt känd, men den är rätt gammal nu. Långt ifrån alla har android-tvappar, men shield funkar även som en väldigt dyr chromecast.
Citera
2018-07-20, 11:54
Medlem
Jrpappas avatar
Skulle kanske bläddrat lite i manualen. Där får man ofta ledtrådar om hur man går till väga. Jag vet att det inte är rätt, men man kan göra så.

https://m.youtube.com/watch?v=gNuhP-dU7do
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in