• 1
  • 2
2018-05-19, 22:48
Medlem
Du har en ASSA connect 2500-kista. Du kan rakt av byta mot en vanlig Assa connect 2002 som är hållbarare rent funktionsmässigt än 2500. Det du missar är låsning genom att dra upp handtaget. Tyvärr har assa just nu stora problem med just 2500-kistan där det är många som havererar redan innan många byggen ens är klara. Det är inte helt omöjligt att Assa faktiskt står för ett byte.Tyvärr har du en GeGe cylinder, vilket kräver borrmaskin för att avlägsna plomberna i skruvarna som håller fast in och utsidescylindrarna. Ibland går det att pilla ut men ibland får man borra ut dem.
Senast redigerad av frohike1ddd 2018-05-19 kl. 22:58.
Citera
2018-05-19, 23:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfX7Q
Ifall ni tittar på videon så syns det tydligt att själva låscylindern inte har något att göra med problemet. Den funkar fint, den hade nog inte mått dåligt av lite smörja men det är själva låskistan som är dålig

Låset verkar funka bra på videon. Även låskistan. Går "låset inte att låsa i dörren", tja, du fattar kanske. Då är nog dörren och karmen inte riktigt "gifta med varandra", eller hur man nu ska uttrycka saken..
Citera
2018-05-20, 11:38
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Låset verkar funka bra på videon. Även låskistan. Går "låset inte att låsa i dörren", tja, du fattar kanske. Då är nog dörren och karmen inte riktigt "gifta med varandra", eller hur man nu ska uttrycka saken..

Att hakregeln inte går in är ju ett stort problem, då det oftast inte är flera centimetrars mellanrum mellan dörr och karm.

Eftersom låset ser nytt ut, så skulle jag ringa Assa och fråga dem hur de ställer sig till problemet.
Citera
2018-10-30, 12:12
Medlem
Plocka isär ett assa lås på ytterdörren skulle smörja och kolla vad som gjorde så nycken inte gick att vrida . Ville inte bli utelåst.

Nu rammlade det ut massa pinnar och fjädrar. Ca 10 stycken.
Fjädrarna var trasiga.
Hur gör jag nu?

Ps ytterdörr. Hyresrätt.

Är det dyrt att laga?
Senast redigerad av troligengud 2018-10-30 kl. 12:18.
Citera
2018-10-30, 14:24
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Plocka isär ett assa lås på ytterdörren skulle smörja och kolla vad som gjorde så nycken inte gick att vrida . Ville inte bli utelåst.

Nu rammlade det ut massa pinnar och fjädrar. Ca 10 stycken.
Fjädrarna var trasiga.
Hur gör jag nu?

Ps ytterdörr. Hyresrätt.

Är det dyrt att laga?
Jösses. Eftersom du ställer frågan här så lär du aldrig få ihop det själv.
Åk och köp nytt låshus. Sedan visar det sig kanske att det endast behövdes smörjning av cylindern men den smällen får du ta.
Citera
2018-10-30, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldvapen
Jösses. Eftersom du ställer frågan här så lär du aldrig få ihop det själv.
Åk och köp nytt låshus. Sedan visar det sig kanske att det endast behövdes smörjning av cylindern men den smällen får du ta.
Ok jo klantigt. Passar låshuset till min nyckel då?
Jaja tack för svaret
Ska kolla det.
Citera
2018-10-30, 16:18
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Ok jo klantigt. Passar låshuset till min nyckel då?
Jaja tack för svaret
Ska kolla det.
Japp, flytta över cylindern du har så passar nyckeln.
Citera
2018-10-31, 02:16
Medlem
tigerrakets avatar
Låter ju nästan som om du lyckats dra ut fjändrarna ut cylindern... Då blir det nog svårt att flytta kolven
Citera
2018-10-31, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Låter ju nästan som om du lyckats dra ut fjändrarna ut cylindern... Då blir det nog svårt att flytta kolven
Ja tyvärr. Ena fjädern vart en tråd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in