2018-05-19, 02:00
Medlem
Marwolaeths avatar
Säkert en fråga som frågats mycket i det här forumet men vad är bästa typen av lån för en som är arbetslös och vart ifrån?

Jag söker att baka ihop en massa skulder till ett lån. Det är inte enormt mycket pengar det rör sig om men känns drygt att betala flera tusen till en rad olika företag varje månad när man knappt har pengar nog att leva för själv.
Citera
2018-05-19, 02:15
Medlem
GormDenGamles avatar
Bästa är om du går till din bank och berättar om din situation.
Citera
2018-05-19, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marwolaeth
Säkert en fråga som frågats mycket i det här forumet men vad är bästa typen av lån för en som är arbetslös och vart ifrån?

Jag söker att baka ihop en massa skulder till ett lån. Det är inte enormt mycket pengar det rör sig om men känns drygt att betala flera tusen till en rad olika företag varje månad när man knappt har pengar nog att leva för själv.

Finns inga bra lån, berätta hur det ligger till och gå till din bank. Om du inte sitter djupt i skiten så hjälper dem dig. Mitt ex hade sms lån på 70 lax och fick en avbetalning på banken utan +50% ränta.
Citera
2018-05-19, 02:54
Medlem
Marwolaeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Bästa är om du går till din bank och berättar om din situation.

Citat:
Ursprungligen postat av SocialClay
Finns inga bra lån, berätta hur det ligger till och gå till din bank. Om du inte sitter djupt i skiten så hjälper dem dig. Mitt ex hade sms lån på 70 lax och fick en avbetalning på banken utan +50% ränta.

Jag har redan pratat med min bank och dem vill inte låna ut så mycket som behövs då min ekonomi är "för dålig". Jag har inte heller någon som jag kan låna tillsammans med.
Citera
2018-05-19, 06:13
Medlem
Hoppas att andra varnas av ditt elände. Att låna bara för att ha råd med ett roligt liv, är ju som att pissa i byxorna. Vi frestas av TV reklamen m snabba lån. För att inte tala om alla spelsajter "För dej som spelar stort" = "För dej som tappat all kontroll"
Vi tror att ha lån är ett steg in i vuxenvärlden.
Nu sitter du i skiten, kommunens skuldsanerare är kanske en väg ut. Eftersom du är arbetslös har du redan så usel inkomst, så att istället ligga på minimum spelar inte så stor roll.
Citera
2018-05-19, 08:53
Medlem
constants avatar
Citat:
...för en som är arbetslös...
Kanske inte ett svar du vill ha, men varför inte söka ett arbete?

För närvarande skriker exempelvis vården av sommarjobbare, och det finns fler.
Citera
2018-05-19, 11:00
Medlem
Marwolaeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
Hoppas att andra varnas av ditt elände. Att låna bara för att ha råd med ett roligt liv, är ju som att pissa i byxorna. Vi frestas av TV reklamen m snabba lån. För att inte tala om alla spelsajter "För dej som spelar stort" = "För dej som tappat all kontroll"
Vi tror att ha lån är ett steg in i vuxenvärlden.
Nu sitter du i skiten, kommunens skuldsanerare är kanske en väg ut. Eftersom du är arbetslös har du redan så usel inkomst, så att istället ligga på minimum spelar inte så stor roll.

Skulderna jag har är inte för att jag velat leva "ett roligt liv". Majoriteten kommer ifrån ett tidigare förhållande där min partner var shoppingberoende och på god väg till alkoholist. Denne shoppade slut på sin egen kredit och lyckades manipulera mig till att få utnyttja min kredit istället. När det hela tog slut var det tydligen "min" skuld och denne vägrade att betala tillbaka och eftersom det inte finns någon skriftlig överenskommelse finns det inte heller några bevis att det inte är jag som använt krediten. Nu ett och ett halvt år senare har allt hamnat i en ond cirkel, jag har inte råd med mat pågrund av alla räkningar så jag köper det på faktura, när allt sen är betalt (på lägsta summan för att lägga upp delbetalning) har jag ännu mindre pengar över och måste köpa fler saker på faktura etc. etc.

Citat:
Ursprungligen postat av constant

Jag har varit arbetslös väldigt länge nu och har säkert sökt ett par tusen jobb vid det här laget. Jag har varit på 3 intervjuer totalt och en hörde jag aldrig av, den andra sa direkt upp i mitt ansikte att jag var för värdelös för att arbeta där (företag som anställer allt och alla) och sista väntar jag fortfarande att dem ska höra av sig. Inte ens McDonalds ville ha mig. Tro mig, jag vill inget heldre än att ha jobb men just nu har jag inget annat val än att försöka få ner mina utgifter så jag kan köpa de grejer jag behöver för att överleva utan att ta det på faktura och kanske tillochmed kunna lägga undan lite pengar till ett körkort som skulle förbättra mina chanser till jobb.
Citera
2018-05-19, 11:06
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Jag har redan pratat med min bank och dem vill inte låna ut så mycket som behövs då min ekonomi är "för dålig".
Förhoppningsvis kan det här bli ett uppvaknande för dig. Detta är konsekvenser av att du har lånat pengar som du inte har råd att betala tillbaka och till råga på allt är du arbetslös.

Ta tag i ditt liv, skaffa dig en inkomst och se till att få ordning på din situation. Ursäkten "det är inte så lätt" kommer inte att förändra ditt läge överhuvudtaget - ingen annan än du själv kan ordna upp den taskiga sits du har satt dig i.
Citera
2018-05-19, 11:21
Medlem
Marwolaeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Förhoppningsvis kan det här bli ett uppvaknande för dig. Detta är konsekvenser av att du har lånat pengar som du inte har råd att betala tillbaka och till råga på allt är du arbetslös.

Ta tag i ditt liv, skaffa dig en inkomst och se till att få ordning på din situation. Ursäkten "det är inte så lätt" kommer inte att förändra ditt läge överhuvudtaget - ingen annan än du själv kan ordna upp den taskiga sits du har satt dig i.

Jag hänvisar till mitt svar högre upp:

Citat:
Skulderna jag har är inte för att jag velat leva "ett roligt liv". Majoriteten kommer ifrån ett tidigare förhållande där min partner var shoppingberoende och på god väg till alkoholist. Denne shoppade slut på sin egen kredit och lyckades manipulera mig till att få utnyttja min kredit istället. När det hela tog slut var det tydligen "min" skuld och denne vägrade att betala tillbaka och eftersom det inte finns någon skriftlig överenskommelse finns det inte heller några bevis att det inte är jag som använt krediten.

...

Jag har varit arbetslös väldigt länge nu och har säkert sökt ett par tusen jobb vid det här laget. Jag har varit på 3 intervjuer totalt och en hörde jag aldrig av, den andra sa direkt upp i mitt ansikte att jag var för värdelös för att arbeta där (företag som anställer allt och alla) och sista väntar jag fortfarande att dem ska höra av sig. Inte ens McDonalds ville ha mig. Tro mig, jag vill inget heldre än att ha jobb men just nu har jag inget annat val än att försöka få ner mina utgifter så jag kan köpa de grejer jag behöver för att överleva utan att ta det på faktura och kanske tillochmed kunna lägga undan lite pengar till ett körkort som skulle förbättra mina chanser till jobb.
Citera
2018-05-19, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant

TS borde verkligen anstränga sig för att få ett jobb så snart som möjligt. Det är det enklaste sättet att komma ur skuldkrisen.

Med dagens rekordlåga arbetslöshet (3,7 % bland inrikes födda, https://www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Pressrum/Pressmeddelanden.html?id=FF1F80DB5AF41979) så bör det vara tämligen enkelt att få ett jobb.

Om man inte lyckas skaffa ett jobb under brinnande högkonjunktur så kommer det vara i princip omöjligt när lågkonjunkturen kommer. Börjar du inte jobba nu så lär du ha problem med din ekonomi resten av ditt liv. Varje dag som du inte arbetar gör att det är svårare att få ett jobb och att vara arbetslös fram till pensionen medför att du kommer få oerhört låg pension.

Ta tag i saken nu!
Citera
2018-05-19, 11:34
Medlem
topsids avatar
Bästa räntan hittar du hos CSN. Med ett sånt lån kan du även ta dig ur arbetslösheten.
Citera
2018-05-19, 11:44
Medlem
Marwolaeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
TS borde verkligen anstränga sig för att få ett jobb så snart som möjligt. Det är det enklaste sättet att komma ur skuldkrisen.

Med dagens rekordlåga arbetslöshet (3,7 % bland inrikes födda, https://www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Pressrum/Pressmeddelanden.html?id=FF1F80DB5AF41979) så bör det vara tämligen enkelt att få ett jobb.

Om man inte lyckas skaffa ett jobb under brinnande högkonjunktur så kommer det vara i princip omöjligt när lågkonjunkturen kommer. Börjar du inte jobba nu så lär du ha problem med din ekonomi resten av ditt liv. Varje dag som du inte arbetar gör att det är svårare att få ett jobb och att vara arbetslös fram till pensionen medför att du kommer få oerhört låg pension.

Ta tag i saken nu!

Jag hänvisar även här till mitt svar högre upp:

Citat:

Jag vet inte vad det är för fel på mig, förutom de mer uppenbara att jag saknar körkort och ordentlig utbildning så borde jag kunna få jobb utan problem. Jag känner andra som är långt mycket "sämre" än mig som fått jobb på företag som sagt ifrån till mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in