Jag bor i en hyreslägenhet med eldstad. Den funkar bra när man eldar på rejält. Men så fort elden blir svag börjar det röka in. Inte så mycket att det syns, men tillräckligt för att det ska lukta resten av kvällen.
Vad kan man göra åt det?
Jag vill helst lösa det på egen hand, typ anlita en sotare privat. För jag misstänker att om det måste gå genom värden kommer han att snåla på det och be mig att inte elda.
Finns det nått man kan göra? Vad kostar det att anlita en sotare?
Jag eldar alltså med värdens vetskap, både värden och fastighetsskötaren har sagt att det går bra, men dom verkar inte ha koll. Obs, jag eldar bara max 10 gånger om året, men det är kanske för att det luktar så mycket.
Jag bor i en hyreslägenhet med eldstad. Den funkar bra när man eldar på rejält. Men så fort elden blir svag börjar det röka in. Inte så mycket att det syns, men tillräckligt för att det ska lukta resten av kvällen.
Vad kan man göra åt det?
Jag vill helst lösa det på egen hand, typ anlita en sotare privat. För jag misstänker att om det måste gå genom värden kommer han att snåla på det och be mig att inte elda.
Jag eldar alltså med värdens vetskap, både värden och fastighetsskötaren har sagt att det går bra, men dom verkar inte ha koll. Obs, jag eldar bara max 10 gånger om året, men det är kanske för att det luktar så mycket.
I förra lägenheten jag bodde i så hade man ochså en eldplats, dock upplevde jag att det inte rök igenom...
Du får väll bara gnälla som fan på värden.
Det heter inte att det röker in, det ryker in. En gammal kommunist med cigarr i truten röker likväl som en del som konserverar fisk, en eldstad ryker.
Det är inte säkert att det är något fel i skorsten eller eldstad, det kan vara fastighetens ventilation som gör det. För att det inte ska ryka in måste ju draget i skorstenen övervinna eventuellt undertryck i lägenheten jämfört med omgivningen. Om lägenheten har frånluftsventilation men tar in friskluft via ventil i vägg utan fläkt råder mer eller mindre undertryck i lägenheten.
Testa detta: Med elden sedan länge släckt och spjället från eldstaden stängt, dörrar och fönster stängda, testa att öppna bara ett fönster lite på glänt, bara någon cm. Blåser det in genom glipan då? I så fall är det undertryck i lägenheten. Lite undertryck kan vara ok även vid eldning men det vill ju gärna ryka in vid start och nedeldning i så fall. Du kan minska/eliminera undertrycket genom att öppna ett fönster när du tänder men du bör nog göra det även när elden ska slockna för att undvika att det sugs in rök på slutet när draget i skorstenen avtar. Att ha fönster öppet hela tiden när du eldar gör det kanske lite väl kallt i lägenheten.
När det är varmt ute så suger det sämre (naturlag) typ.
Men troligast är det väl att man behöver sota ur skorstenen, spec om man eldat saker som sotar, våt ved tänder med massa tidningspapper...Plast.
En annan grej kan vara att man har köksfläkten på, och har man en sån med ständigt sug är de inge bra. Normalt skall man ju inte behöva öppna fönster eller balkongdörrar när man eldar utan det skall fungera med vanliga friskluftsventiler som man ofta hade i rummen, du får prova lite olika lösningar. Klart trevligt med en eldbar kamin i en hyreslägenhet, vet att det rökkanaler murats igen många i äldre hus när de drog in fjärrvärme.
Finns att köpa sådana sotningsprylar på Harald Nyborg, om du vet hur man gör och inte har höjdskräck.
Tack för alla svar.
Jag ska börja med att pröva det som skrevs om undertryck, det låter väldigt troligt.
Angående själva eldstaden. Jag bor på första våningen av totalt tre, eldstaden är gjord med tegel och en slags murad överdel, rätt djup och stor. Skulle säga ca.70cm djup och 60cm hög. Den har ett spjäll som jag är rätt säker på att jag har förstått hur sen funkar.
Jag har själv inte eldat med blöt ved och sotat ner skorstenen, men jag ska undersöka med ficklampa och kolla om det överhuvud taget går att komma upp på taket.
Vad kan man göra åt det?
Sota får du eller (hellre) hyresvärden göra själva men vet ni inte hur man gör så rekommenderar jag att en sotare gör det. Jag har för mig att vi betalar runt 300 kr för sotning av oljepanna och braskamin så det rör sig inte om några enorma summor.
Däremot behöver en brandskyddskontroll göras av eldstaden med jämna mellanrum (tre till sex år) och det måste göras av godkänd skorstensfejare. Fråga hyresvärden när det gjordes senast. Är inte det gjort får du inte elda.
Skulle tro att du har fått svaren redan. Mängden luft dom kan dras ut ur skorstenen, motsvara mängden som kommer in. Är det självdrag, så öppna ett fönster lite grann i andra änden av lägenheten
Glömde ju att tipsa om att kolla så spjället är öppet
Kom osökt att tänka på farbror Melker på Saltkråkan
och hans problem med dåligt sug...
Hade inte spjället varit öppet så hade inte rökproblemet inskränkt sig till uppeldningen (starten/tändningen). TS skriver ju att det går bra när han eldar för fullt så spjället är uppenbarligen öppet.
När jag satte igång köksfläkten på max för att ventilera ut rök så tog kaminen luft utifrån & inomhus blev skorsten. Vindrum från ikea som flyttade 650kubik luft / timme. Jag såg inte någon lösning så nu sitter det kolfilter & den cirkulerar luften i köket istället.
När du eldar så om du kan stäng av frånluftsventilation. Om det inte löser det så kan du ringa sotare då är det något med kamin.