2018-05-18, 09:12
Medlem
Skalmanzs avatar
Jag köpte en BMW av en bilfirma som total rasade efter 28 dagar. Kamkedjan, multiremm och kylarn gick på samma gång. Efter mycket om och men bestämde jag mig för att laga bilen istället för att köpa en ny för 20.000kr. Jag lämnar in bilen hos Bavaria i Uppsala. De byter kamkedja etc. när jag får tillbaka bilen så vitryker den. Jag Ringer upp bavaria och får en ny tid om 3 veckor och måste betala 2400kr för felsökning IGEN? Jag har redan felsökt bilen hos dem och bad de kolla alla fel de kan hitta. Bara felsökning gick på 3200kr? Men får tbx en vitrykande bil som de vill ha betalt för att felsöka igen? Jag har haft bilen på felsökning hos en annan verkstad men de kan inte hitta läckage någonstans. Bilen drar olja och kylarvätska. Det gjorde den INTE innan kamkedja bytet. Någon som har nån aning om bavaria kan ha glömt något när de bytt kamkedjan? Tycker jag har rätt till en gratis felsökning då de inte gjort jobbet ordentligt.
Citera
2018-05-18, 09:18
Medlem
Trasig topplockspackning kanske .
Citera
2018-05-18, 10:03
Medlem
Milldues avatar
Låter som en fuskreparation där de inte kontrollerat bilen ordentligt innan de lämnat ut den.
Förmodligen så läcker det in kylarvätska i cylindrarna. (toppen kan ha slagit sig om motorn gick varm vid haveriet) med lite tur är det "bara" topplockspackningen. Men oavsett så är det stora kostnader på gång.

Har du nu otur så kostar reparationen i klass med bilen än en gång och risken är stor att du mister allt du lagt ner på bilen hittills. Grattis till BMW världen.. Dyra reparationer och dyrt märke att köpa. Begagnade BMW är mera skryt än bil som fungerar. Men vill man åka omkring och glänsa i en blatteburk så kostar det en hel del.

Jag misstänker att du kommer få skrota eller sälja bilen som reservdelsbil. Och att dina investeringar går upp i rök.
Citera
2018-05-18, 10:15
Medlem
Dr Wolfs avatar
Kolla om det är vita tussar på oljestickan. Det tyder på kylarvatten i oljan.
Citera
2018-05-18, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalmanz
Jag köpte en BMW av en bilfirma som total rasade efter 28 dagar. Kamkedjan, multiremm och kylarn gick på samma gång. Efter mycket om och men bestämde jag mig för att laga bilen istället för att köpa en ny för 20.000kr. Jag lämnar in bilen hos Bavaria i Uppsala. De byter kamkedja etc. när jag får tillbaka bilen så vitryker den. Jag Ringer upp bavaria och får en ny tid om 3 veckor och måste betala 2400kr för felsökning IGEN? Jag har redan felsökt bilen hos dem och bad de kolla alla fel de kan hitta. Bara felsökning gick på 3200kr? Men får tbx en vitrykande bil som de vill ha betalt för att felsöka igen? Jag har haft bilen på felsökning hos en annan verkstad men de kan inte hitta läckage någonstans. Bilen drar olja och kylarvätska. Det gjorde den INTE innan kamkedja bytet. Någon som har nån aning om bavaria kan ha glömt något när de bytt kamkedjan? Tycker jag har rätt till en gratis felsökning då de inte gjort jobbet ordentligt.

Man kan ju undra om du inte hade nån garanti alls från bilfirman du köpte bilen på?
Sen är det lite svårtolkat om det var reparationen av den rasade bilen som skulle kosta 20 000 eller att köpa en ny bil?
Citera
2018-05-18, 10:45
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Wolf

Oljan ser mer ut som "skitig grädde" eller som tjock chokladmjölk.. om den blandats med vatten.
Men det är illa nog om det läcker vatten ut i avgaserna och bilen förbrukar vatten och olja.

TS kan ju plocka bort tändstiften och se efter hur de ser ut.
Citera
2018-05-18, 10:48
Medlem
Skalmanzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Wolf
Det är inget i kylarvattnet. Den senaste verkstaden kunde inte se något konstigt heller.
Citera
2018-05-18, 10:49
Medlem
Skalmanzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Trasig topplockspackning kanske .
De kollade topplockspackningen på senaste felsökningen hos en annan verkstad. De va inget fel där.
Citera
2018-05-18, 10:56
Medlem
Skalmanzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Låter som en fuskreparation där de inte kontrollerat bilen ordentligt innan de lämnat ut den.
Förmodligen så läcker det in kylarvätska i cylindrarna. (toppen kan ha slagit sig om motorn gick varm vid haveriet) med lite tur är det "bara" topplockspackningen. Men oavsett så är det stora kostnader på gång.

Har du nu otur så kostar reparationen i klass med bilen än en gång och risken är stor att du mister allt du lagt ner på bilen hittills. Grattis till BMW världen.. Dyra reparationer och dyrt märke att köpa. Begagnade BMW är mera skryt än bil som fungerar. Men vill man åka omkring och glänsa i en blatteburk så kostar det en hel del.

Jag misstänker att du kommer få skrota eller sälja bilen som reservdelsbil. Och att dina investeringar går upp i rök.
Motorn hann inte bli varm när bilen gick sönder. Konstigt att bavaria som ska va en sån bra bilfirma inte kan hitta alla fel och ger ut en vitrykande bil.
Citera
2018-05-18, 14:01
Medlem
Knucklehugss avatar
Förmodligen någon packning eller något som inte är riktigt tätt. Har själv varit med om en bil som dagligen drack kylarvätska där ramen över packningen var trasig... Ta ur motorn och silikona alla hål och kanter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in