Läste igenom vittnesmålen från rättegången med SD de tre dagarna när han förhördes i mars- 20.
Ett par saker reagerade jag på:
- Att SD själv erkänner att han inte uppgivit rätt namn till poliserna 11-12 maj.
- Det som polisen och SD säger om var ficklampan är överensstämmer inte.
----------------------------------------------------------------------------------------
Om vad SD säger om vad han sagt om sitt namn till polisen 12 maj:
Polisen 13 mars-20:
"
– Han säger att han bor i Vivalla och det stämmer inte med det namnet vi får."
SD 11 mars- 20:
"
Sade du ditt rätta namn till polisen?
– Jag minns faktiskt inte det. Jag tror inte det. Jag har sett att de säger att jag ljugit om mitt personnummer. Men det är en befängd anklagelse, säger han."
--------------------------------------------------------------------------------------------
Och om vad SD har i händerna och innanför jackan:
Polisen 13 mars-20:
– Det kommer en svensk man. Han har en pannlampa på huvudet och en ficklampa i handen. Han säger att han blivit jagad av några ungdomar.
SD 11 mars-20:
"45-åringen träffade polisen vid skogen, som ryckt ut till platsen efter att han larmat dem.
– Jag har sett lite olika uppgifter i förundersökningen med polisernas förhör. Den ena polisen säger att han tror att jag har ett basebollträ i fickan, säger 45-åringen och ler."
https://www.na.se/artikel/rattegangen-dag-7-stangda-dorrar-ex-mannen-om-den-misstankte-da-ska-45-aringen-forhoras
------------------------------------------------------------------------------------------------
Varför skulle SD inte berätta om sitt namn?
Finns ingen logik i det.
Varför säger SD i förhöret under rättegången att han inte tror att han sa sitt rätta namn? Han vet att det redan kommit fram i förhören. Men fick han några följdfrågor på det?
Sätt er själva in i den situationen, att ni som vanliga medborgare råkar ut för ett bakhåll. Polisen kommer. Ni berättar inte vem ni är utan hittar på ett namn?
Hur stor är sannolikheten att polisen råkar komma ihåg en ficklampa i
handen som SD menar att han har i fickan?
Om han nu hade en ficklampa i handen, varför ber polisen honom att visa händer
na?
Vad hade SD innanför jackan? Jag svär på att SD hade ett tillhygge under jackan. Och inte var det ficklampan som polisen redan noterat. Så stort att polisen verkar tro att det är ett basebollträ.
Och varför skulle inte SD då visa vad han hade innanför jackan om det var ficklampan? Det är något här som inte stämmer.