Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-17, 03:10
  #1
Medlem
Hej!

Jag sitter och kikar på bilar i 200-300 tkr klassen. Hittat en fin för 240 som är ca 20.000kr billigare än bilhandlarnas.

Vågar man lägga så mycket pengar på att köpa från privatperson? Vad är riskerna? Något jag bör tänka på extra mycket?

Antar att man inte får garantier från en privatperson, sä förutom det vad är för och nackdelar med att köpa från privat VS bilhandlare?

Kanske lika bra att lägga ut dem där 20-40 tusen extra och köpa från en bilhandlare ist?

Mvh Hipotok.
Citera
2018-05-17, 03:17
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hipotok
Hej!

Jag sitter och kikar på bilar i 200-300 tkr klassen. Hittat en fin för 240 som är ca 20.000kr billigare än bilhandlarnas.

Vågar man lägga så mycket pengar på att köpa från privatperson? Vad är riskerna? Något jag bör tänka på extra mycket?

Antar att man inte får garantier från en privatperson, sä förutom det vad är för och nackdelar med att köpa från privat VS bilhandlare?

Kanske lika bra att lägga ut dem där 20-40 tusen extra och köpa från en bilhandlare ist?

Mvh Hipotok.

Köp ny och betala lite extra istället.
Citera
2018-05-17, 03:36
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Köp ny och betala lite extra istället.

Japp, eller ny och ny, köp begagnat från bilhandlare då. Köper man från bilhandlare så är 20.000 inga pengar i TS "prisklassrabatt" på beg.bil, då man är skyddad av KKL vid köp av bilhandlare.

Tveksamt värde om man väljer en skurk till bilhandlare, men förutsatt då att man handlar av en ordentlig handlare alltså. -Det skall allt till mer än knappt 10% för att skippa ens skydd enligt KKL!
-Femtio papp billigare minst för att köpa privat!
Citera
2018-05-17, 07:38
  #4
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Naturligtvis går det att göra en lyckad affär privat men det gör att inte ha otur.

Ska du lägga så mkt spekar ju inte 20k så stor roll. Dessutom kan du säkert pruta lite hos bilhandlaren.

Skulle aldrig göra en bilaffär med en icke-svensk. Varken köpa eller sälja.
(ni vet vad jag menar med svensk).
Citera
2018-05-17, 07:40
  #5
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Hipotok
Hej!

Jag sitter och kikar på bilar i 200-300 tkr klassen. Hittat en fin för 240 som är ca 20.000kr billigare än bilhandlarnas.

Vågar man lägga så mycket pengar på att köpa från privatperson? Vad är riskerna? Något jag bör tänka på extra mycket?

Antar att man inte får garantier från en privatperson, sä förutom det vad är för och nackdelar med att köpa från privat VS bilhandlare?

Kanske lika bra att lägga ut dem där 20-40 tusen extra och köpa från en bilhandlare ist?

Mvh Hipotok.

Hur långt är ett snöre?
Det beror helt på, finns det garantier kvar på bilen, handla.
Hur långt har bilen gått, gäller maskinskadeförsäkringen fortfarande, handla om den gör det. Vad är det för bil, typiska fel? Det finns väldigt många saker som påverkar.

Privatköp kan vara totalt värt det om man bara har lite koll på som gäller, begärt pris är ju heller inte samma sak som försäljningspris, slutpriset kanske hamnar på 220-230', vad skulle kunna gå sönder på tänkt bil som har dyrare självrisk än 20', vad skulle kunna gå sönder som kostar mer och inte täcks av nån garanti eller försäkring som kostar mer att laga?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback