2006-01-31, 13:02
Citat:
Ursprungligen postat av rocc
Men däremot har jag inte ändrat åsikt om hur vida
man får yttra på allmän plats "Alla judar är
demoner som är ute efter att ta över hela världen"
eller "svenskar är hatiska lata giriga svin".
Detta tycker jag borde vara olagligt.
Men dessa båda exempel bör falla under trakesseri
och inte under hmf. Och dessa båda exempel skall
inte särbehandlar beroende på vilken folkgrupp det
är man trakasserar.
man får yttra på allmän plats "Alla judar är
demoner som är ute efter att ta över hela världen"
eller "svenskar är hatiska lata giriga svin".
Detta tycker jag borde vara olagligt.
Men dessa båda exempel bör falla under trakesseri
och inte under hmf. Och dessa båda exempel skall
inte särbehandlar beroende på vilken folkgrupp det
är man trakasserar.
De två exemplen du nämner är uttryck för någons åsikt om något. Då de inte uppmanar till brott bör de skyddas av yttrandefriheten - allt annat vore åsiktscensur.
Citat:
Frågan lyder nu tycker ni det borde vara lagligt att skriva
"Alla judar är demoner" eller "svenskar är hatiska giriga svin"
på detta forum vilket jag absolut inte tycker.
"Alla judar är demoner" eller "svenskar är hatiska giriga svin"
på detta forum vilket jag absolut inte tycker.
Det är inte FB som skriver Sveriges lagar. Det första av de två exemplen på uttalanden du ger är med all säkerhet straffbart under HMF-lagstiftningen. Och som du märker så tvingas FB motvilligt följa denna lagstiftning. Jag är övertygad om att FB:s moderatorer hellre friar än fäller vad gäller yttranden som faller på gränsen till vad som är olagligt enligt svensk lag, till skillnad från många andra "debattforum" där i stort sett varje invandringskritiskt inlägg, hur sakligt formulerat det än är, raderas.
Men du kanske anser att en massa inlägg i exempelvis I&I bör anses vara "olagliga"? Och hur är det med revisionistforumet? I Sverige är det ännu juridiskt sett tillåtet att fritt debattera den förmenta judeutrotningens olika aspekter - till skillnad från länder som Tyskland och Österrike där sådana diskussioner kan rendera fleråriga fängelsestraff (upp till 5 resp 10 år) - men du kanske anser att argumenten som läggs fram där av den revisionistiska sidan mer eller mindre per definition är kränkande på ett illegalt sätt?
FB har varit och är än så länge en fristad för obekväma tyckare och tänkare. Låt det förbli så.
HMF är en idiotisk gummibandsparagraf ovärdig en rättsstat.