2018-05-15, 20:02
Medlem
Hej,
Betalar mitt gymkort på autogiro och har gjort så i ett par år. Nu har det tydligen blivit något strul med det så inga pengar har dragits de två senaste betalningarna, är alltså skyldig ca 500 kr. Har varit bortrest några dagar och kom hem till 2 st inkassobrev i lådan som senast skulle varit betalda 14/5 dvs igår. Betalde omedelbart och försökte ringa firman, men de hade nog stängt för dagen så drog iväg ett mail istället där jag förklarar läget. Pengarna lär väl vara inne hos dem imorgon dvs 2 dagar för sent.

Vad kan detta resultera i? Har inga som helst problem med ekonomin utan har helt enkelt missat att 2 x 215 kr inte dragits från kontot... Kan man räkna med en till påminnelse eller kan det bli problem på riktigt (Kronofogden dvs) över en sådan skitsak?
Citera
2018-05-15, 20:05
Medlem
Fotbollspucks avatar
Aldrig missat någon räkning men är jävligt säker på att du som högst får en straffavgift för att inkassoföretaget ska driva in det på 200-500:- Betalningsanmärkning får du inte!
Citera
2018-05-15, 20:10
Medlem
ekerilars avatar
inkassobolaget avvaktar med all sannolikhet ett par dagar, förmodligen en vecka innan de vidtar ytterligare åtgärder, för att ge tid till bankstrul o dyl.
Citera
2018-05-15, 20:33
Medlem
Ha det gått vidare till KFM, så får du hur som helst ett föreläggande, och det innebär inte en prick, om du betalar den.
Citera
2018-05-15, 20:38
Medlem
groenGURKAs avatar
Ring i morgon och förklara läget, kanske till och med visa upp kvittens på att betalningen är gjord.
Du kommer inte hamna hos KFM.

Allt gött!
Har hand om en hel del fakturering i mitt företag och pratar dagligen med inkassobolag.
Citera
2018-05-15, 20:40
Medlem
Okej, tack, då känner jag mig lugn. Ringer dom direkt imorgon!
Citera
2018-05-15, 21:01
Medlem
Tammers avatar
Men hela poängen med autogiro är väl att man inte ska behöva betala räkningarna manuellt? Har du gett företaget medgivande att dra pengar från ditt konto och de inte gör det är det väl deras fel?
Citera
2018-05-15, 21:15
Medlem
Ingen aning, har gått på samma gym i 2-3 år och det har fungerat klockrent fram tills nu. Just därför det är så lurigt när det plötsligt inte fungerar.
Citera
2018-05-15, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
Ingen aning, har gått på samma gym i 2-3 år och det har fungerat klockrent fram tills nu. Just därför det är så lurigt när det plötsligt inte fungerar.

Ingen täckning på kortet när det skulle dras. Eller så har det hänt något. Ring gymmet och förklara autogiro-grejen och att du är smått upprörd, så drar dom säkert tillbaks den.
Citera
2018-05-16, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men hela poängen med autogiro är väl att man inte ska behöva betala räkningarna manuellt? Har du gett företaget medgivande att dra pengar från ditt konto och de inte gör det är det väl deras fel?

Jag tänkte samma sak, då är det välla deras ansvar.
Citera
2018-05-16, 06:50
Medlem
borrizs avatar
Hur du ett abonnemang där med användarvillkor med automatisk förlängning så bör du fundera på att byta gym så fort som möjligt!

.
Att skicka ut minst en påminnelse vid en missad betalning, är inget annat än normalt uppförande av ett företag. Att strunta i påminnelsen och skicka inkasso på kunden direkt, visar på ett förakt för dig som kund.
Senast redigerad av borriz 2018-05-16 kl. 07:13.
Citera
2018-05-16, 06:52
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Jag tänkte samma sak, då är det välla deras ansvar.
Sådana saker ser man till att avtala bort,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in