Citat:
Ursprungligen postat av
TheHmm
Från att ha legat på 2500kr i två år så kom nya papprerna, med enda skillnaden att nya priset för exakt samma halvförsäkring var 6500kr.
Har någon annan som har Gjensidige råkat ut för samma sak? Han i telefonen sa att de hade gått i förlust (115 utbetalat på 100kr), så det var därför plus att jag hade förlorat samlingsrabatten på 10% (250kr) och manuella rabatten på 11% (antagligen fick jag det av säljaren).
Ska inte företag säga till när de helt plötsligt dubblar priset? Speciellt till privatpersoner, om jag inte hade kollat det gamla priset (som jag inte tittat på på ett år) eller kommit ihåg det som jag gjorde nu hade ju bara fortsatt betala.
Jag tänker på gamla människor eller mindre nogräknade stressade hårt arbetande människor... eller ska man, när man är vuxen, kolla varje försäkringsbrev man får och jämföra med det gamla försäkringsbrevet för att inte riskera att de lagt till att man ska sälja sitt förstfödda barn för 3kr när nästa försäkringsperiod är slut?
Hur mycket får ett försäkringsföretag ändra i villkoren vid förnyelse utan att behöva säga till att de gjort några specifika ändringar? Hade något stoppat dom från att öka det till 250000kr och sedan kräva mig på det och bara hoppas på att jag hade missat två extra nollor när nya brevet kom?
Folksam dubblade bilförsäkringen för mig från en gång till en annan, jag ringde dem och frågade om de skrivit fel, de svarade att deras kostnader för försäkringen ökat, så jag bytte naturligtvis bolag till ett annat som inte dubblat priset.
Så det verkar förekomma...