2018-05-15, 17:30
Medlem
TheHmms avatar
Från att ha legat på 2500kr i två år så kom nya papprerna, med enda skillnaden att nya priset för exakt samma halvförsäkring var 6500kr.

Har någon annan som har Gjensidige råkat ut för samma sak? Han i telefonen sa att de hade gått i förlust (115 utbetalat på 100kr), så det var därför plus att jag hade förlorat samlingsrabatten på 10% (250kr) och manuella rabatten på 11% (antagligen fick jag det av säljaren).

Ska inte företag säga till när de helt plötsligt dubblar priset? Speciellt till privatpersoner, om jag inte hade kollat det gamla priset (som jag inte tittat på på ett år) eller kommit ihåg det som jag gjorde nu hade ju bara fortsatt betala.

Jag tänker på gamla människor eller mindre nogräknade stressade hårt arbetande människor... eller ska man, när man är vuxen, kolla varje försäkringsbrev man får och jämföra med det gamla försäkringsbrevet för att inte riskera att de lagt till att man ska sälja sitt förstfödda barn för 3kr när nästa försäkringsperiod är slut?

Hur mycket får ett försäkringsföretag ändra i villkoren vid förnyelse utan att behöva säga till att de gjort några specifika ändringar? Hade något stoppat dom från att öka det till 250000kr och sedan kräva mig på det och bara hoppas på att jag hade missat två extra nollor när nya brevet kom?
Citera
2018-05-15, 18:18
Medlem
Jo, de ska säga till i förväg. Vid årsförfallodagen kommer ett brev i god tid där förändringar i reglerna och eventuell prisförändring framgår. Kunden kan då ta ställning till om hen vill förnya försäkringen genom att fortsätta att betala eller om hen vill byta till annat bolag. På vilket sätt har ditt bolag brustit i detta?

Ja, man bör jämföra det nya försäkringsbrevet med det gamla. Det är sådant här och liknande som förväntas av vuxna människor.
Senast redigerad av Besserschmitt 2018-05-15 kl. 18:20.
Citera
2018-05-15, 18:20
Medlem
Bronixs avatar
Jag ligger på 401kr per månad med vilt tillägg med halvförsäkring. 2500kr var jävligt bra vette fan vad du känner nu men det låter ändå ganska rimligt att de höjde för dig.
Citera
2018-05-15, 22:23
Medlem
Jag hade ungefär samma situation nu med gjensidige, premien gick från 630 kr till 850 kr på samma försäkring. Man blir ju förbannad, va i helvete hände liksom?
Citera
2018-05-15, 23:15
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Jo, de ska säga till i förväg. Vid årsförfallodagen kommer ett brev i god tid där förändringar i reglerna och eventuell prisförändring framgår. Kunden kan då ta ställning till om hen vill förnya försäkringen genom att fortsätta att betala eller om hen vill byta till annat bolag. På vilket sätt har ditt bolag brustit i detta?

Ja, man bör jämföra det nya försäkringsbrevet med det gamla. Det är sådant här och liknande som förväntas av vuxna människor.

jaja, fine, men VAR GÅR GRÄNSEN?

Menar du att om man missar kolla pappret och säga upp försäkringen så är det okej för dom att höja försäkringspriset med 5000% och sedan kräva det för att man inte sa upp i tid?
Citera
2018-05-16, 00:38
Medlem
Ja, de kan kräva det. Du har kontrollplikt, väljer du att betala så har du helt sonika accepterat dessa förändringar.

Dock är det inte helt kört, då du kan säga upp försäkringen genom att ställa av den och ring upp och be de plocka bort, för att sedan teckna nytt i annat och ställa på den. Du kan även sälja bilen till din respektive alt. mor/far och sedan köpa tillbaka den.
Citera
2018-05-16, 07:29
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
jaja, fine, men VAR GÅR GRÄNSEN?

Menar du att om man missar kolla pappret och säga upp försäkringen så är det okej för dom att höja försäkringspriset med 5000% och sedan kräva det för att man inte sa upp i tid?
Så läng försäkringen har ett skäligt pris tror jag inte höjningen i sig är ngt problem.

Anta att du haft extremt billig försäkring på 30kr/år då är det inga problem att höja till 3000/år
Citera
2018-05-16, 10:47
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Så läng försäkringen har ett skäligt pris tror jag inte höjningen i sig är ngt problem.

Anta att du haft extremt billig försäkring på 30kr/år då är det inga problem att höja till 3000/år

Vad är skäligt? Avgörs det i domstol? Det måste väl gå att kvantifiera på något sätt?
Citera
2018-05-16, 10:52
Medlem
RostigHinks avatar
Jag brukar byta försäkringsbolag när detta händer. Har jag flera försäkringar flyttar jag alla.
Citera
2018-05-16, 13:31
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Jag brukar byta försäkringsbolag när detta händer. Har jag flera försäkringar flyttar jag alla.

Såklart, det är redan gjort.

Bytte till Icaförsäkringar.
Citera
2018-05-17, 08:32
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Från att ha legat på 2500kr i två år så kom nya papprerna, med enda skillnaden att nya priset för exakt samma halvförsäkring var 6500kr.

Har någon annan som har Gjensidige råkat ut för samma sak? Han i telefonen sa att de hade gått i förlust (115 utbetalat på 100kr), så det var därför plus att jag hade förlorat samlingsrabatten på 10% (250kr) och manuella rabatten på 11% (antagligen fick jag det av säljaren).

Ska inte företag säga till när de helt plötsligt dubblar priset? Speciellt till privatpersoner, om jag inte hade kollat det gamla priset (som jag inte tittat på på ett år) eller kommit ihåg det som jag gjorde nu hade ju bara fortsatt betala.

Jag tänker på gamla människor eller mindre nogräknade stressade hårt arbetande människor... eller ska man, när man är vuxen, kolla varje försäkringsbrev man får och jämföra med det gamla försäkringsbrevet för att inte riskera att de lagt till att man ska sälja sitt förstfödda barn för 3kr när nästa försäkringsperiod är slut?

Hur mycket får ett försäkringsföretag ändra i villkoren vid förnyelse utan att behöva säga till att de gjort några specifika ändringar? Hade något stoppat dom från att öka det till 250000kr och sedan kräva mig på det och bara hoppas på att jag hade missat två extra nollor när nya brevet kom?

Folksam dubblade bilförsäkringen för mig från en gång till en annan, jag ringde dem och frågade om de skrivit fel, de svarade att deras kostnader för försäkringen ökat, så jag bytte naturligtvis bolag till ett annat som inte dubblat priset.

Så det verkar förekomma...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in