2018-05-15, 10:02
Medlem
Leipreachans avatar
Vad tycker ni om personer som bara har hundar endast för avel och utställning? Jag vet ett flertal personer som avlivar sina hundar pga att en testikel fattas, för lång päls etc. På samma gång så kallar sig dessa personer sig för hundmänniskor och djurvänner. Jag har inget emot utställningar och det är kan vara kul att få priser för en fin hund. Men när hunden inte duger till detta så är dom inte värda någonting. Tragiskt tycker jag. För mig är en hund mycket mer.
Citera
2018-05-15, 10:17
Bannlyst
Jag tycker det är väldigt fina människor, håller själv på med avel och utställning och när jycken gjort sitt så att säga så blir det ett hagelskott ute i skogen.
Citera
2018-05-15, 10:27
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Vad tycker ni om personer som bara har hundar endast för avel och utställning? Jag vet ett flertal personer som avlivar sina hundar pga att en testikel fattas, för lång päls etc. På samma gång så kallar sig dessa personer sig för hundmänniskor och djurvänner. Jag har inget emot utställningar och det är kan vara kul att få priser för en fin hund. Men när hunden inte duger till detta så är dom inte värda någonting. Tragiskt tycker jag. För mig är en hund mycket mer.
Att vara uppfödare av hundar på ett seriöst sätt kräver mycket tid och engagemang, och till en början även en del pengar.
För att kunna tjäna pengar krävs det att dina hundar håller bra standard och ska du konkurrera med andra uppfödare av samma ras måste dina hundar vara bättre, dvs va bättre mentalt, finare osv.
Att ställa ut hundarna man tar valpar på är ju ett måste för att kunna få ett papper på att dom just är så fina som man vill att dom ska vara.
Sen kan man bara ta 3 kullar på varje tik, och är det en mindre vanlig ras i landet finns det kanske inte så många att använda för parning heller.
Har du en större uppfödning så kan du inte ha kvar alla hundar som av någon anledning inte går att använda, tex om den fått för många kullar eller har någon defekt man inte kan/får avla på.
En seriös uppfödare säljer då dessa hundar billigare för att göra plats för nya hundar.
Att någon skulle avliva sina friska hundar som inte kan användas i avel tycker ja låter märkligt. Även om man har uppfödningen som sin verksamhet så bör man ju ha ett hjärta och passion för djuren.
Kanske finns dom som avlivar sina hundar men de bör vara väldigt sällsynt.
Däremot om hunden uppnått en viss ålder eller blivit sjuk så är det väl kanske mer ok, men personligen skulle jag ha svårt att avliva den hund jag haft i många många år oavsett.
Senast redigerad av aina08 2018-05-15 kl. 10:30.
Citera
2018-05-15, 10:31
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PowerOfWill
Jag tycker det är väldigt fina människor, håller själv på med avel och utställning och när jycken gjort sitt så att säga så blir det ett hagelskott ute i skogen.

haha detta fick mig att garva.

Men förövrigt så tycker jag verkligen att det är fel så som du beskriver det. Visst att det finns konkurens men hjärtat finns också får man tänka på. Hoppas karma kommer och knackar på med basebollträ
Citera
2018-05-18, 14:14
Medlem
Jag är en sån människa då min vovve här hemma är värd en hel del para. Hon är mitt levebröd. Kommer hon inte bland de 3bästa så får hon smisk i gumpen. Men nu kommer hon alltid 1 el två beror på om hennes kusin tävlar i samma utställning el inte då min och den konkurrerar vem som är bäst i allt. Ibland vinner min och bland kusinen beror på de efterblivna domarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in