Citat:
Ursprungligen postat av
Leipreachan
Vad tycker ni om personer som bara har hundar endast för avel och utställning? Jag vet ett flertal personer som avlivar sina hundar pga att en testikel fattas, för lång päls etc. På samma gång så kallar sig dessa personer sig för hundmänniskor och djurvänner. Jag har inget emot utställningar och det är kan vara kul att få priser för en fin hund. Men när hunden inte duger till detta så är dom inte värda någonting. Tragiskt tycker jag. För mig är en hund mycket mer.
Att vara uppfödare av hundar på ett seriöst sätt kräver mycket tid och engagemang, och till en början även en del pengar.
För att kunna tjäna pengar krävs det att dina hundar håller bra standard och ska du konkurrera med andra uppfödare av samma ras måste dina hundar vara bättre, dvs va bättre mentalt, finare osv.
Att ställa ut hundarna man tar valpar på är ju ett måste för att kunna få ett papper på att dom just är så fina som man vill att dom ska vara.
Sen kan man bara ta 3 kullar på varje tik, och är det en mindre vanlig ras i landet finns det kanske inte så många att använda för parning heller.
Har du en större uppfödning så kan du inte ha kvar alla hundar som av någon anledning inte går att använda, tex om den fått för många kullar eller har någon defekt man inte kan/får avla på.
En seriös uppfödare säljer då dessa hundar billigare för att göra plats för nya hundar.
Att någon skulle avliva sina friska hundar som inte kan användas i avel tycker ja låter märkligt. Även om man har uppfödningen som sin verksamhet så bör man ju ha ett hjärta och passion för djuren.
Kanske finns dom som avlivar sina hundar men de bör vara väldigt sällsynt.
Däremot om hunden uppnått en viss ålder eller blivit sjuk så är det väl kanske mer ok, men personligen skulle jag ha svårt att avliva den hund jag haft i många många år oavsett.