2018-05-13, 19:58
Medlem
Jag har ett inglasat uterum på c:a 15 kvadrat som blir väldigt varmt när solen står på. Tror ni att det skulle gå att hålla nere temperaturen med något slags AC-aggregat? Jag har ingen erfarenhet av såna.

Rummet behöver inte hålla konstant rumstemperatur, utan bara bara vara kallt nog för att krukväxter ska kunna överleva. Nu går det lätt upp till 50 grader soliga dagar. Att öppna fönstrena funkar förstås, då måste man vara hemma och bevaka.

Edit: Tips på produkter emottages gärna
Senast redigerad av Ninja4Life 2018-05-13 kl. 20:15.
Citera
2018-05-13, 20:07
Medlem
MrChows avatar
Ja, det går att kyla ner med en AC.
Citera
2018-05-13, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Jag har ett inglasat uterum på c:a 15 kvadrat som blir väldigt varmt när solen står på. Tror ni att det skulle gå att hålla nere temperaturen med något slags AC-aggregat? Jag har ingen erfarenhet av såna.

Rummet behöver inte hålla konstant rumstemperatur, utan bara bara vara kallt nog för att krukväxter ska kunna överleva. Nu går det lätt upp till 50 grader soliga dagar. Att öppna fönstrena funkar förstås, då måste man vara hemma och bevaka.

Vad sägs som att bygga ett ytterligare "svalkande papp- skal" runt 15 kvadratn.. Annars kan du alltid täcka soliga ytor med kartong, paraply med vit färg på .. eller bygg ett s k kaktusbo som repellerar solens klimat.. eller fixa solpaneler.
Citera
2018-05-13, 20:20
Medlem
kraftfoders avatar
Vist funkar AC, men blir rätt dyrt i drift med tanke på att det är i princip ett "växthus" TS har.
Sätt upp persienner alternativt solskyddsfilm. Komplettera om detta inte räcker med AC. Men enbart AC blir rejält dyrt..
Citera
2018-05-13, 20:51
Medlem
Jofs avatar
Ordna bra ventilation, först och främst. Det är ex v a och o i växthus.
Sen skydda mot solsken. Bäst - snyggast växter, träd, buskar.
Annars parasoll (-er).

Läs annars om temperaturhållning i växthus. Alltid en fara där att det blir för varmt och växterna/grönsakerna dör.
Citera
2018-05-13, 20:52
Moderator
tobess avatar
På växthus finns det ju fönster som öppnas/stängs automatiskt för att hålla temperaturen någotsånär konstant, borde rimligen finnas någon sådan lösning som går att installera även för hembruk. Lär inte kosta många slantar, kolla t.ex. här:

https://www.willabgarden.se/automatiska-fonsteroppnare/1263
Citera
2018-05-13, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
På växthus finns det ju fönster som öppnas/stängs automatiskt för att hålla temperaturen någotsånär konstant, borde rimligen finnas någon sådan lösning som går att installera även för hembruk. Lär inte kosta många slantar, kolla t.ex. här:

https://www.willabgarden.se/automatiska-fonsteroppnare/1263

Jag har övervägt dylika manicker, men på grund av risk för att det regnar in och att jag kan få besök av oinbjudna gäster så går fönsteröppnarna bort. Men tack för tipset!
Citera
2018-05-13, 21:22
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Jag har övervägt dylika manicker, men på grund av risk för att det regnar in och att jag kan få besök av oinbjudna gäster så går fönsteröppnarna bort. Men tack för tipset!

Det går inte att dela av något fönster då och göra att den delen öppnas uppåt istället för utåt? Borde ju täcka bort både regn och oinbjudna gäster.

Annars är kanske en idé någon form av fönsterfläkt. Finns ju såna lösning för t.ex. badrum och borde rimligen funka där också så länge du kan få elen installerad.

AC borde givetvis fungera, men i synnerhet om rummet "läcker" luft så lär du få en saftig elräkning för att kyla ner det.
Citera
2018-05-13, 21:57
Medlem
Måste ju ändå flika in att en AC (portabel) ej kan få värme att "försvinna" utan bara omfördela den. Om detta ska fungera så måste man släppa ut den varma luften som AC blåser ut, man brukar få en lång2-3m slang som man bör sätta/hänga ut genom en ventil/fönster.
Citera
2018-05-13, 22:04
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Haha nej glöm den tanken. Blir det 50 grader nu i plastskjulet kanske en ac kan få ner tempen en bit men jävligt dyrt. Ventilation sen kolla taket måste till bättre isolering på ett eller annat sätt. Bara googla.
Citera
2018-05-13, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det går inte att dela av något fönster då och göra att den delen öppnas uppåt istället för utåt? Borde ju täcka bort både regn och oinbjudna gäster.

Annars är kanske en idé någon form av fönsterfläkt. Finns ju såna lösning för t.ex. badrum och borde rimligen funka där också så länge du kan få elen installerad.

AC borde givetvis fungera, men i synnerhet om rummet "läcker" luft så lär du få en saftig elräkning för att kyla ner det.

En fläkt och ventiler kanske skulle funka. Bättre än fönsteralternativen eftersom det rör sig om stora skjutfönster och jag har inte råd att bygga om dem.

Jag hade ett element i uterummet i vintras för att hålla det frostfritt och blev lite överraskad över hur lite det kostade. C:a 20 kr per vecka bara. Så jag tänkte att en AC inte heller skulle kosta så mycket om man bara har kravet att tempen ska ligga under 35
Citera
2018-05-13, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrCamping
Måste ju ändå flika in att en AC (portabel) ej kan få värme att "försvinna" utan bara omfördela den. Om detta ska fungera så måste man släppa ut den varma luften som AC blåser ut, man brukar få en lång2-3m slang som man bör sätta/hänga ut genom en ventil/fönster.

Tack för den infon. Jag trodde att de funkade som värmeelement fast omvänt. Man måste fixa ett hål ut alltså
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in