2018-05-13, 21:09
Medlem
deadsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Om "våldtäktsapor" är det enda epitetet du använder och då enbart om de som våldtar barn, så har du rätt, men jag misstänker att du använder andra ord om andra grupper. Har jag fel?

Nu vet jag inte om du gör det, men OM du kallar t ex judar för "kroknäsor" så är det ju felaktigt, eftersom de flesta judars näsor inte är krokigare än många andra folk.

Jag använder tillmälen om människor som förtjänar tillmälen. Muslimer som folkgrupp förtjänar tillmälen, även om inte alla muslimer våldtar svenska barn, smider terrorplaner och skär halsen av djur. Tillräckligt många gör det tillräckligt ofta för att tillmälen ska vara befogade. Det är bara ord. Det är inte så att jag fysiskt ger mig på muslimer. Det är bara ord.

Jag har använt mig av tillmälen som "våldtäktsapor", "medeltidsapor", "primater" och liknande, för jag anser att beteendet legitimerar dessa tillmälen. Det är ju så de beter sig varenda dag, eller hur? Konstanta våldsbrott och våldtäkter varenda dag år ut och år in. Jag kan vid något enstaka tillfälle ha använt mig av "blatte" och "svartskalle" om vissa folkgrupper, när jag har insett att vi faktiskt bara har problem med dessa folkgrupper. Då refererar jag till beteende och inte utseende.

Nu lämnar jag den här diskussionen för det finns verkliga samhällsproblem som behöver diskuteras istället för den här jävla tramstråden om vad du anser vara korrekta ordval och inte.
Citera
2018-05-13, 21:26
Medlem
Citat:
Men, varför använder man så ofta nedvärderande ord på invandrare?

Varför kallas araber för sandnegrer? Varför kallas mörkhyade som härstammar från Afrika söder om Sahara för just negrer, eller värre niggrer? Varför kallar man romer för zigenare, kineser för snedögon, samer för lappar, araber för yxor, judar för kroknäsor, mörkhåriga för svartskallar, invandrare för blattar osv osv?

Påfallande ofta så var det samma grupp av människor som kallade homosexuella för bögar, men där gjorde de homosexuella något smart och tog ordet som sitt eget. Och då försvann laddningen av det ordet, istället använder man ord som bajspackare, rövryttare och pederaster.

Men, ändå, ni som gillar att använda såna här ord om grupper av människor, kan ni berätta varför ni gör det?

Men, effekten som ordvalet har på hur budskapet tas emot kan inte underskattas. För de som inte använder såna här ord, oavsett åsikter i övrigt, framstår ni som obildade, korkade och fördomsfulla. Och det är väl dumt, om man nu har avsikten att övertyga någon?

Man måste titta på vilken aggression som olika grupper väcker hos "vanligt folk" om man säger så.

Hat mot bögar förekom ju förr bara hos Nazister, på den tiden när "Nazist" verkligen var Nazist så att säga. Idag när de bögar sig i tv så väcker de bara mer avsky. Böga på, men gör det hemma i sängkammaren så anständigt folk slipper se det.

Kineser förstör inte Sverige, våldtar inga barn, eldar inga bilar, osv. I stället sprider de ofta bra saker, kinesisk läkekonst, tillverkar prylar, osv.

Därför är det sällan eventuella glåpord om kineser används med vrede. Kinapuff med en stereotyp kines på framsidan var ju mest bara charmig. Har aldrig hört någon kines känna sig kränkt över den.

Men idag ska människor tvingas genom hot om fängelse att använda en allt hövligare ton mot folkslag som beter sig sämre och sämre, förstör mer och mer.

Det är som om du skulle ha fyra bråkstakar till barn som går i samma klass och ställer till problem men i stället för att skapa rättvisa kräver du att resten av klassen ska bete sig hövligt mot dessa bråkstakar. Det får bara motsatt effekt.
Citera
2018-05-13, 21:28
Medlem
BiggusDs avatar
Jag ändrar språk beroende på situation, ju mer avslappnad jag är ju mer ovårdat och grovt blir det. Så jag skulle förmodligen inte börja prata om en "äcklig sandneger" på en affärsmiddag.

Jag tror att det handlar om att alienera den person eller grupp jag pratar om. Så det är nog i grund och botten enkel retorik för att skapa grupptryck för att minska risken för motangrepp i samtalet eller diskussionen, samtidigt som jag ökar chansen att få medhåll från personer inkluderande i min grupp.
Citera
2018-05-13, 21:40
Medlem
jag tror på en sorts civil olydnad. Själv skällde jag en gång ut en kompis som använde ordet neger skämtsamt. Idag i det mer och mer fascistliknande samhället säger jag negerboll obehindrat.

Rättssystemet i Sverige har totalkraschat. En vuxen utländsk man som sex gånger våldtagit en 13-åring och förstört hennes ungdom frikändes först av rättssystemet sedan fick förövaren 8 månader ungdomsvård. Ingen ålderstest utfördes, ingen yrkade på utvisning. Kan ett sådant rättssystem inge förtroende? Nej. Samhällskontraktet är brutet. En person som laddat ned barnporr på Piratebay för några år sedan dömdes till ett ganska långt fängelsestraff som jämförelse.
http://ww.friatider.se/v-ldtog-13-rig-flicka-och-hotade-sprida-nakenbilderna

Jag minns också läraren vid lärarhögskolan i Sthlm. som fick sina lektioner sönderspammade av en manlig HBTQaktivist. Läraren röt ifrån till slut för att hinna med kursmaterialet. Avskedades. Dömdes till yrkesförbud av lärarfacket och dömdes också till 50000 i skadestånd till den "kränkte" stackaren som förstörde undervisningen.

Den statligt finansierade ordningspolisen på Internet, Jagärhär, kan ju själva inte diskutera en centimeter forumtext utan att de grova hatinvektiven kommer fram, Samma är det med Interasistmen.
Både statsministern och finansministern beskäller sina politiska opponenter för att vara fascister helt öppet.
Varför använder våra ledande politiker och våra statsunderstödda medier ständigt nedvärderande beteckningar. Borde de inte föregå med gott exempel?
Citera
2018-05-13, 21:50
Medlem
Citat:
Intressant perspektiv och du är nog tydligare än vad du tänkt dej här.
Vad är det du tror framgår som jag inte avsåg skulle framgå?
Citera
2018-05-13, 21:53
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ja, där klarade du ju av att citera generaliseringar som var helt utan nedsättande öknamn. VSB.
Ok så det är bara öknamnen i sig då som du stör dig på inte att det kan vara kränkande på andra sätt?
Jag skall inte säga att jag blir kränkt, men jag kan känna att det är störande att bli kallad rasist om jag kritiserar den invandringspolitiken vi har i Sverige...speciellt om den kommer från en rastaflätad sönderknarkad kommunist som levt hela sitt liv på mina skattepengar.
Jag har tillbringat mer än 2,5 år i flyktingläger och krigszoner i Afrika för MSFs och FNs räkning och blir kallad rasist av någon som delat påhittade inlägg om rasistiska brandmän i Boden och gillat olika på fejan...men håller man inte med en vänstertomte är man rasist.
Att höra hur någon lägger fram ett påstående och försvarar det med rena lögner och kallar mig för idiot om jag protesterar och lägger fram fakta så retar mig mer på att dom tror att jag är så korkad att man skall köpa deras lögner än om dom kallar mig idiot.
Citat:
Det finns personer på alla håll och kanter som klarar av att föra en faktabaserad debatt och vice versa. Det har mindre med vilka åsikter man har, och mer med vilken person man är.

Öknamn på varandra, i stridens hetta, i syfte att reta och få motståndaren ur balans, är ju gammalt och begripligt. Vad jag försöker borra i är när man använder öknamnen i det mer privata, där personerna man ger öknamnen troligen aldrig får ta del av de. Vad fyller de för syfte då?
Du menar ord som borgardjävlar, kapitalistsvin, utsugare och lättkränkta vita män?
Eller lågpannade bönder med keps, mörkermän, bondraggare eller skoterraggare?
Citat:
Alltså, jag retar sällan upp mej på öknamn, men jag får erkänna att när någon inte klarar av att diskutera utan dem, så får jag en sämre uppfattning om deras förmåga att kunna diskutera och resonera öht. Och i den här tråden så undrar jag lite försynt om de som gör så är medvetna om den effekten, och kanske rent av är det den som de vill åstadkomma. De vill ventilera, inte diskutera. Och det är ju bra att veta i så fall, så slipper alla slösa med sin energi.
Ändå skapar du en tråd om det...
Hur är det nu med ditt användande av nedsättande kommentarer om dina motdebattörer...använder du dom av någon annan anledning än dom anledningar du fått uppräknade här?
Du är självklart fri att tycka vad du vill, men själv utgår jag mer från dom fakta, förslag, utvärderingar osv som skrivs i inläggen än vilka ord man använder.
Men vi är alla olika, du kanske skulle testa att logga ut från FB och logga in på Familjeliv eller kamratposten.
Eller så kan du sluta vara lättkränkt och ta debatten...du kanske även skulle ta en funderare på hur du kränker andra.
Citera
2018-05-13, 21:58
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Ok så det är bara öknamnen i sig då som du stör dig på inte att det kan vara kränkande på andra sätt?

Jag stör mej inte så mycket som att jag är lite förundrad mellan varven. Varför väljer personer att framstå som korkade utan ordförråd?

Citat:
Jag skall inte säga att jag blir kränkt, men jag kan känna att det är störande att bli kallad rasist om jag kritiserar den invandringspolitiken vi har i Sverige...speciellt om den kommer från en rastaflätad sönderknarkad kommunist som levt hela sitt liv på mina skattepengar.
Jag har tillbringat mer än 2,5 år i flyktingläger och krigszoner i Afrika för MSFs och FNs räkning och blir kallad rasist av någon som delat påhittade inlägg om rasistiska brandmän i Boden och gillat olika på fejan...men håller man inte med en vänstertomte är man rasist.
Att höra hur någon lägger fram ett påstående och försvarar det med rena lögner och kallar mig för idiot om jag protesterar och lägger fram fakta så retar mig mer på att dom tror att jag är så korkad att man skall köpa deras lögner än om dom kallar mig idiot.

Nu är du inne på vad någon säger TILL dig, vilket inte är samma sak.

Citat:
Du menar ord som borgardjävlar, kapitalistsvin, utsugare och lättkränkta vita män?
Eller lågpannade bönder med keps, mörkermän, bondraggare eller skoterraggare?

Ja, exakt såna ord.

Citat:
Ändå skapar du en tråd om det...
Hur är det nu med ditt användande av nedsättande kommentarer om dina motdebattörer...använder du dom av någon annan anledning än dom anledningar du fått uppräknade här?
Du är självklart fri att tycka vad du vill, men själv utgår jag mer från dom fakta, förslag, utvärderingar osv som skrivs i inläggen än vilka ord man använder.
Men vi är alla olika, du kanske skulle testa att logga ut från FB och logga in på Familjeliv eller kamratposten.
Eller så kan du sluta vara lättkränkt och ta debatten...du kanske även skulle ta en funderare på hur du kränker andra.

På vilket sätt har du fått uppfattningen att jag skulle vara kränkt? Det där med familjeliv är ju bara löjligt. Bättre än så tycker jag att du har kunnat tidigare i tråden.

Som sagt, jag tycker det är helt ok om någon kallar mej för idiot, det stör mej inte, och om jag diskuterar med någon som har slutat använda hjärnan, ja, då tar jag mej friheten att kalla den för idiot. I dennes ansikte. Inte bakom ryggen. Och jag kallar inte alla som jag tycker liknar personen för öknamn, det känns för mej väldigt meningslöst.
Senast redigerad av Ruskigbuss 2018-05-13 kl. 22:08.
Citera
2018-05-13, 22:07
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomodoFall
Vad är det du tror framgår som jag inte avsåg skulle framgå?

För all del, jag kan ha haft fel. Det händer ibland. Inte ofta, men ...

Vad som framgår är att du hatar så mycket att du slutar tänka. Inte så nyttigt för dej själv, men det ger i alla fall en pusselbit.
Citera
2018-05-13, 22:07
Medlem
NovaOculuss avatar
Det är den mest subtila och lätta formen att vända opinion i önskad riktning. Ett fyndigt glåpord sänker tröskeln för vidare hat.
Först baktalar man en individ eller grupp.
Sedan kommer glåporden som en rutin.
Därefter börjar en systematisk attack, lagstiftningar och formella diskrimineringar som underlättats av tröskelsänkningen. Detta förstärker utsattheten och fördomarna vidare. "Varför är de diskriminerade om de inte är skyldiga?"
Sedan kommer fysiska attacker, småstölder, knuffar och liknande. Skyddet mot detta är borta i och med att de inte kan lita på lagen även om de anmäler.
Mord och våldtäkt ligger inte långt bort, allt självförsvar från deras sida besvaras tiofallt. Detta då "våldet" bekräftar nidbilden.
Citera
2018-05-13, 22:10
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Det är den mest subtila och lätta formen att vända opinion i önskad riktning. Ett fyndigt glåpord sänker tröskeln för vidare hat.
Först baktalar man en individ eller grupp.
Sedan kommer glåporden som en rutin.
Därefter börjar en systematisk attack, lagstiftningar och formella diskrimineringar som underlättats av tröskelsänkningen. Detta förstärker utsattheten och fördomarna vidare. "Varför är de diskriminerade om de inte är skyldiga?"
Sedan kommer fysiska attacker, småstölder, knuffar och liknande. Skyddet mot detta är borta i och med att de inte kan lita på lagen även om de anmäler.
Mord och våldtäkt ligger inte långt bort, allt självförsvar från deras sida besvaras tiofallt. Detta då "våldet" bekräftar nidbilden.

Intressant tanke. Det är alltså delvis en del av propaganda?
Citera
2018-05-13, 22:11
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Om du inte är sällsynt korkad, och med tanke på att du kan skriva hela meningar så tror jag inte riktigt det, så måste du ju vara medveten om att romer inte vill bli kallade "zigenare", mörkhyade vill inte bli kallade för "negrer" osv?
Du är illa informerad. En integrerad zigenare, som har ett riktigt jobb, vill bli kallad zigenare och inte rom. För en integrerad zigenare är en rom ett arbetsskyggt och kriminellt smuts som sitter och tigger utanför ICA.

Svårt att tro att dom med pappmuggen bryr sig. Däremot romer som lever på bidrag från staten och självutnämnt påstår sig representera en minoritet vill säkert kalla sig "romer" men dom är i minoritet.

Erfarenhet från de zigenare jag känner där jag bor.
Citera
2018-05-13, 22:20
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Du är illa informerad. En integrerad zigenare, som har ett riktigt jobb, vill bli kallad zigenare och inte rom. För en integrerad zigenare är en rom ett arbetsskyggt och kriminellt smuts som sitter och tigger utanför ICA.

Svårt att tro att dom med pappmuggen bryr sig. Däremot romer som lever på bidrag från staten och självutnämnt påstår sig representera en minoritet vill säkert kalla sig "romer" men dom är i minoritet.

Erfarenhet från de zigenare jag känner där jag bor.

Mokej, det är möjligt, jag har inte forskat i frågan. Ändrar inte trådens frågeställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in