2006-02-19, 00:38
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JB9
vad menar du med höghöjdsdopade? det är ju tillåtet att hålla till på hög höjd.

Blev inte Björgen sjuk i december?

Vad gäller Dählie var väl han bra under hela säsongen. brukar inte de som dopar sig bara göra det till mästerskapen?

Tror du förresten att Elofsson var dopad?

tror du att någon av svenskarna är doopade nu?

Björgen: Hon har haft en sensationell utveckling och var under ett år oslagbar. Helt plötsligt blir hon sjuk, lite snorig och all form försvinner. Nu pratar hon om att sluta. Ok. Jag vet vad jag tror.

Att man manipulerar blodet och ger blodtransfusioner är väl knappast tillåtet längre, men det var inte möjligt att testa tidigare. Prestationshöjande dopning var det lik förbannat.

Elofsson. Ja, troligen. Får man säga det?

Jag hoppas att de inte är det, då testarna inte längre har samma koppling till sporten. Det är säkert mycket renare nu, mest tack vare WADA.
Citera
2006-02-19, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Apropå "dopingdebatten" så är det tveksamt om tyskorna ska ta åt sig äran av deras medalj i stafetten. Hon som körde tredjesträckan, Evi Sachenbacher-Stele var ju dopingmisstänkt i början av spelen då hon hade för höga hemogoblobinvärden. Hon fick ju inte ens starta på den första distansen i OS, då hon var under utredning.
Det känns alltid lite tveksamt med såna deltagare och i synnerhet när de som hon kommer från länder med "dopingkultur".

En norska eller svenska skulle jag aldrig fatta såna misstankar mot.
Men både tyskor och finskor är ju vana vid doping, så då är det ju klart att man hyser viss skepsis.

Har verkligen tyskland utpräglad dopingkultur. ok. Muglegg är tysk men han tävlade ju faktiskt för spanien. Blodvärde i sig behöver ju inte vara ett bevis på doping. Vi minns ju Mats Larsson.
Citera
2006-02-19, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Björgen: Hon har haft en sensationell utveckling och var under ett år oslagbar. Helt plötsligt blir hon sjuk, lite snorig och all form försvinner. Nu pratar hon om att sluta. Ok. Jag vet vad jag tror.

Att man manipulerar blodet och ger blodtransfusioner är väl knappast tillåtet längre, men det var inte möjligt att testa tidigare. Prestationshöjande dopning var det lik förbannat.

Elofsson. Ja, troligen. Får man säga det?

Jag hoppas att de inte är det, då testarna inte längre har samma koppling till sporten. Det är säkert mycket renare nu, mest tack vare WADA.

Låter bra. (att du tror att det är renare nu)

Blodstransfusioner är ju förbjudet men det kan knappast ge en i närmelse lika bra effekt som tex Epo.

Intressant tro om Elof. Det jag undrar är varför han i så fall inte dopade sig i OS 2002 och varför verkade han så arg på fuskarna i OS 2002.Dopar du dig själv brukar du ju ha gögre acceptans om andra gör det.

Björgen sluta. Ja det låter verkligen konstigt.
Citera
2006-02-19, 01:09
Bannlyst
Citat:
Har verkligen tyskland utpräglad dopingkultur

Säger namnen Marlies Göhr, Katrin Krabbe, Silke Gladisch med flera dig någonting?

Har du levt med skygglappar hela livet eller? Hela Östtyskland var ju en enda stor dopingindustri. Vad är det som säger att det har förändrat sig???
Citera
2006-02-19, 01:10
Bannlyst
Citat:
Vi minns ju Mats Larsson.

Peter Larsson heter han.
Citera
2006-02-19, 01:18
Medlem
Citat:
Säger namnen Marlies Göhr, Katrin Krabbe, Silke Gladisch med flera dig någonting?

Har du levt med skygglappar hela livet eller? Hela Östtyskland var ju en enda stor dopingindustri. Vad är det som säger att det har förändrat sig???

jo, men inte västtyskland. och därifrån är väl de flesta i skidlandslaget? För alptopparna ligger väl i västtyskland? Rätta mig om jag har fel.
Citera
2006-02-19, 01:25
Bannlyst
Citat:
jo, men inte västtyskland. och därifrån är väl de flesta i skidlandslaget? För alptopparna ligger väl i västtyskland? Rätta mig om jag har fel.

Tyskland som Tyskland. Du kanske vill hävda att Adolf Hitler inte var tysk heller eftersom han kom från Österrike från början???
Citera
2006-02-19, 01:30
Medlem
Citat:
Tyskland som Tyskland. Du kanske vill hävda att Adolf Hitler inte var tysk heller eftersom han kom från Österrike från början???

Så du menar att inte kulturen utvecklades åt olika håll i väst och öst tyskland trots att de åtskiljda av en mur i 40 år?
Citera
2006-02-19, 01:46
Bannlyst
Citat:
Så du menar att inte kulturen utvecklades åt olika håll i väst och öst tyskland trots att de åtskiljda av en mur i 40 år?

Dopingen har säkert varit utbredd i västra delen av Tyskland också, det var väl det att där hade de mer resurser att dölja den. Den kände långdistanslöparen Dieter Baumann som blev fälld för doping för tiotalet år sedan var ju vässtysk...
Citera
2006-02-19, 01:52
Medlem
Citat:
Dopingen har säkert varit utbredd i västra delen av Tyskland också, det var väl det att där hade de mer resurser att dölja den. Den kände långdistanslöparen Dieter Baumann som blev fälld för doping för tiotalet år sedan var ju vässtysk...

Den måste ju varit mer utbredd i DDR då de krossade västtyskland i idrottsprestationer på 80-talet.

Sen är det möjligt att det finns en viss dopingkultur i väst också.

Någon som vet om Muhlegg kommer från väst eller östtyskland?
Citera
2006-02-19, 08:34
Medlem
Citat:
Någon som vet om Muhlegg kommer från väst eller östtyskland?
Bayern, alltså väst.
Citera
2006-02-19, 09:13
Medlem
mishimas avatar
Kostelic ställer inte upp i Super G. Det beror nog inte bara på trötthet och sjukdom. Hon vet att Pärsson är bättre än henne på Super G och är rädd för att förlora.

45 min till stafetten börjar. Någon som vet hur Sverige ställer upp laget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in