2006-02-18, 23:49
Medlem
cecels avatar
som jag fattat det är Jagr nästan död nu, kanske lite väl fult att döda någon på planen
trist, fast nu blir ju Tjeckien en lättare motståndare om sverige skulle behöva möta dom!
Citera
2006-02-18, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaress
Skönt att man har en styck Wikegård som är på G

Wikegård är riktigt bra. Döärför var det smärtsamt att se honom gå ner på Rippes nivå i den där sången i slutet på dagens sändning!
Citera
2006-02-18, 23:52
Medlem
Österikarna verkar inte ha rent mjöl i påsen i detta OS heller. Skönt att de inte nåt några framgångar i längdspåren och i skidskyttet.

Det är det som är det sköna med norrmännen! Man vet att de är rena!
Citera
2006-02-18, 23:52
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taags
Skillnad på att polisen gjorde räden och inte WADA eller FIS? Om dem hittar något som har med doping att göra spelar det väl ingen roll vem som gör räden av myndigheterna?

Brott mot dopinglagstiftningen ger upp till två års fängelse i Italien. Om polisen gör undersökningen är det baserat på brottsmisstanke och man vidtar polisiära åtgärder för att säkra bevis och att individer inte flyr landet, om FIS, IOK eller WADA gör det påverkar det resultatlistan. Skillnad!
Citera
2006-02-18, 23:56
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JB9
Österikarna verkar inte ha rent mjöl i påsen i detta OS heller. Skönt att de inte nåt några framgångar i längdspåren och i skidskyttet.

Det är det som är det sköna med norrmännen! Man vet att de är rena!

Jo du.

- Slik unngår du høye blodverdier
For to år siden fikk Olympiatoppen utarbeidet en rapport med tips om hvordan topputøverne kan unngå for høye blodverdier.

I desember 2003 laget Ørjan Madsen, Alex Wisnes, Jim Stray-Gundersen og nå avdøde Rolf Sæterdal rapporten på vegne av Olympiatoppen.

- Vi har hatt denne saken oppe til diskusjon i Olympiatoppen. På spørsmålet om dette er manipulering eller uetisk, er svaret vårt nei, sier hovedlegen for den norske OL-troppen, Lars Engebretsen, til Hamar Arbeiderblad.

Kapittelet som tar for seg blodprøver er skrevet av lege Arne Vilberg, og gir klare råd om hvordan man skal unngå for høye blodverdier under testing.

- Det går ikke an å påvirke antallet røde blodlegemer ved å ligge ned før en test. For utøvere som er tett opp til den lovlige grensen, hjelper det på blodgjennomstrømningen og testverdien å ligge ned i forkant, og passe på at strikken rundt armen ikke er festet mer enn 20 sekunder, utdyper Engebregtsen.

- Dette synes vi er etisk forsvarlig, og det er et kjent virkemiddel i idrettsverdenen.

http://pub.tv2.no/nettavisen/sport/torino2006/article562486.ece
Citera
2006-02-18, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cecel
som jag fattat det är Jagr nästan död nu, kanske lite väl fult att döda någon på planen
trist, fast nu blir ju Tjeckien en lättare motståndare om sverige skulle behöva möta dom!

Enligt Selänne spelar Jagr med en hjälm från 60-, 70-talet...
Med bättre utrustning kanske han skulle må lite bättre nu. På 20-talet spelade man med mössor. Om jagr hade spelat med så gammal utrustning kanske han hade mått ännu sämre nu. Tacklingen var ful, men modern hockey kräver modern utrustning.
Citera
2006-02-19, 00:01
Medlem
LastCaresss avatar
Förlåt min okunnighet och trötthet, men jag fattar inte ett skit norska.

"Slik unngår du høye blodverdier" , nånting med höjda blodvärden ?
Citera
2006-02-19, 00:04
Medlem
förstår inte riktigt norskan.

Men handlar det om längdskidåkarna?

För mig är fortfarande norrmännen rena tills de åker dit. Det kan inte vara en slump att att ingen svensk eller norrman åkt dit i längdsammanhang. Det finns säkert de som fuskar där också men det kan inte vara lika utbrett.

Tycker årets OS verkar betydligt renare än förra. Tycker man märker det på resultaten. Det finns inga muhlegg som orkar gå på i 140% hela loppet.

De enda som är lite misstänkt är smiguns plötsliga framfart. och även Veerpalu och Mae. Dementiev är också lite misstänkt men han har ju varit skaplig innan också. Pyleva ökar på misstankarna mot Dimentiev.
Citera
2006-02-19, 00:05
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaress
Förlåt min okunnighet och trötthet, men jag fattar inte ett skit norska.

"Slik unngår du høye blodverdier" , nånting med höjda blodvärden ?

I klartext: Så får du ner dina blodvärden så att du kommer under gränsvärdena.

Att du får höga hematokritvärden är ett tecken på antingen att du är född sån, att du har varit på hög höjd länge, eller att du har sprittat upp blodet lite för att öka syreupptagningen. Att då hitta vägar för att snabbt komma ner under gränsvärdena är därför egentligen bara interessant om du har ngt att dölja...
Citera
2006-02-19, 00:08
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JB9
förstår inte riktigt norskan.

Men handlar det om längdskidåkarna?

För mig är fortfarande norrmännen rena tills de åker dit. Det kan inte vara en slump att att ingen svensk eller norrman åkt dit i längdsammanhang. Det finns säkert de som fuskar där också men det kan inte vara lika utbrett.

Varför tror du finnarna var så sura på norrmännen efter Lahti-VM? För att de hade kommit vidare i sin forskning, ver 2.3, och dessutom "tipsat" (om det ens behövdes) dopingjägarna om hur det gick till när man dopade sig enligt ver 2.2. Finnarna låg efter och åkte dit.
Citera
2006-02-19, 00:09
Medlem
ngn som vet hur allvarligt skadad Jagr är?
Citera
2006-02-19, 00:14
Medlem
Läskigs avatar
ok, han kanske tog ett skär för mycket, men nog överdrev dom lite i kritiken mot Ruuttu, man måste titta upp och ha koll på allt i spelet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in