2018-05-10, 13:05
Medlem
Jag försöker hela tiden "red-pilla" mina naiva vänner till all öppna ögonen. Ofta genom att använda deras egna argument på ett sarkastiskt sätt.

Oj kolla vad Exxpressen skrev - 98% av alla överfallsvåldtäkter begås av utomeuropeiska invandrare. Vad konstigt... De måste ju ha en väldigt utsatt socioekonomisk status.
Citera
2018-05-10, 13:21
Medlem
Jag har en arbetskamrat som delvis stämmer in på ts. beskrivning. Han baserar sin politiska världsbild helt på en DN-prenumeration. För några år sen vid fikat uttryckte jag min ringaktning gentemot mp's Åsa Romson. Kollegans lite harmsna svar blev då; "Jag tycker hon verkar väldigt vettig!"

Jag blev först chockad av denna brist på insikt i vad företrädare för det parti kollegan säger sig rösta på gör för uttalanden. Sen bad jag honom mycket ödmjukt att leta upp fru Romsons beramade Almedals-tal från 2014, lyssna på detta och sedan återkomma i frågan.
Givetvis hade kollegan ingen koll på detta tal och svarade lite raljant nedlåtande att, visst jag kan lyssna om jag kommer ihåg det och har tid. Sen gick det några veckor. En dag kom kollegan förbi och bad mig om ursäkt, han sa. "Du hade rätt, det var det vidrigaste jag någonsin sett! Jag kunde inte se klart skiten, det var för j-ligt!"
Därefter har kollegan deklarerat att han kommer ligga på sofflocket i kommande val.
Citera
2018-05-10, 14:11
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Man ska angripa dessa människor som de själva gör med personangrepp. Du ska säga att han är mentalt efterbliven naiv svensk idiot, inte alls fin och och duktig och moraliskt överlägsen som han tror han är utan bara efterbliven och dum i huvudet.
Tror du inte att deras vänskapsrelation tar slut om han säger så?
TS vill ju behålla vänskapen, även om han är tveksam. Inte avsluta den.

TS, kan ni inte bara sluta prata politik? Du vet var han står och han vet var du står.
Eftersom ni varit ganska nära vänner länge har han ju andra sidor som du uppskattar. Kanske lite synd att avsluta er vänskap pga politik? Riktigt bra vänner är ovanliga.

Men om det är väldigt viktigt för dig att de du umgås med delar dina politiska åsikter kanske du enbart ska umgås med andra som också röstar på SD ?
Citera
2018-05-10, 14:14
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravida
Jag har en ganska nära vän som jag känt i ca. 7-8 år. Vi började umgås när vi jobbade tillsammans. Vi är båda män och i ungefär samma ålder.

Jag har alltid märkt att han är väldigt vänstervriden och har försökt att ignorera politiska diskussioner för att inte starta något tjafs. Dock så häver han ur sig mer och mer absurda känslo-argument om många av de saker som skiljer oss åt. Jag röstar på Sverigedemokraterna och fokuserar på fakta istället för på känslor.

Vid flera tillfällen har han hävt ur sig saker som är uppenbart fabricerade och felaktiga, alltså de vanliga vänsterflosklerna som man t.ex. hör psykopaten Henrik Arnstad kasta ur sig.

När jag sedan ger honom ren fakta och statistik, så blir han provocerad och använder sig av känsloargument baserade på "egna erfarenheter" för att tysta ner mig. Alltså samma skam-taktik som folk som ropar rasist, för att tvinga motparten att vika sig.

Jag börjar mer och mer komma till insikten att denna vänskapsrelation inte kommer att fungera mycket längre - och känner att hans naiva, faktaresistenta och infantila syn på verkligheten får mig att bli irriterad.

Vad tror ni, ge upp eller kan två människor med diametralt motsatta politiska åsikter ha nära vänskapsrelationer?

I Sverige råder åsiktsfrihet. Känns onödigt av dig att döma ut din vän som korkad bara för att han inte delar dina politiska värderingar.

Även om din vän inte är bäst på att argumentera för sin sak så äger han ändå rätten till sina åsikter.

Troligtvis bottnar era politiska meningsskiljaktigheter i att ni värderar livet olika.

Varför försöker du ändra på din väns sätt att tänka? Duger inte din vän som han är kanske du inte förtjänar att ha honom som vän.
Citera
2018-05-10, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Jag gick ner till Hammarbysjöstad häromdagen såg där två hjärntvättade svenska idioter som joggade och snackade icke-ironiskt om att de "måste anställa fler HBTQ-personer". Det var en absurd upplevelse.

Det visar att Sverige är ett förlorat land och skulle inte förvåna mig om det förekommer i större utsträckning att fel blir anställda pga andra saker än rätt utbildning, erfarenhet och bakgrund.
Citera
2018-05-10, 14:20
Medlem
Bravidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
I Sverige råder åsiktsfrihet. Känns onödigt av dig att döma ut din vän som korkad bara för att han inte delar dina politiska värderingar.

Även om din vän inte är bäst på att argumentera för sin sak så äger han ändå rätten till sina åsikter.

Troligtvis bottnar era politiska meningsskiljaktigheter i att ni värderar livet olika.

Varför försöker du ändra på din väns sätt att tänka? Duger inte din vän som han är kanske du inte förtjänar att ha honom som vän.

Om en människa använder känslor som argument istället för fakta, så hävdar jag att de måste förändra sitt sätt att tänka.
Citera
2018-05-10, 14:31
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Om en människa använder känslor som argument istället för fakta, så hävdar jag att de måste förändra sitt sätt att tänka.

"Måste"? Utifrån vems perspektiv? Ditt?

Om vi lyfter bort människans känsla i beslutsfattande processer har vi snart ett samhälle byggt på psykopati och vinklad statistik.

Det är bra att du finns och driver dina åsikter. Men acceptera att dina åsikter är dina och att dina åsikter inte är någon annans.

Att en människa är av en annan åsikt än man själv betyder inte att han eller hon är korkad, utan bara att han eller hon är av en annan åsikt.

Man ger olika tyngd till olika parametrar då man bygger upp sin åsikt.
Citera
2018-05-10, 14:38
Medlem
Bravidas avatar
Citat:
"Måste"? Utifrån vems perspektiv? Ditt?

Om vi lyfter bort människans känsla i beslutsfattande processer har vi snart ett samhälle byggt på psykopati och vinklad statistik.

Det är bra att du finns och driver dina åsikter. Men acceptera att dina åsikter är dina och att dina åsikter inte är någon annans.

Att en människa är av en annan åsikt än man själv betyder inte att han eller hon är korkad, utan bara att han eller hon är av en annan åsikt.

Man ger olika tyngd till olika parametrar då man bygger upp sin åsikt.

Jag säger att fakta och statistik visar att 97% av alla överfallsvåltäkter begås av invandrare. En supergod vänstermänniska "känner" att svenskar begår 97% av alla överfallsvåldtäkter, helt utan någon fakta och statistik som grund.

Vem har rätt? Vem bör förändra sitt sätt att tänka?
Citera
2018-05-10, 14:41
Medlem
Brunbeverns avatar
Du ska ge tusan i att diskutera politik med honom helt enkelt. Varför tror du ens att det är en bra idé när du vet att han har såna åsikter och inte klarar av att argumentera?
Citera
2018-05-10, 14:42
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Jag säger att fakta och statistik visar att 97% av alla överfallsvåltäkter begås av invandrare. En supergod vänstermänniska "känner" att svenskar begår 97% av alla överfallsvåldtäkter, helt utan någon fakta och statistik som grund.

Vem har rätt? Vem bör förändra sitt sätt att tänka?

Varför hävda att "vänstermänniskan" är "supergod"?

Politiska åsikter handlar inte om ondska eller godhet.

Det spelar ingen roll vem som har rätt. Om 97% av överfallsvåldtäkter begås av invandrare kommer det påverka människors sätt att fatta beslut oavsett vad en enstaka individs känsla säger.
Citera
2018-05-10, 14:47
Medlem
Bravidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Du ska ge tusan i att diskutera politik med honom helt enkelt. Varför tror du ens att det är en bra idé när du vet att han har såna åsikter och inte klarar av att argumentera?

Det är ingen bra idé, men han hintar ofta om saker där han anser han är moraliskt "godare" än jag är. Pratar om hur otroligt synd det är om de ensamkommande (skäggbarnen) och hur de givetvis ska få stanna och är lika mycket svensk som jag är - bara för att få en reaktion. Oftast har jag låtit det passera medan jag bitit mig själv i läppen, men ibland orkar jag inte av hans moraliska överlägsenhet utan lägger då fram mina åsikter samt den fakta jag anser vara relevant.
Citera
2018-05-10, 14:48
Medlem
Bravidas avatar
Citat:
Varför hävda att "vänstermänniskan" är "supergod"?

Politiska åsikter handlar inte om ondska eller godhet.

Det spelar ingen roll vem som har rätt. Om 97% av överfallsvåldtäkter begås av invandrare kommer det påverka människors sätt att fatta beslut oavsett vad en enstaka individs känsla säger.

Svara på mina frågor, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in