2018-05-09, 19:52
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabenstone
Källa: Sveriges Radio
Fyra män har begärts häktade misstänkta för ett mordförsök som ska ha ägt rum i Kalix kommun i lördags.

Männen, som är i 20-25-årsåldern, greps vid olika tillfällen efter händelsen och befinner sig nu i arresten i Luleå.

Detaljerna om vad som hänt är oklara och åklagarna meddelar att de inte har möjlighet att uttala sig i media i nuläget. Häktningsförhandlingar hålls i Haparanda tingsrätt på onsdagseftermiddagen.

Någon som hört eller sitter på mer information?
Vet någon sakkunnig varför åklagaren inte har möjlighet att uttala sig mer? Informationen känns otroligt liten.

Jag tror BOs mor gick ut i veckan på Facebook och bad att alla som kunde ha information om händelsen att höra av sig till polisen eftersom sonen inte ville berätta om något, inlägget delades ganska flitigt.
Citera
2018-05-09, 20:11
Medlem
Från Kuriren

Tommy Lundqvist19:32 | 2018-05-09
Det är åklagarna R*ckard Finnberg och Er*ca W*sterstrand som under stora delar av fredagen ägnat sig åt häktningsförhandlingar. Vid 16.30-tiden på onsdagen meddelade Haparanda tingsrätt att samtliga män är på sannolika skäl misstänkta för försök till mord.

– Målsägaren är mycket allvarligt skadad. Han har utsatts för ett utdraget våld under tortyrliknande förhållanden. Mannen har blivit utsatt för mycket grovt våld, säger åklagarna.

Händelsen ska ha inträffat någon gång under den femte maj på ett ställe i Kalix kommun.

Enligt obekräftade uppgifter till Norrbottens Media ska det handla om narkotikaaffärer och indrivning. Målsägande ska ha åsamkats omfattande skador såsom punkterad lunga, frakturer med mera.

Männen greps under söndagen och måndagen på olika adresser och har sedan dess suttit anhållna. Tre stycken är skrivna på adresser i östra Norrbotten medan den fjärde är skriven i Göteborgstrakten.
Citera
2018-05-09, 20:59
Medlem
Häktningsförhandlingarna skedde bakom stängda dörrar.

Advokat M*rtin Wulkan som försvarar 19-åringen, säger att hans klient förnekar brott.

– Han har lämnat en berättelse om vad han har gjort.

Hur värderar du åklagarnas häktningsframställan?

– Innan häktningsförhandlingen var både jag och min klient väldigt undrande. Vi fick inte klart för oss vad han skulle ha gjort. Men vid häktningsförhandlingen framkom det vad de anser han är delaktig i.

Tingsrätten beslutade också ålägga samtliga med restriktioner samt att samtliga misstänkta ska genomgå en mindre psykiatrisk undersökning.

Kammaråklagare R*ckard F*nnberg säger att polisen nu har startat ett mycket omfattande arbete för att få klarhet i vad som har hänt.

Åklagarna kan inte i nuläget utesluta att fler personer kommer att frihetsberövas i ärendet. Åklagarna vill inte heller uttala sig om vilket motiv som ligger bakom det grova våldet.
Senast redigerad av Qcad 2018-05-09 kl. 21:49.
Citera
2018-05-10, 12:00
Medlem
D*vid Bj*r
Citera
2018-05-10, 12:29
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Berätta för vem?
De är ju infångade och ska begäras häktade så snuten vet ju garanterat.

Ska ju vara Kalix kommun, så det kan vara i Morjärv eller i någon annan håla. De inblandade behöver ju heller inte vara från trakten, därför kanske ingen där känner till det.
Jag undrar lite över varför de sitter arresterade i Luleå och ska häktas i Haparanda. Nu finns det väl ingen tingsrätt i Kalix men en arrestlokal borde man ju ha. Det finns väl en poliscentral av något slag där? I Happis borde det också finnas en arrest.

Jo, nu är de tagna men i söndags postade BOs mor (M*ri*nne Ol**on, *=a, a, s, s) ett inlägg på Facebooksidan "Kalix anslagstavla" där hon ville att alla som kunde tänkas veta något skulle kontakta polisen eftersom sonen inte ville berätta något. Inlägget delades flitigt och kanske då gett resultat. Jag råkade få det i mitt flöde fast jag inte är med i den gruppen så det inlägget är nog offentligt. Gripandet kan ha skett efter uppgift från någon som vetat, som kanske fått veta det från GM till och med. Det kan ju finnas åtskilliga även i de kretsarna som tycker det är att gå för långt med så grov misshandel om någon tagit risk och sålt narkotika på krita, ifall det nu är motivbilden.

Jag vet inte om det kan ha med var i länet utredarna finns att de placeras i Luleå. Det kanske är mer praktiskt om de kommer att höras frekvent. Det blir ju en hel del tidsspillan annars om de som håller förhören ska köra till Kalix eller Haparanda var och varannan dag.

Arrestlokal finns i Kalix och antagligt även i Haparanda. Vanligtvis är det väl lobbar som hamnar där (och ringa egendomsbrott).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-10 kl. 12:35.
Citera
2018-05-10, 12:39
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jo, nu är de tagna men i söndags postade BOs mor (M*ri*nne Ol**on, *=a, a, s, s) ett inlägg på Facebooksidan "Kalix anslagstavla" där hon ville att alla som kunde tänkas veta något skulle kontakta polisen eftersom sonen inte ville berätta något. Inlägget delades flitigt och kanske då gett resultat. Jag råkade få det i mitt flöde fast jag inte är med i den gruppen så det inlägget är nog offentligt. Gripandet kan ha skett efter uppgift från någon som vetat, som kanske fått veta det från GM till och med. Det kan ju finnas åtskilliga även i de kretsarna som tycker det är att gå för långt med så grov misshandel om någon tagit risk och sålt narkotika på krita, ifall det nu är motivbilden.

Jag vet inte om det kan ha med var i länet utredarna finns att de placeras i Luleå. Det kanske är mer praktiskt om de kommer att höras frekvent. Det blir ju en hel del tidsspillan annars om de som håller förhören ska köra till Kalix eller Haparanda var och varannan dag.

Arrestlokal finns i Kalix och antagligt även i Haparanda. Vanligtvis är det väl lobbar som hamnar där (och ringa egendomsbrott).
Mitt fetade.
Ja, det verkar vettigt så.
"Kalix anslagstavla" känner jag igen. Har nog kommit upp i mitt flöde också nån gång, fast gällande annat då.
Citera
2018-05-10, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabenstone
Dom måste ha släpat honom en rätt bra bit. Mycket hus och kolonilotter. Lägenheter finns en bit bort.

Markerade strandpromenaden.

Strandpromenaden går förbi hela samhället och på vissa ställen (även bilden du ritat på) är det kring 25 meter från lägenhet till den.

Men bil lär nog ha använts ändå, mindre risk att folk ser vad man gör (ganska vanligt med bilar på vissa sträckor av promenaden som vissa påpekat).
Citera
2018-05-10, 22:27
Medlem
greta-forvetens avatar
Så grov misshandel i lägenhet? Grannarna måste ha hört och ringt snuten. Sedan en storebror som ”dörrvakt”. Låter som en hårdkokt action med riktiga slumkvarter. Måste googla rätt på adresser. Trodde inte det fanns sån slum i Kalix.
Senast redigerad av greta-forveten 2018-05-10 kl. 22:37.
Citera
2018-05-10, 23:22
Medlem
Enligt säkra uppgifter hade de plastat in rummet de torterade han i. Stackars pojk, hoppas förövarna får vad de förtjänar! Har ingen anknytning till orten men tycker det är fruktansvärt.
Citera
2018-05-10, 23:45
Medlem
Både Alexander och David ser ju ganska mediokra ut och tycks inte heller vara vänner med några större profiler i Norrbotten.
Lokala psykfall?
Känns ju som en sån där grej som mycket väl kan utföras av mindre profilerade kriminella på småorter som fått för sig att det är ”så man ska göra” i den här sortens business.

Kan fullt ut förstå att brottsoffret inte känner sig så kaxig.
Citera
2018-05-10, 23:45
Medlem
greta-forvetens avatar
Juste att skydda tapeten. :-/ Lär bli vräkta vilket som. Eller betalar svenska staten hyran & ombesörjer blom vattning medan förövarna vilar opp sig i häktet?
Citera
2018-05-11, 08:57
Medlem
Cabenstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Juste att skydda tapeten. :-/ Lär bli vräkta vilket som. Eller betalar svenska staten hyran & ombesörjer blom vattning medan förövarna vilar opp sig i häktet?
Här är svaret på din fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in